Ovulatie

Hoihoi,

Misschien een domme vraag maar ik ben even in de war. Ik lees overal dat je de dagen voor een positieve ovulatie test en de dag zelf het vruchtbaarst bent. Nu lees ik ook dat de daadwerkelijke eisprong pas 24 tot 36 na een positieve test is. Dan is het toch logischer om ook 2 dagen na een positieve test nog te klussen??

Ik had gister (vrijdag) een overduidelijke ovulatie test en we hebben woensdag en gister geklust.. vandaag lukt het niet omdat we niet samen zijn dus dan zou t morgen nog kunnen, zou dat oke zijn??

Een ovulatietest zegt niet wanneer je eisprong exact is en sommigen denken van wel. Het meet slechts LH. Een ovulatietest is positief wanneer de teststreep minstens even donker of nog donkerder is dan de controlestreep (zie bijsluiter). Is dit niet het geval, dan is de ovulatietest negatief. Bijna positief bestaat dus niet. Een positieve ovulatietest zegt inderdaad alleen maar dat jij je eisprong binnen ruwweg twee dagen mag verwachten. Nauwkeuriger dan dat wordt het niet. Aangezien je weet dat je eicel na het springen nog 12-24 uur leeft en bevruchting kan worden en zaadcellen meerdere dagen leven, ben je inderdaad al vruchtbaar voor een positieve ovulatietest, maar ook nog kort daarna. Dus ja, seks kort na een positieve ovulatietest geeft zeker kans op zwangerschap.

Het is heel belangrijk om uitsluitend uit te gaan wat in de bijsluiter staat. Online van alles gaan lezen, dat zorgt voor verwarring. Lees dus de bijsluiter heel goed door en volg de instructies strak op.

O ja, van klussen raakt niemand zwanger, alleen je huis knapt daarvan op

Terug
Bovenaan