paar laatste vraagjes...

A

Anoniem

Guest
Nu 34 weken zwanger en wil alles echt in orde maken deze en volgende week.
Mijn eerste kindje is namelijk met 35 wkn en 4 dg. geboren!

Vind even wat dingetjes lastig (onder invloed van de hormonen) vandaar dat ik t kullie vraag.

-Heb geen winterpak, wel een jasje in 56 met capuchon. Wat hebben jullie?

Oh ik had nog zoveel vragen maar ben t alweer vergeten. Ben echt een duf en vergeetachtig persoon de laatste dagen, herkenbaar?

-Oh ja heb op t matrasje in de wieg een molton tot 2/3 over t matrasje en t hoofdje vrij (alleen badstof hoesje), wat leg je dan onder t hoofdje?

-Welk merk babyproducten is t beste? Heb Bepanthen voor de billetjes, dat was bij mn zoontje echt het beste. Maar de badolie en crème? Ik heb al 5x voor t schap bij de drogist gestaan, weet t nog niet...

-Welke vitamines ook al weer naast borstvoeding? K en D toch?

-Geven jullie t kraambezoek iets mee naar huis?

-Moet je navelbandjes in huis hebben?

-iem. ervaring met de zoogcompressen van Lily Padz? Is t een aanrader?

-Maken jullie een lijstje voor de kraamverzorgster over wat je echt belangrijk vind in huis? Huishoudelijk, of wat je graag eet enz?

Goh, tot zover maar even.... Bedankt alvast voor t meedenken!

Liefs MamaLina

Hoi,

Fijn he, die zwangerschapsdementie! Eigenlijk moet je de hele dag met een pen en papiertje lopen en alles opschrijven wat je wilt weten want op het moment dat je vragen wilt stellen (aan wie dan ook) lijk je alles kwijt te zijn.

Ik heb ook geen winterpakje hoor, het is al snel te warm. Ik heb 1 jasje zonder capuchon en 1 met. Deze heb ik nog van mijn zoontje. Omdat ik niet weet wat het wordt heb ik nog even niks bijgekocht, dan ga ik nog wel doen omdat mijn zoontje van mei is dus dat is toch een heel ander seizoen. Voor in de maxi cosi heb ik ook een voetenzak en dat is al snel te warm met een jasje nog aan. Alleen als het echt heel koud wordt is allebei nodig.

In het reiswiegje, dat ik alleen in de kraamweek en heel even daarna gebruik, heb ik een molton en een hoeslakentje liggen. En een zeiltje alleen onder de billen, bij het hoofdje doe ik gewoon een hydrofielluier.

Wij hebben verzorgingsprodukten van Zwitsal en ik doe in het badje 2 keer per week Balneum Hermal, extra vettend, in het badje. Dit zorgt ervoor dat de huid niet uitdroogt. Verder is het verstandig om niet teveel gelijk te kopen, het is zo bijgekocht, wie weet kan je kindje ergens niet tegen.

Het kraambezoek geven wij niks mee naar huis (ik houd daar persoonlijk nooit zo van en weet uit ervaring dat het uiteindelijk, bij de meeste mensen, toch in de prullenbak beland).

Ik ga geen lijstje maken voor de kraamverzorgster, mijn ervaring bij de vorige 2 is dat ze toch van te voren vragen hoe je dingen wilt hebben. Mochten dingen heel anders gaan dan ik wil dan zal ik dat gewoon aangeven. Verder vind ik, dat is mijn persoonlijke mening (en ik ben altijd heel perfectionistisch) dat ze het ook wel een beetje op haar eigen manier moet kunnen doen hoor. Na een week is het huishouden weer van mij en doe ik het weer op mijn manier. Maar zoals ik al zei, als er dingen echt niet naar mijn zin gaan dan geef ik het wel aan. Ik vind het veel belangrijker dat het voor de andere 2 kinderen allemaal een beetje blijft lopen zoals normaal, er verandert al genoeg door de komst van een baby.

Navelbandjes heb ik nog nooit gebruikt dus die haal ik ook niet in huis, de eerste keer had ik ze van mijn zus geleend.

Omdat bij mij beide keren de bv niet gelukt is weet ik niet welke vitamine je moet geven. Volgens mij wel K en D. Maar ze krijgen het gelijk bij de geboorte en hoeven het dan volgens mij een paar dagen niet. Misschien kun je dat even aan je vk vragen hoe dat precies zit. Van die pads weet ik dus ook niet, die paar dagen dat ik bv gegeven heb heb ik van die wegwerp compressen gebruikt (die moet ik trouwens nog kopen bedenk ik me want ik wil het wel weer proberen deze keer).

Nou, ik hoop dat ik al je vragen beantwoord heb.

Syl
36 weken

Hoi MamaLina,

Hier nog 1 die de laatste dingetjes aan het doen is. Ben morgen 37 wkn dus ik begin al aardig zenuwachtig te worden of ik alles wel in huis heb.

