Overstuur wakker middagslaap

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en wellicht een tip heeft.. Onze zoon van 1,5 jaar is nooit de beste overdag slaper geweest (daarentegen ‘s nachts wel). Nu doet hij nog 1x slapen na het middageten. In het begin ging dit wonderbaarlijk goed met een uitschieter van zelfs 3 uur. De laatste weken is het echter maximaal 45 minuten. Op zich geen probleem want hij is verder vrolijk en actief de rest van de dag. Maar hij wordt altijd helemaal overstuur wakker. Hij moet vreselijk huilen en het eerste half uur na wakker worden is alles drama. Daarna trekt hij bij en is er niets meer aan de hand. Ik laat hem meestal 5 minuten huilen om te kijken of hij toch niet weer in slaap valt (1 op 20 keer wil dit nog wel eens werken). Ik vind het sneu en denk dat het voor hem fijn is wat langer te slapen maar ik kan niets bedenken wat zou helpen. Hij slaapt op een donkere kamer, het is stil in huis en hij heeft een speen/knuffel. Tips zijn welkom!
 
Rond de 1,5 begint weer een slaapregressie, mogelijk is dit nu gaande bij je zoontje. Wij hebben hem net achter de rug, het heeft hier bijna 2 maanden geduurd voordat alles weer normaal was. 
Mijn zoontje heeft in de middag ook altijd tijd nodig om te ontdooien, 1 dingetje verkeerd en hij gaat huilen. Wij doen dan ook altijd heel rustig bij uit bed halen en nemen hem dan beneden op schoot met een flesje water. Zijn slaapzak doen we pas uit als hij aangeeft dat hij hem uit wil, daarvoor doe ik hem alleen open. 
Persoonlijk zou ik hem niet die 5 minuten laten huilen, zeker niet als het een slaapregressie o.i.d. is, en de kans zo klein is dat hij doorslaapt. Je geeft immers aan dat hij verder wel gewoon vrolijk is, dus voor nu is het korte dutje blijkbaar voldoende.
Veel sterkte voor jullie de komende tijd!
 
Ik dacht dat mijn dochter de enige was die dit doet ?. Ze slaapt al vanaf 10 maanden 1x per dag, en net als jouw zoon bíjna altijd 45 minuten. Standaard huilen en krijsen bij het wakker worden sinds een paar maanden, ze is nu ook 1,5 jaar. 


Ik lees mee voor hopelijk de gouden tip ?
 
Mn zoontje is nu 2 en wordt ook met fases krijsend wakker uit zn middagslaapje..
Is dan het eerste half uuur ook niet te genieten!! Vaak is het met een paar weken weer over...
 
Wat fijn te lezen dat mijn zoontje niet de enige is. Krijsend wakker worden na een uurtje terwijl hij anders wel 2.5 uur kan slapen. Een fase dus....
 
Oke een fase dus ?, we hebben eigenlijk nog nooit last gehad van slaapregressie dus herkende het niet als zodanig. Verlatingsangst merk ik weinig van (bij wegbrengen KDV zwaait hij vrolijk zonder een traan te laten). We gaan het meemaken! Hopelijk lukt het hem binnenkort om weer wat langer te slapen of in ieder geval wat gezelliger wakker te worden ??. Fijn die herkenning! 
 
Zoals je weet heb ik een dramatische slaper. Hij slaapt meestal 1 x 30 minuten, met maximale uitschieters naar 70 minuten. Maar die zijn op 1 hand te tellen.
Hij wordt altijd huilend wakker, echt altijd. Ook sochtends na een nacht van 12 uur.

Geen tip dus, wel herkenning. Het is vreselijk want ook wij worden dus elke ochtend om 0600u gewekt met gekrijs dat door merg en been gaat.

Ik lees mee.
 
Terug
Bovenaan