Paardrijden en zwangerschap wordt afgeraden, maar voor mij persoonlijk een aanrader

Waarschijnlijk ga ik nu heel veel commentaar over mij heen krijgen en dat vind ik ook logisch. In het algemeen zou ik ook zeker vanwege de risico's paardrijden zeker niet aanraden. Echter zoals het overal wordt afgeraden en vel wordt gereageerd als ik vertel dat ik nog steeds paardrijd vind ik ook niet normaal.   Ik blijf het ook zo lang mogelijk doen, waarom zal je wel denken, omdat ik hierdoor fit en mentaal een stuk beter in elkaar zit dan als dat ik het niet doe.   Bij mijn eerste zwangerschap ben ik wel gestopt. Ik had toen een heel jong paard die nog ingereden was. Het risico vond ik toen veel te groot. Echter mijn conditie ging zo snel achter uit en ook mijn gezondheid ging het heel slecht mee. Ik kreeg heel vroeg in mijn zwangerschap al last van mijn rug. Ik was constant ziek (nee, niet misselijk echt ziek).   Overal in mijn lichaam kreeg ik ontstekingen. Alleen met mijn baby ging het prima, maar mijn zwangerschap vond ik echt 1 groot drama.   Nu rij ik iedere dag paard. Ik ben lekker buiten voel me echt geweldig ik kan alles nog. Ik neem natuurlijk geen extra risico's zo ga ik niet op mijn paard naar buiten. Laat ik haar eerst aan de lange lijn lopen om te zien of ze rustig is en als ze te druk is laat ik haar langer lopen. Als ze echt nerveus of schrikachtig is ga ik er niet op. Hoewel dat nog nooit is gebeurd. Uitstappen doe ik aan de hand omdat dan juist bij mij de concentratie vaak niet meer zo is en ik bang ben dat juist dan wat fout gaat. Ik zou ook zeker niet gaan rijden als je het nog nooit gedaan hebt, maar ik rijd paard van af mijn 8ste en ik ben nu 34. Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat ik geen rug pijn heb. Ik denk dat het komt, door dat ik rijd train ik spieren en let ik heel erg op mijn houding. De ontspanning en de inspanning is goed voor mijn geest en mijn conditie. ik ga zo lang mogelijk door.
In het verkeer loop je ook risico en ik hoor niemand zeggen je moet niet gaan motorrijden of gaan fietsen.
Nou hoor ik de tegenstander al zeggen ja maar het is een dier die zijn onverwachts. Nou dat is het verkeer ook en als je goed kan paardrijden en je hebt een netjes geschoold paard dan moet je als ruiter zelf ook heel wat kunnen opvangen. Alles heeft risico's een beginner zou ik het echt niet aanraden en heb je twijfels of ben je bang moet je het ook zeker niet doen (dat voelt een paard zeker). Wordt je er net zo als ik een stuk gelukkiger van lekker wel doen hoor!

Ik ga niet fel reageren, hoor. Moet je lekker zelf weten. Je kent de risico's en je neemt ze op de koop toe, tegenover de voordelen. Maar mischien zijn er alternatieven met minder risico's. Ik zelf doe veel aan Pilates, en ga kijken of er ook pilates voor zwangeren bij ons in de buurt is. Dan train je ook de rug, buik en bekkenspieren. Ik had nl bij de eerste 2 erg veel bekkenklachten. EN dit is een gouden middel daartegen. En daarnaast wellicht lekker veel buiten fietsen voor de conditie of zoiets. Als je op de fiets trouwens op je houding let, train hje ook je rug.

Veel succes en geluk in je zwangerschap.

Meid, lekker blijven rijden hoor! Ik dach aan je titel te lezen dat je op medische indicatie niet mocht rijden.
Waarom zou je niet meer mogen rijden? Van mijn vk mocht ik lekker door blijven rijden als ik me er goed bij voelde.
Omdat ik ineens veel bloed verloor, ben ik na 4 weken doorverwezen naar de gyn (ondertussen mocht ik van de vk nog steeds rijden) toen bleek mijn placenta niet goed te zijn en moest ik volledige rust houden, dus ook zeker niet paardrijden, dit was het ergste voor mij, ik heb mijn paardje al vanaf veulen en dit is mijn eerste jaar dat ik erop kan rijden. Maar goed, de kleine is het belangrijkste.
Toen na een paar weken de placenta weer in orde was ben ik er meteen weer opgeklommen. dit viel erg tegen na lang stil zitten. Ik wilde persee gaan springen (is mijn passie en was net licht begonnen) het ging heel goed, en bij de laatste sprong kwam ze niet uit en maakte ze een hele rare sprong waardoor ik uit onbelans raakte en zag mezelf er voorover afvliegen, ik ben er boven de sprong vanafgesprongen. Ik stond netjes op mn voeten naast mn paard met de teugels nog in mn handen. dit was voor mij wel het punt dat ik besloot niet meer te spingen zolang ik zwanger ben.

