Overstrekken, met onze handen in het haar

Hoi, wij hebben een zoontje van 16 weken oud. Hij lacht veel, is erg tevreden (huilt heel weinig), drinkt goed en groeit ook goed. Het enige is dat hij zich sinds een paar weken oud overstrekt. Wij dachten eerst dat het door verborgen reflux kwam, na bezoek aan een osteopaat leek de reflux weg maar het overstrekken bleef. Hij gooit constant zijn hoofd naar achter, hoe we hem ook oppakken en gewoon altijd, maakt niet uit wel moment of welke manier van ondersteunen. Het maakt het lastig om hem vast te houden of hem aan anderen te geven. Op advies van het cb bij de fysio geweest. Zij dacht dat zijn nek niet voldoende ontwikkeld was. Kinderarts dacht hetzelfde. Nu, een heel aantal weken later en diverse bezoekjes aan osteopaat en fysio is zijn nek een stuk sterker. Echter is het overstrekken niet minder. Het is erg lastig. Hoewel hij super lief en vrolijk is maken wij ons hier behoorlijk zorgen om. Is dit herkenbaar voor iemand en hebben jullie wellicht ideeën wat het kan zijn?
 
Dit overstrekken staat dus compleet los van huilbuien? Is het alleen bij het oppakken, of ook als hij gewoon ligt?
 
Als je kindje zich verder goed ontwikkelt en vooral geen pijn heeft bij het overstrekken, waarom dan (grote) zorgen maken? Vaak gaat overstrekken gepaard met huilen. Heeft de fysiotherapeut nog oefeningen meegegeven? Is je kindje nog onder behandeling?

Trouwens, (verborgen) reflux is niet met vier maanden ineens weg. De maagklep kan met vier maanden nog niet geheel sluiten. Dat is rond één jaar pas het geval. Niet iedere baby heeft hier echter last van. Ik had wel refluxkindjes maar geen overstrekkers.
 

Dit artikel geeft wat mogelijke oorzaken, anders dan reflux. En wat oplossingen.
 
Bedankt voor de reacties!
Het hangt inderdaad niet samen met huilbuien. Op moment dat we hem oppakken en hij op de arm ligt of tegen ons aan begint hij z'n hoofd naar achter te gooien. Hij wil dan eigenlijk alleen liggen. Waarom we ons zorgen maken is omdat we ons kindje niet vast kunnen houden. Als we hem willen troosten of knuffelen kan dat vaak alleen door naast hem te gaan liggen. Omdat ik de oorzaak niet weet en het al heel wat weken duurt heb ik ook geen idee of en wanneer dit over gaat. Dat het los van dit goed met hem gaat ben ik natuurlijk erg blij om.

De fysiotherapeut heeft oefeningen voor z'n nek meegegeven en die werken erg goed, alleen wordt het overstrekken er niet minder door.
 
Ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend is inderdaad.
Het is best een gemis, als je je baby niet lekker kan vasthouden om te knuffelen of troosten.
Als het een fase is kan het best een goede 3 maanden duren.
Heel veel sterkte, hopelijk heeft iemand een goede oplossing.
 
Terug
Bovenaan