Overstappen van borst- naar flesvoeding: tips?

Hoi meiden,

Misschien een heel domme vraag maar kan iemand mij vertellen hoe ik om moet gaan met flesvoeding? Ik ben er al die tijd vanuit gegaan dat ik voorlopig borstvoeding zou geven maar dit weekend heb ik besloten om af te gaan bouwen...(tepelkloven en te weinig voeding). Ik zou graag willen weten hoe jullie de flesjes schoon maken, opwarmen (hoe weet je dat de temp. 37 graden is?), etc. Van A tot Z dus... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!!! (Ik verbaas me erover hoe weinig ik me hierin verdiept heb en hoe weinig je hierover op internet kunt vinden.)

Liefs, Laura

Hoi,
Het is heel simpel, al je het eenmaal gewend bent. Die exacte temp van 37 graden daar zat ik in het begin ook mee. Maar we hebben er nooit een thermometer in gehouden :)
De al-oude truc van voelen aan de binnenkant van je pols volstaat. En als je eenmaal weet hoe lang je de magnetron op een bepaald wattage moet zetten om een goede temp te krijgen, dan voel je al niet elke keer meer.
Als je nog een jonge baby hebt, moet je de flessen elke dag 3 minuten uitkoken, flessen en spenen dus. Je kunt van die magnetron apparaten kopen daarvoor maar dat vind ik een beetje onzin, kost allemaal weer extra geld, In de pan koken is het goedkoopst.
Als je baby al wat ouder is hoef je dat niet meer elke dag te doen, maar om de paar dagen.Ik heb trouwens nog heel lang het water wat ik voor de melk gebruik gekookt . Ook 3 minuten. Op een gegeven moment als ze wat ouder/sterker zijn, dan kan je overgaan op kraanwater. Anderen gebruiken bronwater als basis. Het is maat net wat je zelf wilt. Nou, en schoonmaken doe je met een speciale borstel, die kan je zo bij de hema kopen. Dus 1 keer per dag uitkoken en de andere keren op die dag gewoon in een sopje met dreft even borstelen, en uiteraard goed afspoelen. Zet alle onderdelen op een theedoek of druiprek en alles is weer klaar voor de volgende voeding.
Simpel toch?
Succes!

hoi Josephine,

Vervelend voor je dat het voeden niet vlekkeloos verloopt.
Tepelkloven ontstaan vaak door verkeerd aanleggen.
Te weinig voeding kun je opkrikken door je kindje vaker aan te leggen.
Maar daar ging je vraag niet over...

Heb je al eens op www.borstvoedingsforum.nl gekeken?

Daar kun je je vraag stellen of via de zoekfunctie zoeken naar ervaringsverhalen.
Er komen doorgaans alleen maar mama's die bv geven of gegeven hebben, en kunnen je vragen heel goed beantwoorden.

Succes ermee!

groetjes Linda

Hoi,

Ik vind een magnetron-sterelisator wel ideaal. Je zet de spullen erin, water erbij en in de magnetron. Je hebt ze ook van de Hema en dan zijn ze niet zo duur.
Als je begint met flesjes, zou ik eerst 1 fles kopen en kijken of je kindje daar goed uit drinkt, soms moet je verschillende flesjes of spenen  proberen.
Hoeveel voeding je kindje nodig heeft hangt af van het gewicht van je kindje, dat staat op het pak. Je mag niet meer dan 1 liter per dag geven.
Een poedertoren voor onderweg is ook erg handig. Warm water neem in dan mee in een thermosfles.

Groetjes

Terug
Bovenaan