Overprikkeld?

Hallo. Mijn zoontje Oscar wordt 18 maart twee jaar. Hij is een vrolijk, actief en gezellig mannetje! Oscar slaapt overdag vaak 2 uurtjes, van 12 tot 2 of van 1 tot 3. Hij slaapt zelfstandig in, vaak binnen 10 minuten. Hij wordt in de middag ook nooit tussendoor wakker. In de avond ligt hij soms nog wel een uur te woelen. Ik breng hem rond 19.00 uur naar bed. Dan oogt hij vaak ook moe. In de nacht wordt hij niet regelmatig huilend wakker. Hij slaapt zo weer verder na een aai over zijn bol. Hij is vaak tussen 05.00 uur en 06.00 uur wakker. Met 6 uur kan ik leven, maar alles daarvoor vind ik echt niet te doen. Hij gaat twee keer in de week een dag naar de opvang, en logeert om de week een nachtje bij opa en oma ivm mijn slaapdiensten. De rest van de dagen is hij thuis. Mijn man en ik ondernemen wel veel met hem. We gaan elke dag sowieso naar buiten, al is het alleen boodschappen doen. Ook gaat Oscar vaak mee met mij naar vriendinnen die ook kindjes hebben. We hebben een week lang veel meer binnen doorgebracht en speelgoed weggehaald om te zien of hij te veel prikkels krijgt op een dag. We merkten geen verschil. Heeft iemand hier misschien nog tips die wellicht kunnen helpen? We geven hem in de avond een pyjamapap. Hij eet ook goed gedurende de dag. We hebben hem ook weleens om 18.30 uur al naar bed gebracht, maar dan ligt hij dus ook gewoon tot 20.00 uur in bed te spelen.

Hi F, als ik dit zo lees, lijkt het erop dat Oscar een fijne routine heeft en goed slaapt voor een peuter van bijna twee jaar oud. Uit eigen ervaring weet ik, dat het vroeg wakker worden zeker invloed kan hebben op het energie level van je kindje en mogelijk prikkel verwerking. Zelf worstel ik ook met het vroeg wakker worden van mijn zoontje, hij is 3,5 en wordt ook (nog steeds) tussen 05:00-06:00 wakker. Hij is vaak ook erg moe aan het einde van de dag en doet nog af en toe nog een slaapje overdag. Ik probeer zijn ritme iets te verschuiven (door overdag geen slaapje meer te laten doen), in de hoop dat hij in de ochtend iets van uitslaapt. Helaas lukt dat nog niet. Hij gaat 4 dagen in de week naar de voorschool, dat kan natuurlijk wat veel zijn, maar ik wil hem alvast ''rustig'' laten wennen aan een 5 daagse school week. Enfin, we gaan weer terug naar Oscar. Ik heb op Ouders van Nu.nl gekeken en ben tot het volgende gekomen:

Je kunt kijken, hoe het gaat met vroeg wakker worden als je de bedtijd van Oscar iets later maakt, of dat invloed heeft op zijn ochtendritme. Een verschuiving van 15 tot 30 minuten naar later kan soms al een verschil maken. (Hier experimenteer ik zelf ook mee bij mijn zoontje in het weekend). Wat ook aangeraden wordt om voornamelijk voor bedtijd geen schermtijd meer te geven, zelf doe ik na 18:00 geen tv meer aan. Tijdens het koken mogen mijn kids tv een half uurtje kijken, als we gaan eten gaat de TV uit en daarna geen schermtijd meer. Verder krijgen mijn kinderen geen andere vorm van schermtijd.

Daarnaast wordt er aangeraden om de slaapkamer goed verduisterd te houden en er voor te zorgen dat er zo min mogelijk storende geluiden zijn. Dit bevordert een lange en rustige slaap. Het kan enige tijd duren voordat je veranderingen in zijn slaapgedrag opmerkt, dus wees geduldig en kijk welk patroon voor jullie het beste werkt.

Ook heb ik op Oudersvannu.nl gevonden dat kindjes rondom de 18mnd slaapregressie kunnen hebben. Rond de periode van 15/18 mnd oud, maken de meeste dreumesen de overstap van twee slaapjes naar één slaapje overdag. Dit kan ervoor zorgen voor tijdelijke slaapproblemen in de nacht/ochtend. Ook kan rond de 18mnd verlatingsangst een rol spelen bij je kindje, waardoor ze, wanneer ze wakker worden, niet door willen slapen maar meteen naar papa en/of mama willen. Ook valt de 18mnd slaapregressie vaak samen met de grote taalontwikkeling sprong van een kind, wat ook mogelijk veel energie kost en ervoor kan zorgen dat ze sneller moe zijn en slechter slapen. Wat het ''voordeel'' van een slaapregressie is, is dat het tijdelijk is. Heb geduld.

Als de situatie aanhoudt en het blijft moeilijk voor jullie, kan het nuttig zijn om naar een professional te gaan zoals het consultatie bureau of naar een kinder slaapcoach.

Je kunt nog meer informatie lezen betreft de 18mnd slaapregressie in dit artikel:
Dit artikel is medisch beoordeeld door kinderslaapcoach Geertje van Heeswijk.

Ook een fijn artikel om te lezen betreft jouw vraag:
Dit artikel is medisch beoordeeld door GZ psycholoog en slaap expert; Arina de Vries en relatie therapeut Inge de Heer.

Heel veel succes en ik hoor graag of deze tips je hebben geholpen!
Groetjes Jetske

Ik zie in het verhaal een beetje het probleem over het hoofd geloof ik. Gaat het om het vroeg wakker worden?
Waarom denken jullie aan overprikkeld?

Net als Essil mis ik ook even wat het grote probleem is. Genoeg dreumesen die wakker worden in de nacht of vroeg wakker worden. Zo intens druk is zijn programma niet vind ik. Enige vreemde is hetvslapen bij opa en oma. Waar is je man in de nacht?

Terug
Bovenaan