Overstappen van BV naar de fles...

Hoi hoi,

Morgen wordt onze zoon 5 weken en ik zou graag overstappen op flesvoeding.
Hij is heel ongedurig aan de borst, ik moet hem wel 25 keer opnieuw de borst aanbieden. Ook lijkt hij steeds niet tevreden. We zouden denken dat hij wel tevreden zou moeten zijn omdat hij heel erg goed groeit, zo ´n 300 gram per week.

Nu is mijn vraag hoe ik het beste over kan stappen. Langzaam afbouwen.....en hoe dan. Of hem gelijk altijd de fles aanbieden en ik zelf dan afkolven en dat steeds terugbrengen. Heeft iemand hier ervaring mee??

Tim weegt nu bijna 5 kilo, klopt het dan dat hij 5 x 150 = 750cc per dag binnen zou moeten krijgen met de fles??

Wie kan mij een beetje op weg helpen, alvast heel erg bedankt.
 
Hoi,

Zou het kunnen zijn dat je teveel melk hebt? Dit kun je o.a. herkennen aan een heftige toeschietreflex (je kindje wordt dan onrustig aan de borst, omdat hij de melkstroom niet aankan),  de baby verslikt zich vaak, ligt hoestend en proestend aan de borst, je kindje groeit meer dan 300 gram per week.  Via deze link kun je er meer over lezen: VBN-teveel. Als je dit inderdaad herkent, kun je de tips toepassen zoals deze in dat stuk worden aangegeven om vraag en aanbod weer in evenwicht te brengen.

Als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding.  De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Ik geef  vanaf 8 weken  zowel de borst als fles.
Inmiddels afgebouwd tot ongeveer 50/50.
Dit wil ik zo houden omdat het nu evenwichtig voelt.
Ik hield alleen borst ook niet vol, ik voelde me teveel 'geleefd'.
De fles  vind ik  makkelijker
Maar de borstvoeding (liggend) is fijner om te troosten en tot rust/in slaap  te brengen.
Belangerijk voor jou is om te weten of je baby de fles accepteert.
Als hij makkelijk aan de fles drinkt, kan je geleidelijk afbouwen.
Geleidelijk om teveel stuwing en/of borstonsteking te voorkomen.
Je zal het een beetje moeten proberen met kolven en  ook aanleggen.
Je merkt vanzelf welk ritme  je zelf en wat je baby prettig vind.
Je kan het beste afbouwen door als eerste savonds de borstvoeding te kolven. Savonds is de productie het laagste. De ochtendvoeding schrap je pas het allerlaatste. Minstens een paar dagen wachten voordat je weer een borstvoeding schrapt.
Als je echt af wilt bouwen met je productie kan je de stuwing verminderen door een beetje de spanning eraf te kolven. Niet teveel anders stimuleer je de nieuwe aanmaak weer.
Heel veel succes.

 
Hoi "MilanMama",

Bedankt voor je reactie. Ik wil inderdaad, voorlopig, gedeeltelijk  overgaan op de fles, dat staat vast.

De laatste dagen heb ik hem 's nachts, 's ochtends en aan het einde van de middag  nog borstvoeding gegeven.  De overige  drie keer  krijgt hij de  fles.  Als ik de fles geef kolf ik wel gewoon af. Ik merk ook dat ik de eerste dag meer afkolfde als dat er nu die keren nog komt.  Scheelt niet heel veel maar toch.

Tim is nu  veel tevredener, het gaat  echt een stuk  beter. En dus gaat het ook een stuk beter met mij. Ik voelde me ook echt geleeft door de borstvoeding en ik houd er  ook niet echt van om op een ander met de borst "bloot" te moeten.  

Ik blijf voorlopig  wel goed kolven zodat als  ik straks geen borstvoeding meer geef toch nog  even door kan gaan met 50% flesvoeding en 50% borstvoeding. Ondanks dat Tim pas 5 weken is heb ik al een flinke voorraad doordat ik altijd de grootste druk er ook af moest kolven en alles bewaarde ik altijd.

Ook fijn om te  lezen dat ik niet de enige ben die het op deze manier doet. We  weten allemaal dat borstvoeding het beste is maar er wordt te veel op gehamerd en druk op je gelegd naar mijn zin, want als je je er niet goed bij voelt weet ik niet of het nog wel zo goed is voor je kindje.  
 
Hoi,
Hier nog iemand die het 50/50 doet. Het is gewoon veel makkelijker en ook Yara lijkt er veel tevredener mee (ze is nu 7,5 week). Ik moest haar gemiddeld wel 12 keer per dag voeden aan de borst en nu zitten we op 6 keer. Ik heb langzaam afgebouwd. Nu kolf ik af en toe nog weleens, maar ook niet meer veel. 's nachts krijgt ze alleen de borst, overdag de ene keer borst en dan weer flesje, ideaal hoor !!!!
Birgit
 
Terug
Bovenaan