Je stelt een paar vragen die voor mij ook wel handig zijn om nog even te weten.
Dit wordt ons 1ste kindje dus ik ben ook zo onzeker.

Wij hebben ook gewoon een winterjasje met capuchon. Daaronder kan je eventueel nog een mutsje doen. Een winterpakje vind ik niet echt nodig. Als het in de kinderwagen ligt dan wordt het gewoon goed aangekleed met daaroverheen het jasje en capuchon. En dan nog een dekentje in een hoes erover. Over de kinderwagen zit ook altijd nog zo'n dekje die je eroverheen kan ritsen tegen de kou / wind.
Als het in de maxi-cosi zit lijkt een jasje en een muts mij voldoende. Er gaat toch ook weer een dekentje overheen en heel veel naar buiten in de maxi-cosi gaan we toch niet. Is alleen voor in de auto en hele kleine stukjes.

Wij hebben voor in het wiegje een matras met een Aerosleepdekje. Daar mag alleen een hoeslaken overheen voor de rest mag er niets meer bij anders is de werking van het dekje weg.
Maar ik lees / hoor van veel mama's dat ze een hydrofiele luier onder het hoofdje leggen voor het spugen.

Voor de babyproducten heb ik ook pas deze vraag gesteld hier. Ik had ook geen idee, er is zoveel te koop.
Iedereen koopt eigenlijk het merk wat zij het fijnst vind. Alle babyproducten die in de winkel staan zijn goed (zeggen ze - heb er geen ervaring mee).
Wel lees ik van veel mama's dat Zwitsal erg geparfumeerd is en omdat veel baby's een gevoelige huid hebben je deze beter niet meteen kan gebruiken. Maar dat is ook weer een persoonlijke mening.
Ik heb Kruitvat eigen merk gekocht. Deze ruikt lekker, is de helft goedkoper dan Zwitsal, veel verschillende keus in creme's etc  en wat ik ook erg BELANGRIJK vind is dat het dierproefvrij is (sorry, maar daar heb ik ook naar gekeken).
Ik heb nu dus staan; - schuimbad
                                                          - zeepvrije wasgel
                                                          - shampoo
                                                           - haarlotion
                                                          - bodylotion
                                                          - babypoeder
                                                          - huidcreme
                                                          - vochtige billendoekjes
Ook heb ik een grote pot sudo-creme staan en op advies van de kraamzorg een potje vaseline.
Moet er nog wat anders bij komen, badolie ofzo dan is dat zo bijgekocht.
Ook ik wil wel weten of ik nog Bepanthen moet kopen? Ik lees er vaak positieve dingen over.

Navelbandjes heb ik niet gekocht want ik hoor en lees van iedereen dat deze tegenwoordig niet meer gebruikt worden. Of zal ik ze toch maar in huis halen voor de zekerheid????

En wij geven de kraamvisite geen kadootje mee.

Op de rest van je vragen weet ik geen antwoord maar wil ze wel graag weten.

Veel succes met de laatste voorbereidingen.

Kruimel (morgen 37 wkn)

Halloo,

Ook ik heb geen winterpak. Wel gewoon een winterjasje. En als het heel koud is, dan kom je met een extra dekentje ook al een eind.

Navelbandjes heb ik nog van de vorige keer. Toen ook niet gebruikt, maar ik was ze voor de zekerheid maar weer.
Verzorgingsproducten heb ik van Zwitsal of Natusan. En sudocreme voor de billen. Daar zweer ik bij.

Geen lijstje voor de kraamhulp. Je kunt dat ter plekke ook nog allemaal bespreken enzo. Van tevoren maak je al afspraken over de grote dingen.

Ik zou niet weten wat ik het kraambezoek zou moeten meegeven. heb ook nooit iets bij anderen gehad, dus ook hier is het antwoord nee.

Onder het hoofdje doe ik een hydrofiele luier voor het spugen eventueel.

Haha, volgens mij scheelt het je zo al een hoop werk. Ik ben nu 35 weken en een beetje en ook ik krijg echt de kriebels. Wil alles afronden.

Succes nog met de voorbereidingen.

Hoi meid,

Hier ook voor de 1e keer mama, dus spreek niet uit eigen ervaring maar meer van wat er aangeraden is.

Wij hebben wel een winterpakje. 2e hands gekregen van mijn schoonzus dus waarom niet gebruiken. Zou hem zelf niet kopen denk ik (behalve dat ze er zo schattig uitzien ;)

Onder het hoofdjje leggen wij een hydrofiel luier. Niet alleen in de kinderwagen maar ook in bed en in de box of waar dan ook.

Wat betreft bad spulletjes en zo: ik heb bepanthen altijd zelf ook gebruikt voor de schrale huid enz. en het is echt super spul. Je hoort er ook veel goeds over dus dit gebruik ik ook voor de babybilletjes straks (sudo creme voor de billetjes hoor ik ook veel goeds over hoor). Bepanthen schijnt ook goed te zijn tegen tepelkloven. Ik heb nu ook al af en toe flink last van schrijnende tepels en daar helpt het ook al mee. Dus ik zweer er nu al bij - enige nadeel is dat het niet echt goedkoop is - een grote tube zalf (je moet wel de zalf nemen, niet de creme) kost iets meer dan 10 euro.

