Overstap naar flesvoeding

Sinds vorige week zijn wij met onze dochter van een maand oud overgestapt op flesvoeding. Wegens gezondheidsredenen maakte ik te weinig borstvoeding aan en kreeg onze dochter niet genoeg binnen. Wij hadden het rustig willen afbouwen, maar het ging helaas veel sneller dan we hadden gehoopt en zijn binnen een week volledig over moeten gaan op flesvoeding. Ik heb weinig ervaring met flesvoeding en loop nu tegen een aantal dingen aan en hoop hier antwoorden te vinden.

Onze dochter drinkt zo’n 450 ml per dag. Dit terwijl ze al 4,2 kilo weegt. Is dit voldoende of is het eigenlijk te weinig? Tijdens het voeden laat ze al gauw melk uit haar mondhoeken lopen. Ik hou haar dan rechtop, laat haar boeren en kijk of ze dan nog wat voeding wil. Als ze haar lippen stijf op elkaar houdt verschoon ik haar luier en probeer ik het nog een keer. Wanneer ze het niet wil zet ik het flesje weg.

Ook heeft ze erg veel last van krampjes en laat ze veel scheetjes. Eigenlijk na iedere voeding. Komt dit door de snelle overstap en moeten haar darmen hier aan wennen of doen wij iets verkeerd? Ze drinkt uit een dr Brown fles met de eerste speen.

Ook heeft ze na iedere voeding de hik. Ze doet ongeveer 15-20 minuten over haar fles.

Hebben jullie misschien tips? Kunnen wij dingen anders doen of moeten wij dit eerst de tijd geven?

Hi,

Wat fijn dat je borstvoeding hebt kunnen geven! Het liefst wil je doorgaan, maar soms kan je niet anders.

Sinds geboorte van mijn zoon heb ik extra bijvoeding moeten geven. Ik gebruik ook bij mijn zoon flessen van dr brown. Wij merkten dat de nummer 1 speen van dr brown te groot was. Aan borst was hij gewend om het met kracht uit te halen en bij flesvoeding stroomde het naar binnen en verslikte hij zich vaak. Klinkt een beetje gek, maar wij hebben toen speen P gehaald. Deze is eigenlijk bedoeld voor prematuur baby, maar bij ons kleine gup werkte dat veel beter. Hij heeft tot 12 weken de P speen gebruikt. Ook moeten baby’s wennen aan kunstvoeding (2 weken).

Succes!

Hieronder nog een hele handige website over voedingsschema voor baby’s in het eerste jaar

https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding/voedingsschema-baby-het-eerste-jaar/

Hier de eerste maand na de bv ook een p-speen (prematuurspeen). Als melk wegloopt gaat het inderdaad te snel denk ik. Daar kunnen ze last van krijgen, zoals lucht meeslikken waar krampjes van komen. 
Je kan vaker een kleine fles aanbieden. Bv kindjes kunnen vaak niet meteen die hele grote flessen aan. 
Verder is het ook even doorzetten. Het duurt minimaal 2 weken tot je kindje went aan andere voeding. In het begin kunnen krampjes, diarree of verstopping, wat meer spugen enzo er wel bij horen. Als het niet minder wordt kun je ook een andere voeding proberen. BV kindjes doen het vaak goed op hypoallergene voeding omdat dat wat lichter verteerbaar is en dichter bij de verteerbaarheid van bv komt. Maar pas op dat je niet te vaak van voeding wisselt. 

Wat je ook nog zou kunnen proberen is je kindje in zijligging te voeden, als je dat nog niet doet. Ons zoontje verslikte zich heel snel en liet ook heel veel melk lekken en sinds wij in zijligging voeden is dat nagenoeg weg. Door de zijligging is de flow minder sterk en stroomt het ook niet direct de keel in, dus dat is veel prettiger voor een kindje. 
Er is een richtlijn voor hoeveel je kindje ongeveer nodig heeft. Dat is 150 ml x lichaamsgewicht. Dat hebben ze over 24 uur ongeveer nodig. Je kunt dat dus delen door het aantal voedingen zodat je weet hoeveel je per voeding kunt geven.. 

Terug
Bovenaan