overstappen van potjes voeding naar eigen gekookte maaltijden

Hallo allemaal,

We hebben een dochter van bijna 17 maanden.  In het begin gaven we haar als "avond eten"potjes van Olvarit wat altijd heel goed is gegaan. Nu wil ik overstappen naar eigen gemaakte maaltijden maar die eet ze heel moeilijk en ze eet daar niet zo veel van als de potjes van Olvarit (dat eten eet ze helemaal op). Ik begrijp dat het een kwestie van smaak is en dat ze dat moet leren, maar ik krijg de indruk dat ze nu s'avonds bijna niets binnenkrijgt en daar maak je als moeder natuurlijk zorgen om. Graag lees ik ervaringen van andere ouders en tips zijn van harte welkom hoe het beter kan.

Groetjes moeder van Briseïs.

Hoi ,

Ervaring hiermee heb ik niet, mijn zoontje krijgt vanaf het begin met name zelfgemaakt eten, maar je bij het koken van potjes hierop kunnen letten:

in olvarit potjes zitten vaal erwtje en worteltjes   ookal staat op het potje iets anders, meestal zitten die twee er ook in. Je zou dat bij je eigen potjes die eroook in kunnen doen, dn is de smaak wat bekender.

De structuur is natuurlijk anders, je zou het eten in het begin   kunnen pureren met de staafmixer zodat ze structuur gladder is en meer op die van de potjes lijkt.

Doe ook in ieder potje een beetje olie en kookvocht , dat maakt het minder droog en het smaakt ook lekkerder..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,..
Amanda

Hallo,
Mjn zoon is nu 9 maanden en ik ben begonnen met zelf voeding maken.
De potjes eet hij wel,maar zoals beschreven boven vaak met een zelfde smaak.
Het was wel even wennen voor hem maar hij vind het heerlijk. Ik ben begonnen met worteltjes en broccolli met een aardappeltje en wat kookvocht. Zo pureer je het lekker tot een papje. Ik heb in het begin dit gecombineert met wat appelmoes, maar daar kreeg hij buikpijn van en je maakt het eten te zoet.( was een tip van oma, ik ben met appelmoes groot gebracht)
Hij hapt ook van een gaar worteltje. Vandaag stond spagetti op het menu en daar heb ik ook de staafmixer door gehaald.en een sliertje in zijn handen gegeven.
Ik denk dat je gezien  je kindje ouder is wat groffer kan geven?
succes!

martine

Hallo,

Mischien kun je de potjes in het begin menngen met je eigen gemaakte eten, zodat je kind went aan de veranderde smaak. Ik heb zelf in het begin  het eten van mijn dochter  (ze at met de pot mee)  altijd gepureerd, maar op een gegeven moment at ze niet zoveel meer. Op de creche zeiden ze toen  pureer het niet meer, maar prak het. En sinds we dat doen eet ze weer prima, ze wilde gewoon meer structuur. Dus dat zou je ook nog kunnen varieren, meer of minder gepureerd.

groetjes

Annemieke

Hoi hoi,

Mijn dochter lustte ook alleen Olvarit.
Maar toen ze haar eigen vork en mesje kreeg en zelf mocht eten kon het voor haar niet meer stuk. Natuurlijk maakt ze ontzettend veel rommel, maar ze eet wel!
Zij is wel helemaal gek op vlees dus ik geef haar als voorafje 2/3 eetlepels groente en daarna pas groente/aardappeltjes/vlees en natuurlijk toetje toe.
Als ze echt niet wilt eten hoeft ze niet van mij. ze krijgt dan wel haar toetje, want eten moet leuk blijven en ze moet het niet gaan zien als straf.
's avonds een uur na het eten krijgt ook zij (geen koffie) iets warms te drinken: thee met melk (lekker en ze heeft dan weer haar melk binnen, 150ml met de pap en 150 's avonds/ of 's middags)

Mamasanneke

Hoi, Ik heb precies hetzelfde probleem geghad met mijn spruit (9Maanden). Maar ik heb er geen ruzie om zitten maken. Als ze niet wil eten wat de pot schaft heeft ze pech. Ze krijgt wel dr toetje maar gaat wel meteen naar bed. (in het begin was het janken, maar nu heeft ze t door.) En als ze daarna honger heeft krijgt ze niet meer ( had ze maar moeten eten) Klinkt heel streng, maar het werkt wel! En ze hebben meer door dan dat wij denken.
Misschien heb je er wat aan, je moet het echt wel goed en concequent volhouden want anders gaan ze je uitproberen.

Ik denk niet dat het een kwestie van uitproberen is, maar gewoon een kwestie van wennen.

Mijn zoontje heeft ook heel lang potjes (van 8 maanden) gegeten, die ik dan ook nog eens pureerde... Hij at altijd voordat wij aten. Toen hij anderhalf was zijn we langzamerhand overgegaan. Ik gaf eerst nog een half potje of iets wat hij lekker vond zodat hij niet zo'n honger had (hij kreeg nu later z'n eten). En dan aan tafel een beetje voor hem opscheppen en zelf laten eten. Het heeft wel een paar maanden geduurd voordat hij er aan gewend was. Nu eet hij van bijna alles wel iets en is bijna altijd bereid te proeven.

Geef hem/haar maar de tijd, dan komt het vanzelf.
Groeten, Joke.

ik zou me niet te druk maken als ze een tijdje minder eet: ze krijgt vanzelf honger en als ze niet anders meer krijgt dan eigen gemaakte maaltijden, dan gaat ze die vanzelf eten. ze zal er aan moeten wennen en dat kost tijd. maar ze lopen niet zo snel een tekort op,als ze verder gezond zijn.
gewoon blijven volhouden en geen potjes meer geven.
greet

Terug
Bovenaan