Voor de rest heb ik zoveel kleine proef flesjes gekregen; babyshampoo, olie, lotion enz van veel verschillende merken dat ik heb besloten die eerst te proberen en dan gewoon degene te kopen die het best bevalt. Ik neig zelf wel eerder richting seba med dan zwitsal (gewoon gevoel + geur)...

Wij geven wel even een kraambedankje mee. Ik heb het ook nooit ergens gekregen of zo maar ik vind het leuk om te doen. En ik weet al dat het absoluut niet verwacht wordt dus vind ik het juist leuk om het te doen. De mensen komen bij ons altijd van best ver en iedereen neemt altijd een kado mee. Ik vind een klein bedankje dan wel op zijn plaats.

Ik heb geboortesnoep besteld op www.geluk.com met de naam van ons kindje erop. Ik ga daar kleine pakketjes van maken van een stuk of 5 snoepjes in doorzichtige folie met een lintje. Aan het lintje hang ik nog een labeltje met erop geprint: "zoveel geluk, zo klein verpakt"

Er zijn veel ideetjes te vinden als je googlt op "kraambedankjes"

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt... succes met de laatste loodjes

gr,
KC

hiu mamalina,

Ik heb eerlijk gezegd nog niets gekocht aan winterpakjes, jasjes e.d. Misschien toch wel slim om dat te hebbenvan tevoren.

Op mijn lijstje van de verloskundige stond dat je het wiegje moet opmaken met een zeiltje, molton, hoeslakentje, hydrofielluier voor onder het hoofdje, lakentje en dekentje.

Wat babyprodukten betreft: Ik heb nu wat spulletjes van het kruitvatmerk gekocht. Bij de vorige twee gebruikte ik voor in het badje balneum hermal extra vettend maar ze vertelden mij dat dat uit de handel werd genomen. Misschien weet iemand of dit nog te verkrijgen is want het werkt namelijjk erg goed. Verder een potje sudocreme voor de billetjes. De rest is snel te halen.

Volgens mij gebruik je bij borstvoeding alleen vitamine K.

Navelbandjes staan helemaal niet meer op het lijsje van de dingen die je moet hebben. Heb ik dus ook niet.
Ik heb ze trouwens ook nooit gebruikt.

Ik heb een paar weken geleden een intakegesprek gehad voor kraamhulp. Ik vraag me af of het zin heeft omeen lijstje te maken want tegenwoordig mogen de kraamhulpen helemaal niet zoveel meer doen. Ik heb begrepen dat ze de kraamkamer schoonhouden en het sanitair, de babywas doen, en verder er alleen zijn voor de moeder en het kind. En natuurlijk het bezoek ontvangenen van koffie/ thee voorzien. Het hangt ook erg af van de persoon die je krijgt. Als je er eentje krijgt van de oude stempel wil ze vaak nog best wel eens de stofzuiger door het huis halen en alvast wat groente snijden of zo. Het is een beetje een kwestie van geluk hebben.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje beantwoordt heb zo.Succes met de laatste loodjes.

Petra (38 weken)

Wat betreft die kraamhulp, dat hangt er zeker vanaf wie je treft. Bij onze eerste in 2004 hadden wij nog 64 uur en we hadden er zelfs een stagiaire bij. Alles werd elke dag gedaan en ook manlief werd in de watten gelegd.

Bij de tweede in 2006 kregen we 44 uur (hadden eigenlijk recht op 48 uur i.v.m. kind onder 4 jaar), en werkten ze volgens het nieuwe protocol. Maar ook deze kraamhulp deed alles hoor. Wilde zelfs boodschappen doen (vonden wij zelf alleen niet nodig) en vond het ook niet erg als ons zoontje thuis zou zijn en zij die bezig moest houden.

Mijn zus heeft in 2002 een kraamverzorgster gehad (andere organisatie) en in 2006 en die liepen beiden echt de kantjes ervanaf. Zelfs de normale standaard dingen werden met de franse slag gedaan.

Ik denk niet dat het van de leeftijd van de kraamverzorgster afhangt maar vooral van de mentaliteit.

Wel is het zo dat je door minder uren meer mantelzorg moet regelen omdat ze na een paar dagen nog maar halve dagen komen.

Syl

ik heb ook zoveel spullentjes heb er niet eens meer plek voor
heb ook veel dingen gekregen
zo heb ik nu al 3 winterjasjes en 4 of 5 omslagdoeken
heel erg leuk allemaal maar waar laat ik het
en omdat ik ook zo vergeetachtig ben
koop ik ook veel dingen dubbel maar dat zie ik  pas als ik thuis ben

Terug
Bovenaan