Overstappen op gewone melk

<p>Goedemorgen allemaal, </p><p>Ik heb een vraagje. Onze dochter is nu 1 jaar en we zijn overgestapt naar gewone halfvolle melk tussen de middag. Maar s'ochtends geven we haar nog een flesje nutrilon 4. Ik las namelijk dat ze anders niet genoeg voedingsstoffen /vitamines binnen krijgt.</p><p>Mijn vraag is hoe hebben jullie dit gedaan/hoe doen jullie dit? </p><p> </p>
 
Als je dochter redelijk goed vast voedsel eet hoef je geen kunstvoeding meer te geven. Je kunt de melk in de ochtend dan gewoon vervangen voor gewone melk. Vanaf een jaar heeft je dochter 300ml zuivel nodig, kaas/yoghurt/kwark telt natuurlijk ook mee. 
Ik zou de halfvolle melk wel vervangen voor volle melk. Kindjes kunnen de vetten daarin goed gebruiken voor hun groei. 
 
Ik kreeg bij het consultatiebureau juist op m'n kop toen ik m'n dochter van 14maanden nog nutrilon gaf, volgens hen voed je dan dubbel (als ze verder ook nog gewoon eten).
Wij zijn daarna zonder problemen over gestapt van een fles naar een glas karnemelk, vond ze heerlijk, en natuurlijk daarbij dan gewoon ontbijt, boterham met blueband en notenpasta (goede vetten;)) +bakje kwark met fruit. 
 
Na een jaar is kunstvoeding echt niet meer nodig, mits je kind alles eet. Dat Nutrilon zegt van wel is gewoon puur marketing en inspelen op de onzekerheid van ouders. 
 
Ik ben ook met een jaar ongeveer gestopt met Nutrilon, misschien nog wel eerder. Wel nog een poosje 's ochtends  en 's avonds een flesje gewone melk aangeboden, ook omdat hij anders zijn vocht inname niet haalde en in die tijd echt nodig had vanwege zijn gezondheid/vaak hoge koorts. En het hoort nog lekker bij het ritueeltje. Ging hij moeiteloos op over..
 
Ik ben wellicht een extreem geval, met een kronkel als het gaat om voeding (ben diëtist, dan krijg je dat). Mijn zoontje is 5 en krijgt iedere ochtend een beker peutermelk (hero nummer 5). Mijn dochtertje is bijna 2 en eet regelmatig een bordje pap van nummer 4 of 5. Ze is er minder gek op. Ik geef het vooral vanwege het ijzer en vitamine D. 
Hebben ze het nodig... Nee. Is het slecht... Nee... 
Er zijn onder de deskundigen voor en tegenstanders te vinden over het wel of niet blijven geven. Ik verwacht dat over enkele jaren het advies zal zijn om wel te blijven geven, maar goed, ik heb geen glazen bol. 
 
Opvolgmelk is echt een marketingtruc. Deze is pas ontstaan toen fabrikanten van zuigelingenvoeding geen reclame meer mochten maken. Ze ontwikkelden toen een product waar dat wel voor mocht. Soms krijgen kinderen niet genoeg voedingsstoffen binnen via vast voedsel omdat ze niet zoveel eten. Dan is het goed om aan te vullen met kunstvoeding nummer 1. Ook de WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) raad het gebruik van opvolgmelk af. 
 
Terug
Bovenaan