overstap naar gewone drinkbeker/glas.

Hallo,

Wie kan mij helpen???
Mijn dochter van 2 jaar weigert om uit een normale beker/glas te drinken. Ze wil alleen uit haar "vertrouwde" rietjes beker drinken. Zelfs op de creche lukt het niet om haar om te schakelen. We hoopten dat ze wel uit beker zou gaan drinken als ze zou zien dat andere kinderen dat ook doen.
Wie weet (goede) raad, wie heeft dit misschien ook mee gemaakt??

Alvast bedankt!

groetjes Annette
 
Hoi Anette,

Zoals ik uit je berichtje begrijp, is de rietjesbeker écht háár beker. Misschien is het een idee om een keer het rietjes-deel eraf te draaien en de beker eens zo aan te bieden? Dan ook de gewone vertrouwde drank hierin doen. Wie weet?
Mijn zoontje (21mnd) had weinig moeite om uit een gewone beker te drinken. In principe kan ieder kind (motorisch gezien) uit een beker drinken. Wat het belangrijkste is, is het plaatsen van de lippen op de rand van de beker. Om dit makkelijker te maken kan je een beker kiezen met een wat dikkere rand. Bijvoorbeeld die "camping-bekers van Mepal". Het kan natuurlijk ook een andere beker zijn. Maar dit randje kán het makkelijker maken. Ook Difrax heeft een oefenbeker waarbij de rand iets gebogen is en er zit een neusuitsparing in om het kantelen van de beker te vergemakkelijken.
Uit je berichtje maak ik op dat het meer een "gedragsmatig"probleem is en minder het probleem van het niet kunnen. Eigenlijk is het dan een kwestie van volhouden. Samen uit een zelfde beker drinken kan ook helpen.
Heel veel sterkte en succes (en slab bij de hand...)!

Groetjes Marieke (mama en logopedist)
 
Hoi,

Mijn zoon van nu anderhalf drinkt sinds kort uit een beker en het gaat vrij goed. Hij had het zomaar ineens, van de ene op de andere dag door. Dus blijf gewoon af en toe proberen, het komt vanzelf.

Groetjes,
Line
 
hier net zo zijn tuit beker is hem alles pak het niet af!!!!

maar meneer zit nu in een nadoen fase hij doet echt alles na zo ook uit beker drinken dus daar maak ik nu gebruik van.

soms willen wij als ouders dat je kind nu toe is aan dit of dat want het is 'normaal'
mijn zoontje is een duidelijk voorbeeld van niks volgens het boekje doen en nog steeds niet maar hij gaat wel alles doen maar wel wanneer hij er aan toe is hij is nu 2,5jr oud.
ik wilde wel dat hij met 18mnd ging lopen maar hij niet hij pas met 22mnd en zo ging dat met alles.
 
Misschien is het een idee om samen met haar in de winkel een mooie nieuwe beker te gaan kopen die zij mag uitzoeken. Bijvoorbeeld een met Dora erop als ze dat leuk vindt. Dan heeft zij het gevoel dat ze zelf overstapt op een  bekertje.  

Als het niet lukt en je wil het heel graag, dan is in 1 keer wegnemen een manier die volgens mij altijd werkt. Ik als moeder wilde altijd geleidelijke overgangen voor mijn dochter, maar rigoreus met iets stoppen is vaak het beste gebleken bij ons (stoppen met speen, stoppen met roosvicee etc).
1 dag heibel in de tent en de kans is erg groot dat het daarna over is.
Wat er niet is, kan ze niet gebruiken. Dus dan moet ze wel.

Succes!

 
hoi dames,

bedankt voor jullie reacties!

Het is gelukt, ik ging haar halen van de creche en toen zei de juf dat ze uit de beker had gedronken! en thuis gaf ik haar meteen een gewone beker om te drinken, en vanaf die tijd drinkt ze uit een bekertje. het gaat steeds beter nu. alleen gaat er nog veel voor de grond, dan zet ze de beker zo net op het randje van de tafel en zonder te kijken veegt ze die   (meestal) met inhoud voor de grond.
gisteravond gooide ze op dezelfde manier een beker voor de grond zo in de schoenen van mijn man.dus die zullen nu wel lekker plakken, haha!
maar ook dat hoort erbij.

Ik ben ontzettend blij en TROTS!   dat het haar nu wel lukt.    

Onze volgende peuteropleiding is zindelijk worden. maar daar zal ik wel vragen over stellen op een ander gedeelte van het forum.


groetjes  annette.  
 
Terug
Bovenaan