paardrijden tijdens zwangerschap?

hoi iedereen,
ik ben 9 weken zwanger en ik doe al jaren aan paardrijden. ik heb een verzorgpaard en rij gemiddeld 3 à 4 keer per week met haar. ik ben hiermee niet gestopt sinds ik weet dat ik zwanger ben.
ik heb op internet eens wat gezocht en 'men' zegt dat het paardrijden zelf niet schadelijk is (want dan zou elke sport dat zijn) maar je moet niet van je paard vallen. (moet je natuurlijk zowiezo al niet) mijn paard is erg lief en betrouwbaar en ze zal mij nooit van haar rug gooien. is ook nog nooit gebeurd.
nu ben ik benieuwd naar jullie mening...
liefs,
Liane

Hoi Liane,

Ik ben wel gestopt met rijden toen ik wist dat ik zwanger was, maar mijn verzorgpaard is iets minder betrouwbaar. Zo lang jij je er goed bij voelt kun je gewoon door blijven rijden. Merk je dat je wat onstabieler zit of angstiger wordt, dan kun je beter stoppen.
Groetjes Wendy

Hoi Liane,

Ik ben nu 21 weken zwanger en rij gemiddeld nu nog 3 tot 4 keer in de week, op m'n eigen paard.
Mijn verloskundige heeft gezegd ga zo lang mogelijk door zolang je je er prettig en veilig bij voelt. Je voelt zelf je lichaam het beste aan.

En qua vallen en veiligheid, denk dat je wijs genoeg bent om niet op te stappen als ze een volledige stuiterbui hebben.
Jij kent het paard en je eigen lichaam beter dan wie er nu ook aan het lezen is.

Groetjes Pauline

stoppen hoeft niet als jij je er goed bij voelt, maar pas je rijstijl wel aan. hoe langer je zwanger bent hoe minder wenselijk mij lijkt om heel actief te gaan springen, cross country etc. maar bedenk wel met alles zit een ongeluk in een klein hoekje. Gaat het paardrijden harstikke goed zul je zien dat je uitglijdt op het erf.
heb je al aan zwangerschapsvervanging gedacht voor je verzorgpony? iemand die je ondersteunt met het verzorgen als het zwaarder wordt en 1x week het rijden kan overnemen evt. dan kun je per week makkelijk overleggen wat jij dan aankan

Hallo!

Ik rijd zelf paard op een manege. Nadat ik de test heb gedaan heb ik nog 1x keer gereden, maar ik dacht de hele les: als ik maar niet val of er wat gebeurd.... (terwijl ik nog nooit van een paard gevallen/gegooid ben) het feit dat ik dat de hele les heb maakte ook dat ik minder goed en lekker reed, tja, dan kun je juist ongelukken krijgen. Ook voelde ik m'n onderbuik een beetje en voelde niet prettig. Daarom ben ik niet meer gaan rijden.

Maar als je je er goed bij voelt: lekker blijven doen!! Als het niet lekker meer voelt of je onzeker wordt, lijkt het mij tijd om te stoppen.

Terug
Bovenaan