owjeeh...... gerookte zalm / paling etc.

dag dames, ik ben nu bijna 6 weken zwanger, eerste keer, dus totaal geen ervaring op dit gebied....
Nu pas begin ik op internet het een en ander te ondekken, en wat blijkt je mag geen zalm of paling eten, nou tijdens de kerst heb ik dat wel gedaan op toast... en gisteren ook een mini tiramisu gegeten, stom stom, zo'n kleine hoeveelheid, kan het kwaad?

Gr.
Jolan

Hoi Jolan,

Gefeliciteerd! Ik ken het gevoel hahaha...ik zat een aantal dagen geleden aan een tiramisu enne dat voelde dus echt niet goed. Er zat naar mijn gevoel te veel alchohol in. dus ik had op het forum ook aan de dames gevraagd of dit kwaad kon. Inmiddels weet ik dat nog steeds niet maar wel dat de rauwe eiwitten die er in zitten niet goed zijn dus tiramisu maar ff laten staan voorlopig.

Verse zalm mag je wel overigens hoor maar verpakte daar is weer iets mee, kweet niet meer precies wat. Ik ben nu 9 weken zwanger van mn 3e, ik zou het toch zo onderhand moeten weten he.

Geniet van je zwangerschap hoor.

Liefs Petra

Geen idee, weet al;leen dat je niet teveel vitamine a moet binnen krijgen, dus lever enzo, maar geen vis? Eet ik ook gewoon. Dacht dat je juist vis moet eten. Ben dan ook wel benieuwd waarom niet.

nou ik had het dus even op internet bekeken toen kwam ik dit tegen
:
Onderstaande tabel geeft  een overzicht van deze  en andere  dingen waar risico's aan kleven bij zwangerschap, met een toelichting.

Oppassen met

Waarom?

Alcohol drinken

Kans op  nadelige gevolgen voor het kind.

Roken

Roken  is schadelijk voor de baby.

Lijnen en veel afvallen

Lijnen  geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen.

Lever

Lever bevat zeer veel  vitamine A  dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Rauw vlees

Kans op besmetting  met  listeria en  toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Kattenbak verschonen

Kans op besmetting  met  toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Eten van zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk

Kans op besmetting   met de  listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor het kind.

Voorverpakte vis, zoals gerookte zalm

Idem: listeriabesmetting

Meer dan  twee porties vette vis per week eten
Vis is heel gezond, zeker  ook voor zwangeren!  Maar met het oog op dioxines  is meer dan twee porties vette vis per week  (300 gram)  onverstandig.

Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse  tonijn. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot  maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem.
Roofvissen kunnen relatief veel  kwik en dioxines bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn.

Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades

Idem: listeriabesmetting

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten gebruiken

Sommige  kruiden  zijn schadelijk voor het ongeboren kind.

Meer dan vier koppen koffie drinken per dag

Te veel  cafeïne  is niet goed voor het kind.

Veel drop eten

De stof  glycyrrhizine in drop  kan de bloeddruk verhogen.

Pimba (kalebaskalk) gebruiken

In  kalebaskalk  kan veel lood  zitten.

dus ivm met die listeriabesmetting is gerookte paling en zalm niet goed.... die voorverpakte....

dank je wel Petra, tja het is allemaal nieuw voor me dus ik ben nu een hoop op internet aan het lezen, maar voel me wel een beetje dom hoor... net dingen die ik niet mag eten, heb ik gegeten....
hoop dat het allemaal goed komt.....

groetjes,
Jolan

Hoi Jolan,

Nee joh dat is niet dom joh. Hoe kan je dat nou weten? Ik wist wel al veel maar had van de week gewoon ff helemaal geen erg in die tiramisu hahaha. Maar het is nogal een lijstje geworden zeg. Een aantal jaren geleden was het een stukkie kleiner die lijst volgens mij. Ik heb nu weer gelezen dat kaneel ook slecht is. Dat zit in appeltaart vaak en ontbijtkoek geloof ik en pepernoten (dat hebben we net gehad hahaha) maar je moet nu overal op gaan letten geloof ik.
Het wordt steeds ingewikkelder om te eten als je zwanger bent pffff. Nou ik doe maar gewoon en eet geen rauw vlees en dus ook geen rauwe eiwitten dan zal het wel goedkomen denk ik hahaha roken en drinken doe ik toch al niet.

Heel veel succes er mee ook he :)

Liefs Petra

och jeeh kaneel ook al niet????
nou het kan onderhand niet erger hahaha heb vanmorgen een groot stuk appel kaneel taart met slagroom gegeten...

Mag slagroom trouwens wel?

Jemig meid hahaha. Ach ik heb vorige week ook appeltaart op en in mijn vorige zwangerschappen ook. Ik geloof niet dat daar direct gevaar in schuilt joh. Pff wat een lijst he hahaha.

Slagroom? ehhh ik hoop het hihi.

Groetjes Petra

Terug
Bovenaan