Mijn paardje wordt in juli 4 jaar, afgelopen najaar ben ik begonnen met inrijden. Dus nog een heel jong paardje, maar voel me zeker genoeg om te blijven rijden.
Ik ben nu 22 weken zwanger en kan nu eigenlijk alleen nog maar stappen en galloperen. Draven doet pijn in mn buik, die voelt dan als een milkshake aan.
Mijn paard staat in het bos, dus ik maak heerlijke buitenritten en ga vaak op een mooi lang recht stuk een endje galloperen, verder, blijf ik rustig stappen.
Alleen denkt mijn paard als ze sneller loopt dat ze dan ook eerder klaar is. En dat dribbelen,  is niet zo fijn.
Helaas helpt het bij mij niet tegen bekkenklachten. Aan het einde van de dag kan ik haast niet meer lopen van de pijn. Ik rij trouwens nog maar 2 tot 3 x in de week.

Hoe ver ben jij eigenlijk met je zwangerschap?
Dus zolang je geen medische indicatie heb, gewoon lekker blijven doorhobbelen. Ik ken een boel vrouwen die gewoon doorrijden.

Liefs, Risje

Hoi mama van Femke,

Ik heb geen ervaring met paardrijden, maar ik denk dat je zelf prima aanvoelt of je dit lichamelijk aan kan. Bij mijn eerste ben ik tot ongeveer 30 weken doorgegaan met motorrijden. Ook ik werd door iedereen voor gek verklaard. We (mijn man en ik) zijn zelfs nog 'stiekum'   vertrokken voor een geweldige motorvakantie door de Franse Alpen. Ook ik had navraag gedaan bij de vk en zij meldde mij dat je zelf wel aanvoelt als dit soort dingen niet meer gaan.
Dusssssssss, geniet van het paardrijden en ga ermee door zolang jij denkt dat het kan en verantwoord is en trek je vooral niet al teveel aan van alle goedbedoelde adviezen. Je bent zwanger en niet gehandicapt.

groetjes,
motorbabe

hai mama van femke,

Ik vind dat je wel gewoon kan blijven rijden mits je uitkijkt.
je voeld zelf wel aan wat je kan en wat je niet kan.

Ik heb een hele liefe bijrijder die het nu en straks als ik bijna moet bevallen overneemt, ben nu ook momenteel in het buitenland. volgende week ben ik terug.
Ik zie wel wat ik kan doen maar erop ga ik zeker.
desnoods alleen stappen.

Heb het idee dat je erg aangevallen voeld, moet je niks van aantrekken en al
helemaal niet verdedigen. jij voeld het zelfde het beste wat je wel en niet kan.
Ik vind draven ook niet fijn meer, maar heb hier nog wel een safari van 4 uur gemaakt
omdat ik het niet kon laten om te rijden.

geniet ervan.

groetjes 4 kidz

Hey,

Hier nog een fanatieke paardrijdster. Ik heb bij alletwee mijn zwangerschappen zo lang doorgereden dat het niet meer lekker voelde. Dat was bij de eerste ruim 6 maanden en bij de tweede ruim  5 maanden. En dan niet 1 of 2 keer in de week maar echt fanatiek. Draven was gelukkig ook geen probleem. Alleen op wedstrijd gaan was een probleem. Mijn jasje paste namelijk niet meer en om voor een paar wedstrijden nog een nieuw jasje aan te schaffen vond ik zelfs te gek worden. Ik  ben na de regiokampioenschappen maar gestopt met wedstrijden. Helaas door bekkeninstabiliteit heb ik er nog neit opgezeten. Ben bang dat als ik dat te vroeg doe ikstraks nog langer klachten heb.

Veel succes met jullie zwangerschappen en lekker blijven rijden.

Groetjes

Hey paardenmama's,

Ik ben hier niet zo actief, maar als ik een onderwerp zie over paarden en kinderen, dan moet ik even reageren. Ik rij ook paard, helaas maar 1 x keer in de week, op (hele leuke) manegepaarden. Ik heb bij mijn eerste doorgereden tot een maand of 5/6. Toen had ik in verband met een vakantie 2 weken niet gereden en daarna stapte ik er weer op. Ik wist gelijk dat dat de laatste  keer was, want ik durfde gewoon niet meer. Heb daarna ook wel een behoorlijke dip gehad, maar dat gaat sinds begin dit jaar weer behoorlijk goed. En ik ben nu 14 weken zwanger en rijd nog steeds. Ik spring inderdaad ook even niet en met buitenritjes wacht ik ook wel een jaartje. En ik rij op de paarden die ik vertrouw, als je dat niet doet voelen ze het geheid. Ik heb geen idee hoe lang ik nu blijf doorrijden, maar   niet zo lang als de vorige keer. Ik kan gewoon niet meer zitten ...

Veel plezier met de kids en de paardjes!!!

Terug
Bovenaan