overstappen naar flesvoeding

Mijn zoontje is nu ruim 9 weken en ik denk er over om langzaam over te stappen naar flesvoeding. Ten eerste begint het me op te breken dat ik om de 3 a 4 uur aan de beurt ben en nooit eens rustig een avondje kan gaan sporten ofzo zonder te denken o jee misschien heeft íe honger (afkolven duurt vreselijk lang bij me en ik krijg er verstopte melkklieren van). Verder heb ik het idee dat ik 's avonds niet genoeg melk meer in m'n borsten heb en dat m'n zoontje van de honger om de krap 3 uur wakker wordt. Alleen nu de vraag: hoe pakken we dit aan? Ik wil eigenlijk beginnen met 's avonds een flesvoeding te geven, maar weet niet precies hoeveel etc etc. Ik hoop dat ik advies kan krijgen via dit forum want van m'n consultatiebureau heb ik geen hoge pet op...Alvast heel erg bedankt
 
Hoi Laura,

ik ben met 4 weken overgestapt op flesvoeding. (mijn zoon is nu 10 weken)Ik kon op het laatst wel de hele dag met m'n zoon aan de borst lopen want hij kwam op slot om de twee uur. Erg vermoeiend was dat en op slot had ik ook echt geen zin meer. Ik had steeds vaker het gevoel van: "moet dat nou allemaal?" Flesvoeding geven gaf me heel veel rust en dat merkt de kleine ook weer. Ik heb toen ik wilde stoppen het cb gebeld en die gaven het volgende advies: eerst 's middags een voeding vervangen de rest borstvoeding. Dit een dag of twee/drie doen en dan weer een voeding vervangen (maar laat er wel een borstvoeding ertussen), weer twee/drie dagen doen enz. zo langzamerhand alle voedingen flesvoeding geven. Op een pak kunstvoeding staat hoeveel een kindje van een bepaald gewicht mag hebben. Ik ging zelf van bv over op 5 flessen fv van 120cc. Probeer niet zo snel mogelijk te stoppen met bv maar bouw het langzaam af. Ik zat zelf met ongeveer een week volledig op flesvoeding. Als je te snel stopt krijg je ontzettende last van je borsten en dat kan je ook een borstontsteking opleveren en dan ben je verder van huis. Als je overgaat op flesvoeding krijg je hele gespannen borsten en soms ook harde "schijven" in je borsten. het advies van het cb is om de ergste druk eraf te kolven maar niet leegkolven want dan blijven je borsten steeds weer melk aanmaken. De harde plekken in je borsten zijn opgehoopte melk, dat kan je (laten) wegmasseren. klinkt misschien gek maar een witte kool kopen en in tweeen snijden en die in de vriezer leggen. als je dan zere/hele warme borsten hebt dan pak je die twee helften en die leg je dan tegen je blote borst aan. Hoeft niks tussen want de kool vriest niet aan je huid vast.
Het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen hoor.

Groetjes Patricia
mv Justin, 10 weken
 
Hai patricia ik kwam dit schema tegen op de site van Nutricia! Ik dacht gelijk aan jouw vraag dus heb het even gekopieerd! misschien heb je er wat aan!

Stap 1 Borst Borst Borst Fles Borst
Stap 2 Borst Fles Borst Fles Borst
Stap 3 Borst Fles Fles Fles Borst
Stap 4 Borst Fles Fles Fles Fles
Stap 5 Fles Fles Fles Fles Fles

Ik heb zelf eigenlijk niet echt een schema toegepast heb inderdaad drie dagen met zere borsten gelopen maar dat was eigenlijk zo weer over! Wel pijnlijk hoor maar even doorbijten!

groetjes Corine
 
Terug
Bovenaan