Overstap van ledikantje naar peuterbed of groot bed?

Hoi allemaal,

Wij zitten met een dilemma en ik hoop dat jullie ons kunnen helpen! Onze kleine is nu bijna 2,5 jaar oud en begint flink uit zijn ledikantje te groeien. We merken ook dat hij steeds nieuwsgieriger wordt naar “grote bedden”, en soms zelfs probeert uit zijn ledikantje te klimmen. We denken er nu over na om hem over te laten stappen, maar we twijfelen wat de beste keuze is: een peuterbed of meteen een groot bed?

Aan de ene kant lijkt een peuterbed een fijne tussenstap, omdat het kleiner is en waarschijnlijk minder overweldigend. Maar aan de andere kant vraag ik me af of het handiger is om meteen voor een groot bed te gaan, zodat we niet over een jaar weer dezelfde overstap moeten maken. Ook wil hij graag een bed in de vorm van een auto, omdat dit past bij zijn speelgoed. Wel zijn deze bedden vaak dus kleiner dan een groot eenpersoonsbed, wat ons dus weer terugbrengt bij het dilemma. (dit is het bed: https://www.vikingchoice.nl/peuterbed-spiderman-auto-bed-140x70-cm-met-matras.html)

Heeft iemand ervaring met deze keuze? Wat vonden jullie zelf handig? En zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden bij deze overstap, zoals veiligheid of slaapproblemen?

Alvast bedankt voor jullie tips en ervaringen!
 
Wij kochten destijds bij Ikea een meegroeibed. Kortste stand gelijk aan peuterbed. Langste stand gelijk aan de lengte van een eenpersoonsbed. Ideaal. Dit bed was ook vrij laag dus makkelijk in- en uitstappen voor de peuter. Eenpersoonsbedden zijn doorgaans wat hoger.
 
Misschien eens de groeilijn van het CB erbij pakken, om in te schatten op welke leeftijd hij 1,3m is? (Je wil wel iets over hebben in het bed van 1,4m)

Als hij er probeer uit te klimmen, is het ledikantje wegdoen wel zo veilig.

Naast het door 2boysmama genoemde hoogte verschil, heeft een peuterbed vaak ook nog een extra opstaand randje. Zodat je zoontje niet zomaar uit bed valt.
Maar dat kan je desnoods ook zelf aan een bed monteren.

Wij hebben het peuterbed gewoon 2e hands gekocht, matras wel nieuw natuurlijk. Dan is het minder erg als het inderdaad maar kort mee gaat.
 
Mijn zoontje was een verhaal apart. Op zijn eerste verjaardag kon hij nog niet zelfstandig lopen, staan of gaan zitten. En twee maanden later kon hij alles ineens wel.
Hij ontdekte toen ook direct hoe hij uit zijn ledikantje kon klimmen. Levensgevaarlijk.

Ik heb nog geprobeerd om 1 van de zijkanten er tussenuit te halen. Maar meneer bleef klimmen. Dus toen ben ik direct naar de grote Zweedse meubelboer gegaan voor een peuterbed. Hier heeft hij tot zijn 6e in geslapen. Enerzijds omdat er in zijn kamer geen groter bed paste, anderzijds omdat hij makkelijk in het peuterbed bleef passen :)
We zijn daarna verhuisd en toen heeft hij wel direct een groter bed gekregen (niet dat hij daar in sliep, maar goed :) )
 
Hier twee kinderen die met 2 jaar overgingen naar een eenpersoons bed. Bij beterbed bedden gekocht met rondom hekjes, met één plek om uit te stappen. Ze kunnen er dus niet uit vallen en het voelt lekker knus.
 
Terug
Bovenaan