Overstrekken

Wij hebben een dochter van 7,5 maand oud. Eigenlijk vanaf dat ze klein is overstrekt ze zich heel erg. In het begin viel ons niet op dat dit niet goed was. Ook omdat het zoontje van mijn zus, die 4 maanden ouder is, dit ook veel deed. Nu krijgen we ook steeds meer opmerkingen van mensen (op KDV bijv) dat ze haar armen zo raar naar achteren houdt. Het lijkt een soort "zwemmen" wat ze doet. Als we haar dragen (buik tegen buik) dan houdt ze haar armen geheven in de lucht naar achteren. Ook dit doet het zoontje van mijn zus. Herkent iemand dit? Inmiddels weet ik wel dat haar spierontwikkeling in haar schouders verbeterd (aangesterkt) moet worden, dus meer buikliggen. Maar misschien dat iemand dit herkent en goeie tips heeft.
Bedankt alvast.
Groetjes, Kim
 
Hoi Kim,

Mijn zoontje overstrekte ook altijd. Maar hij huilde ook altijd veel, sliep heel slecht en had een duidelijke voorkeurshouding. Bij hem hebben ze een paar weken geleden het KISS syndroom (www.kiss-kinderen.nl)geconstateerd. Dat is verder niets ernstigs ofzo maar bij de geboorte (waarschijnlijk) zijn de nekwerveltjes wat verschoven en daar had hij pijn van. Daarom overstrekte hij ook zo.
Ik wil echt helemaal niet zeggen dat jouw babietje dat misschien ook heeft, maar bij ons was dat 1 van de symptonen. Wij gaan naar een fysio en een manueel therapeut en we hebben nu een heel rustig jongetje terug. Heerlijk. Nogmaals, dat wil helemaal niet zeggen dat het bij jullie ook zo is maar ik wilde het alleen melden. Misschien heb je er iets aan.
Heel veel succes!
 
Mijn zoontje (inmiddels 6 jaar)overstrekte zich ook altijd. Maar hij was ook heel erg gespannen (een echte huilbaby). Mij raadden ze toen aan om hem zo min mogelijk de kans te geven om te overstrekken. Dus om hem een beetje gebogen vast te houden. Maar of ze dat nu nog als advies geven??? Ik weet het niet.
Andere Esther, bedankt voor de tip van het KISS syndroom, ik zal eens op de site kijken. Mijn zoontje heeft nog steeds problemen. Zou zoiets de oplossing kunnen zijn? Ik hoop het, maar verwacht niet te veel.
En Kim, Veel Succes!
Groetjes Esther.
 
Het zou het kiss-syndroom kunnen zijn. Ik zou in ieder geval een verwijzing vragen naar de manueel therapeut. Voordat je je kindje veel op de buik gaat leggen om de spieren te versterken, zou ik door de man. ther. eerst uit laten zoeken of er iets mis is met de nekwervels. Anders wordt dat buikliggen waarschijnlijk een groot tranendal. De manueel ther. kan ook onderzoeken of je kindje kiss heeft. Verder krijg je oefeningen die ook de spiertjes kunnen versterken, zonder dat je kindje direct op de buik moet liggen.
Groetjes.
 
Ook onze dochter (nu 6 maanden oud)overstrekte zich, vooral als ze huilde. Nu niet meer. Ze krijgt fysiotherapie waarbij zoals de '2e Esther' ook aangeeft, geadviseerd wordt haar rond te houden, dus armpjes en beentje naar voren houden als ze wil overstrekken.
Wij zijn ook naar een osteopaat geweest en daar heeft onze dochter veel baat bij gehad. Al na 1 behandeling werd het overstrekken stukken minder. Hij constateerde dat er weinig bewegingsruimte tussen 2 nekwervels zat. Met zijn handen heeft hij die ruimte wat groter gemaakt (klinkt misschien eng maar ging erg rustig) waarna onze dochter vanzelf meer natuurlijk ging bewegen en het overstrekken ook verminderde. Na de 2e behandeling is het helemaal over.
 
Hoi Esther,

geen dank voor de tip van KISS. Ik heb het ook gekregen toen ik er na 10 maanden achter kwam. Ik was echt blij het te weten want de 1e 10 maanden waren drama hier. Nu gaat alles supergoed!

groetjes 1e Esther
 
Wat fijn dat er tegenwoordig wel aandacht aan besteed wordt. Misschien had het mijn zoon eerder ook een hoop ellende kunnen schelen. Maar ik heb zo'n bruin vermoeden dat als ik er nu alsnog mee bij mijn huisarts aankom, hij het alsnog zal wegwuiven als iets onzinnigs. Maar ik ga het in iedergeval proberen.

En Kim, laat je even weten wat de fysio gezegd heeft?
Groetjes Esther
 
Terug
Bovenaan