OV testen zijn betrouwbaarder. Dit stond er bij www.clearblue.nl op de site:
Hoe ovulatietests mij kunnen helpen zwanger te raken
Het maakt niet uit of je zwanger denkt te willen worden of het actief probeert. Met ovulatietests leer je begrijpen hoe je lichaam werkt en de tests zijn een zeer goed hulpmiddel. Als je nu zwanger wilt worden, kun je je kansen op eenvoudige wijze vergroten door te bepalen wanneer je lichaam een eicel uit je eierstokken vrijgeeft, dat wil zeggen: wanneer je tijdens de cyclus ovuleert. Er zijn twee dagen in elke cyclus, de dag vóór en de dag van de eisprong (wanneer de eicel wordt vrijgegeven en zich door de eileiders verplaatst) waarop je het vruchtbaarst bent en de grootste kans op een zwangerschap hebt.
Er is een aantal manieren om te bepalen wanneer je ovuleert (klik hier voor meer informatie) maar één van de meest eenvoudige en meest nauwkeurige methoden zijn de ovulatietests die je thuis kunt gebruiken, zoals de Clearblue-Ovulatietests.
Ovulatietests lijken erg veel op zwangerschapstests. Je houdt het absorberende gedeelte van een teststaafje in de urinestraal en je leest het resultaat af op het venstertje van het teststaafje.
Ovulatietests sporen het ovulatiehormoon LH (luteïniserend hormoon) op, dat 24 tot 36 uur vóór de eisprong in hogere concentraties aanwezig is. Klik op Animatie over de LH-piek om de toename van LH te zien. Deze LH-piek helpt je bij het bepalen van de dagen in een cyclus waarop je het vruchtbaarst bent en waarop je de meeste kans hebt om zwanger te raken. De twee vruchtbaarste dagen zijn de dag vóór de eisprong en de dag van de eisprong, namelijk wanneer je lichaam een eicel vrijgeeft. Als je dus seks hebt op de dag waarop je een LH-piek waarneemt, of de dag daarna, heb je de meeste kans om zwanger te raken.
· Hoe kan ik verder nog weten of ik ovuleer?
· Hoe werkt de Clearblue-Ovulatietest?
· Wanneer gebruik ik de Clearblue-Ovulatietest?
· Vaak gestelde vragen
Hoe kan ik nog meer weten of ik ovuleer?
Er bestaan verschillende methoden om uit te vinden wanneer je een ovulatie hebt. Deze methodes kun je apart of in combinatie met ovulatietests gebruiken. Ze laten je weten wanneer je hebt geovuleerd of voorspellen wanneer je zult ovuleren. Het gaat om de volgende methoden:
· De basale lichaamstemperatuur opnemen
· Een kalender gebruiken
· Het baarmoederslijmvlies observeren
· Het speeksel observeren
De basale lichaamstemperatuur opnemen
Bij deze methode wordt gebruik gemaakt van het gegeven dat de basale lichaamstemperatuur na de ovulatie toeneemt met 0,2 à 0,4 °C vanwege de toename van het niveau van het progesteronhormoon. Bij deze methode noteer je de basale lichaamstemperatuur, dit is de temperatuur die je lichaam’s ochtends vroeg in rust heeft. Om deze methode op nauwkeurige wijze te kunnen gebruiken, moet je elke dag je basale lichaamstemperatuur meten om een goed beeld van je cyclus te krijgen.
Het grote voordeel van de methode is dat deze niet duur is. Omdat je de temperatuursverhoging na de ovulatie in kaart brengt, kun je de methode echter alleen gebruiken om de eisprong voor de volgende cyclus te voorspellen. Daarom moet je een zeer regelmatige cyclus hebben om exact te bepalen wanneer je tijdens de volgende cyclus zult ovuleren om optimaal van je vruchtbaarste dagen te kunnen profiteren.
Het is ook nuttig om te weten dat je lichaamstemperatuur om een aantal andere redenen kan toenemen (vanwege ziekte, door het drinken van alcohol en warme drankjes, beweging en onrustige slaap), die het beeld verstoren. Bovendien leidt de ovulatie bij 20% van de vrouwen niet tot een verhoging van de lichaamstemperatuur.