owjeej...... rode vlekjes/stipjes

Hee hallo meiden,

Vandaag was Tygo niet in een opperbest humeur, nou heeft elk kind dat wel eens, zo'n jammer-dag, dus ik deed er niet al te moeilijk over. Tegen de tijd dat hij vanavond onder de douche ging kleedde ik hem helemaal uit en zag  dat hij op z'n romp allemaal kleine roze/rode stipjes heeft. Ik heb nog eens verder gekeken, maar ik zie ze alleen op z'n romp, net totaan z'n oksels en totaan z'n navel. In z'n gezicht heeft hij 3 dikke donkerrode stippen, maar die zitten er al een paar dagen en die lijken wel wat op muggebultjes. Voor het douchen zijn temp maar even gemeten. 37,7 niet echt bijzonder hoog dus.

Ik las dat kindjes bij de zesde ziekte eerst hele hoge koorts krijgen en later als de koorts gezakt is rode stippen krijgen
Bij de vijfde ziekte zie je heel duidelijk (in ieder geval bij de plaatjes op internet) flinke rode wangen (en dat heeft Tygo dus niet)
Waterpokken zijn volgens mij groter en moeten toch over het hele lichaam zitten?

Nou, ik weet het ff niet, hij lijkt er geen last van te hebben (op zijn jengeligheid na dan). Misschien dat iemand van jullie het herkent. Ik hoop dat het morgen weg is, of juist duidelijker is, zodat we kunnen zien wàt het is.

Groetjes happyM.

hiya,

kan het misschien hitte uitslag zijn? Vaak is dat ook alleen po het rompje omdat daar meestal de meeste laagjes kleding zitten
Hoop dat het snel weer over gaat wat het ook is.

Ajuus, ilja mv Maximus 30-08-2006

Hoi

Ivar heeft dit laatst ook gehad, zonder rode wangen, en toch dacht ik dat het 5e ziekte was, die rode wangen zijn niet noodzakelijk dacht ik??

bij hem was het na 2 dagen weer weg, het kwam nog een paar keer terug na badje of slapen, dat hoort volgens mij ook bij de 5e ziekte

weet het niet zeker hoor, ben er niet mee naar de HA geweest

groetjes Jenneke

Hiiya weer,

haha oke geen hitte uitslag dus.

uhm misschien domme vraag hoor, ik zie de hele tijd die termen voorbij komen...5e ziekte...6e ziekte. wat zijn dat voor ziektes? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Ajuus, ilja

mm allemaal virussen

De Vijfde ziekte is een vrij onschuldige kinderziekte die ook wel aangeduid wordt als erythema infectiosum. Het wordt veroorzaakt door een Parvovirus, type B19. De incubatietijd is 7 tot 12 dagen.

Het kind krijgt kleine en grote vlekjes door elkaar, soms iets verheven boven de normale huid en felrood van kleur, eerst in het gezicht, dan op billen, armen, benen en romp. De huid gloeit en voelt warm aan. Het kind kan hangerig zijn en lichte verhoging hebben.Vlekjes verbleken in vier tot zes dagen. Koorts is mogelijk, maar meestal wordt het kind nauwelijks ziek. Speciale behandeling voor het kind is niet nodig. De uitslag is na 5 tot 9 dagen weer weg, maar kan onder invloed van warmte, kou, inspanning of stress weer terugkomen.
De ziekte kan -ook door artsen - gemakkelijk worden verward met andere vlekjesziekten. Zekerheid is alleen te krijgen door gepaard serologisch onderzoek, wat vrijwel nooit zal gebeuren aangezien dit geen therapeutische consequenties heeft.

De Zesde ziekte, ook wel driedaagse koorts genoemd, is een kinderziekte die niet helemaal zo onschuldig is als de vijfde ziekte, maar toch nog vrij ongevaarlijk.
De Latijnse benaming is exanthema subitum of roseola infantum. De ziekte wordt veroorzaakt door het humaan herpesvirus type 6, een virus dat verwant is aan de verwekker van de koortslip en van genitale herpes. In tegenstelling tot deze andere virussen geeft de verwekker van zesde ziekte geen terugkerende problematiek. De incubatietijd is 10 tot 15 dagen.
De ziekteverschijnselen bestaan uit een vrij plots optredende, enige (meestal 3 tot 5) dagen durende hoge koorts, (39 tot 40,5 °C), meestal zonder duidelijke lokaliserende symptomen zoals oorpijn of een zere keel. De koorts zakt dan vrij abrupt waarna het kind een uitslag ontwikkelt. Soms gaat de uitslag gepaard met keelontsteking, oorontsteking en/of vergroting van de lymfeklieren in hals en nek. Het kind hoeft geen erg zieke indruk te maken en een koortswerend middel zoals paracetamol is meestal reeds voldoende. Meer is er trouwens niet aan te doen, de ziekte geneest vanzelf.

groetjes Jenneke

ah oke bedankt, parvo wordt je hier tegen ingeent geloof ik, haha ik meen mij te herinneren dat ik de arts vertelde dat het als een hondenziekte klinkt (dag dierenarts mijn hond lijd aan parvo, vanwegen wurmpjes....ofzoiets.) . Maar ik zag jullie er al steeds over praten en ik dacht oh oh..ik mis iets.
Dus bedankt voor de uitleg.

Ajuus, ilja

Hoi happyM,
Het lijkt mij ook de vijfde ziekte.... zeker weten doe je dit nooit natuurlijk. Er zijn ook zoveel 'vlekjes-ziektes'.
Maar die rode wangen kunnen ook hele kleine vlekjes zijn onder de ogen, lijken soms inderdaad net op muggenbulten. Ik weet niet waar je kindje die 'bultjes' heeft.
Die vlekjes in het gezicht kunnen heel lang zichtbaar blijven, bv. bij inspanning van je kindje, of als hij het gewoon warm heeft.
Skip heeft kort geleden de zesde ziekte gehad en dan heeft je kind echt 3 dagen hoge koorts, dan zijn er nog geen vlekjes te zien. Als hij weer opgeknapt is komen pas de vlekjes. Bij de vijfde ziekte komen ze meteen en is je kindje meestal niet echt ziek.
Wel oppassen met de vijfde ziekte en zwangeren.... kan gevaarlijk zijn namelijk.
Maar goed, als je kindje het heeft was het al besmettelijk voordat je het wist, dus dit is altijd moeilijk.
Beterschap!
Groetjes, Noortje mv Skip

Terug
Bovenaan