Ovulatietest in de ochtend

Ik ben bezig met ovulatietesten maar nu is me iets niet helemaal duidelijk. In de bijsluiter staat dat je geen ochtendurine moet gebruiken voor de test. Nu ben ik aan het googlen waarom dat zo is en zie ik hele tegenstrijdige dingen staan. Op de ene site staat dat je geen ochtendurine moet gebruiken omdat je urine geconcentreerd is en je daardoor vals positief kan testen, terwijl op de andere site staat dat je juist geen ochtendurine moet gebruiken omdat je piek ‘s ochtends nog niet meetbaar is en dus pas later op de dag, wat zou betekenen dat je dan juist vals negatief kan testen. Iemand enig idee hoe dit nu zit?

Ik vraag het me af omdat ik op zoek ben naar een juist moment om te testen ivm de regels van 2 uur van te voren niks drinken. Als ik ‘s ochtends eerst naar het toilet ga en niks drink en dan de urine van een half uur daarna gebruik, telt dat dan nog als ochtendurine en kan ik dat beter dus niet doen, of kan ik de urine ná de eerste keer ‘s ochtends plassen wel gewoon gebruiken (en dan het beste na de nacht dus nog niks drinken tot ik ga testen?)? Ik snap er even niks meer van?

Ik vind het soms ook een beetje vaag wat nou de beste manier is om ovulatie testen te gebruiken. In mijn eerste maand testte ik voor de lunch. Dan dronk ik de eerste uren van de dag wel, maar de twee uur voorafgaand aan de test niet. Maar toen vond ik geen hele duidelijke piek. De maanden daarna ben ik na het opstaan ‘s ochtends naar de wc gegaan, een glas water gedronken en testte ik 2 uur later. Toen vond ik mijn piek overduidelijk. Deze aanpak werkte dus voor mij. Misschien voor jou ook. Succes!

Ik volg de bijsluiter van de test die ik gebruik (Sensitest). Dat doe ik dan 2x per dag, een keer rond 14.00 uur en een tweede keer rond 21.00 uur. Maar ik snap de verwarring, ik weet ook nog steeds niet of ik het nou goed doe...

Ik geloof niet dat je piek aan een moment van de dag gebonden is, dus dat verhaal over vals negatief vind ik maar raar... ik ben er altijd vanuit gegaan dat het inderdaad door de hogere concentratie hormonen in je ochtendurine komt, en dat dat een vertekend beeld kan geven. Echter lijkt mij dat, als je elke dag in de ochtend test, je vanzelf wel een keer je echte piek herkent, ook als er al eerder donkere strepen komen....

Verwarrend he! Ik gebruik idd ook sensitest. Test nu 2 ochtenden na elkaar knalpositief om 9/10 uur ‘s ochtends (met tweede urine dus), maar die zullen dan misschien wel vals positief zijn. Vraag me ook af of je in die 2 uur tijd dat je niks mag drinken dan ook beter niet kan plassen in die 2 uur of dat dat dan weer niet uitmaakt?

Idd erg verwarrend altijd. Het verschilt ook weer per test volgens mij.
Ik heb voor een IUI behandeling in natuurlijke cyclus 2 keer per dag ovulatietesten moeten doen. De arts gaf bij ons aan om sochtens altijd met de tweede urine te testen. Dus ik plaste dan meteen als ik wakker werd, nam een paar slokken water en 1,5 uur later deed ik met tweede urine een test. 
dit is altijd goed gegaan, nooit vals positief getest :) 

Ik heb ook voor IUI ovulatietesten moeten doen. Ik moest ze 1 x per dag met 2e ochtendurine doen. Dus plassen bij wakker worden, een glas drinken en dan als ik weer aandrang voelde doen. 
Bij mij lopen ze altijd en dag of 5 langzaam op tot ik 1 of 2 dagen donkerder dan de teststreep heb, en dan nog 2 a 3 dagen langzaam af. Dus mij helpt het om echt op tijd te beginnen. 

Hey!
Volgens mij ligt het ook echt aan de test hoor, ik gebruik die van cb die de 2 meest vruchtbare dagen meet, en in die bijsluiter staat sochtends, dus dat doe ik ook, en hij is altijd nog goed gemeten.

Terug
Bovenaan