overzicht HCG waarden

Hallo Meiden

Ik las dit op een andere site.
Je hoort veel vrouwen over bloedprikken, maar wat betekenen die waarden nu eingelijk?
Hieronder dus een leidraad.

Wat is HCG?
Als je zwanger bent, maakt het trofoblast van de bevruchte eicel het zwangerschapshormoon HCG (humaan choriongonadotrofine) aan. Uit dit trofoblast ontwikkelen zich later de vruchtvliezen, bestaande uit het amnionvlies en het chorionvlies.

Zwangerschapstesten
De aanwezigheid van HCG in je bloed en urine is dan ook een duidelijk teken van zwangerschap. Alle zwangerschapstesten die je in de handel kunt kopen, reageren dan ook op een voldoende aanwezigheid van dit hormoon in de urine. De meeste zwangerschapstesten beweren dat je al op de eerste dag dat je over tijd bent, op je urine mag testen. Maar je hebt meer kans op een positief resultaat (als je natuurlijk effectief zwanger bent) wanneer je pas test als je een week over tijd bent.

Waarom?
Gedurende de zwangerschap variëren de HCG-waarden in je bloed sterk (zie tabel) en in het begin van de zwangerschap stijgen deze waarden niet bij alle vrouwen even vlug. Meestal verdubbelt deze hoeveelheid om de 48uur in het begin, om rond de 10e week tot een piek op te lopen. Vanaf de 16e week komt de hoeveelheid op een veel lager peil en houdt zo aan tot het einde van de zwangerschap.

gerekend vanaf ELM (eerste dag laatste menstruatie) IU/L of MIU/ML gerekend vanaf bevruchting
Niet zwanger < 5 -
21 dagen 0 - 5 7 dagen
28 dagen 3 - 426 14 dagen
35 dagen 18 - 7.340 21 dagen
42 dagen 1.080 - 56.500 28 dagen
49 - 56 dagen 7.650 - 229.000 35 - 42 dagen
57 - 78 dagen 25.700 - 288.000 43 - 56 dagen
79 - 100 dagen 13.300 - 253.000 57 - 78 dagen
2de trimester 4.060 - 65.400 17 - 24 weken
3de trimester 3.640 - 117.000 25 weken - bevalling
Na bevalling < 5 -

groeten Puckylief

Hoi hoi,
ik zat van de week ook deze lijsten te bekijken.
Alleen vraag ik mij iets af.
niet zwanger is <5, en 21 dagen 0 - 5
Is als je het puur logisch bekijkt het bijna zelfde, of ligt dat aan mij? 0 tot 5 is toch ook lager dan 5? Behalve 5 dan...

Groetjes

Hoi hoi,
okay, maar moet er dan niet <-5 staan.
Ik ben namelijk getest, en mijn waarde was 1 , negatief dus.
Nu ben ik voor mijn volgende nod te vroeg getest, het ging meer om mijn vorige ongesteldheid en behoorlijke klachten die ik nog steeds heb.
Ik ben nu dus ook doorverwezen naar de gyn.

Groetjes

Terug
Bovenaan