Ovulatietest & eisprong

<p>Hoi allemaal!</p><p>Ik heb, zoals velen hier ;), een vraagje waarop ik zelf geen (duidelijk) antwoord kan vinden. Eens kijken of iemand hier mij verder kan helpen!</p><p>Sinds kort zijn mijn vriend en ik 'bezig'. Dat wil zeggen, de anticonceptie gebruiken we niet meer en we kijken rustig hoe het loopt. Klinkt waarschijnlijk herkenbaar voor sommigen hier, maar ik merk dat ik sinds die beslissing ineens ontzettend geïnteresseerd ben in hoe mijn eigen cyclus werkt. Dacht dat ik het altijd wel redelijk wist, maar blijkbaar zijn er veel dingen die ik nog niet wist, haha. Daarom bedacht ik deze maand dat ik eens wilde kijken of ik precies kon vinden wanneer mijn eisprong is. Ik heb dus een paar ovulatietesten gehaald en gedaan, en daar heb ik een vraagje over.</p><p>Woensdag heb ik de eerste gedaan, die was negatief en die van donderdag ook. Vervolgens op vrijdag duidelijk positief en op zaterdag ook, en vandaag weer niet. <br />Wat mij alleen nergens écht duidelijk wordt, is wanneer je eisprong dan precies is; is dit nog tijdens de piek (dus gisteren of vrijdag), of erna (dus vandaag)? En kan een test ook een dag ná de eisprong nog een duidelijke positieve uitslag geven?</p><p>Alvast bedankt!</p><p> </p>
 
Hallo Mikkiee,
Ovulatietesten meten een bepaald hormoon, dat vrij komt kort vóór de eisprong. Die piek kun je vaak 1 of 2 dagen meten met testjes. Binnen 12-48 uur na de piek (dus positieve ovutesten) vindt dan je eisprong plaats. Het hormoon daalt vrijwel direct weer, dus positief meten na je eisprong moet niet mogelijk zijn!
Google anders eens op LH-piek oid, dan kun je waarschijnlijk wel een mooi grafiekje vinden die het duidelijker maakt :)
 
Terug
Bovenaan