Overtijd en al 5weken???

Ik heb woensdag van de huisarts te horen gekregen dat ik zwanger ben...hardstikke blij natuurlijk, maar ik was een paar dagen overtijd.

Wie kan mij vertellen/uitleggen ik nu zwanger ben. De huisarts had het gisteren over 5 weken(dat ik al 5weken zwanger ben). Dat kan toch niet ik was 13augustus voor het laatst ongesteld en mijn eisprong was dag 14, dan kan ik nu toch niet al 5 weken zwanger zijn ik dacht dan aan 3weken.

IK snap het niet, hij zei zoeits van;2weken tel je erbij op??????

Alvast bedankt voor de reacties.

 
Hoi rammetje,
de telling van je zwangerschap wordt gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie (dus 13 aug.) dan ben je nu dus inderdaad 5 weken. De eerste twee weken (tot de eisprong) krijg je er in de telling als het ware zomaar bij. De bevruchting heeft dan op dag 14 plaats gevonden en je vruchtje is dan inderdaad 3 weken oud. Maar de zwangerschap is dan 5 weken. Zo werkt de telling nou eenmaal (zoals de dokter zegt je telt er gewoon twee weken bij op, dat zijn dus de 14 dagen tot de eisprong).
verder heel erg veel succes en plezier met je zwangerschap
groetjes
Anne (13 weken)
 
Hallo,
dat klopt wel, want men rekent 40 weken zwangerschap vanaf de eerste dag van je laatste maandstonden. Maar het klopt dus wel dat de bevruchting pas twee weken later was.
Hopelijk brengt dit enige duidelijkheid.
Antje
 
Bedankt voor jullie reactie's, nu is het mij duidelijk geworden!(soory) Heb nog een vraagje, is nrond je 11-12e week naar de VK niet te laat, wantnu weet ik wel zeker dat ik zwanger ben,maar hoe is het met de baby??EN moet jezelf een VK zoeken en afspraak maken.

P.s. Misschien vinden jullie het domme vragen,maar alles is zo nieuw voor mij...
 
Hoi rammetje,

Het is zeker niet te laat, maar normaal
dat je rond de 11-12 week naar de vk gaat. Je kan gewoon een vk bij jou in de buurt bellen dat kun je al gewoon doen.

Schorpioentje
 
nee het is zeker niet te laat rond die weken naar de verloskundige te gaan en inderdaad heel normaal
ze doen dat omdat je dan eigenlijk al voorbij de meest kritieke fase heen ben
na 12 weken is de kans op een miskraam nog maar heel klein en vanaf 12 weken kunnen ze meestal het hartje via de doptone horen daarvoor in de meeste gevallen nog niet
dus is het ook leuker voor jezelf als je er ben en je kan dan voor het eerst het hartje horen
en ja je je moet gewoon een vk in jouw buurt bellen die jouw geschikt lijk
nou veel succes met de zwangerschap
het is een wonder als het er eindelijk is hoor
veel liefs jacqie

nu moeder van brandon 3 weken en 5 dagen
 
Hoi,

het is inderdaad niet te laat. de meeste vk's doen dat omdat dat ze dan tevens het hartje kunnen horen. ik was nl. al met 10 weken bij de vk en toen was er helaas nog niets te horen. inmiddels weet ik nu dat alles goed door de echo. die krijg je als het goed is tussen de 12 en 14 weken, maar niet iedere vk doet dit
 
Terug
Bovenaan