Paarse pijnlijke tepels?

Hai lieverds,

Ik had even een vraagje aan de kolvende/borstvoedende mama's.
Hebben jullie ook last van paarsige pijnlijke tepels? Ik kon gister echt mijn bh niet verdragen, maar moest hem na een half uur wel weer aandoen (met zoogcompressen) omdat mijn shirt helemaal doorweekt was (en dat een uurtje nadat ik had gekolft o_O)
Mijn tepels zijn plotseling pijnlijker en paarsig van kleur. Ik kolf alleen, ik leg Gabriël niet aan omdat dat geen succes is. Doe ik wat fout of komt het misschien doordat ik vaker probeer te kolven?

Liefs!
 
Ha Mariek,

Ik kolf ook (ben sinds gisteren teruggegaan van 5 naar 4 keer) en heb er gelukkig geen last van. Maar, heb je een kolf waarvan je de kracht kunt instellen? Misschien een tikje minder krachtig zetten?

Ik heb nu nog de Medela Symphony, die ik huur via de thuiszorgwinkel. Maar via mijn beste vriendinnetje ga ik de Medela Pump n Style overnemen. Scheelt uiteindelijk aanzienlijk in de kosten, want huren kost 2,50 euro per dag. Echt belachelijk!
Daarnaast heb ik ook nog een kolf die ik straks misschien op mijn werk ga gebruiken. Een kleinere enkelzijdig, wel elektrisch.

Maar goed, aan al die info heb je natuurlijk helemaal niets, haha!
Ik hoop dat het een tijdelijk kwaaltje is!

Veel liefs van je naamgenootje!
 
mmm lastig...door het kolven lijkt me heel stug omdat je dit al een tijdje doet...

het kan ook spruw zijn..dit doet zoooooo'n ontzettende pijn...(ik heb het ook gehad..) als de klacht blijven en het lijkt op dit...ga aub naar de huisarts...ik hoop voor je dat dit het niet is...

Symptomen spruw
De symptomen van een Candida-infectie bij
de moeder kunnen de volgende zijn:
• Er is een brandende en/of stekende pijn,
die vanuit de tepel kan uitstralen door de
hele borst en vaak lang na de voeding
aanhoudt.
• Tepels en tepelhof zien er vurig, glanzend
roze tot rood uit, soms met witte puntjes
en schilfertjes.
• Bij vrouwen met een donkere huid
kunnen tepel en tepelhof er lichter of
zelfs ontkleurd uitzien.
• Kleine kloofjes geven meer klachten dan
te verwachten, en genezen minder goed.
• Er is sprake van steeds terugkerende
verstopte melkkanaaltjes of
borstontstekingen.
Als de moeder alleen pijnklachten heeft zijn
onderstaande uitspraken kenmerkend:
“Het voeden ging steeds goed, maar nu lijkt
het alsof er met messen in mijn borst wordt
gestoken.”
“Ik ervaar pijn als naalden in mijn borst, een
pijn die uitstraalt tot diep in de borst en zelfs
tot in mijn rug.”
“Als ik voed, heb ik een stekende pijn in mijn
borst en mijn tepel jeukt.”
“De pijn blijft een hele tijd na het voeden, en
zelfs een beha verdraag ik eigenlijk niet.

Sterkte...

Liefs
 
Dat klinkt heel pijnlijk en vervelend. Hoop dat je dat niet hebt.
Ik heb niet zoveel gekolfd, dus ik kan je helaas niet helpen.
Veel beterschap in elk geval, hoop dat je er gauw vanaf bent.

Gr banka
 
Oei meis, ik herken het. Het doet vreselijk pijn... een beetje alsof je tepels eraf vallen. Heb je het aan beide kanten? En is het bij jou de hele tepel, of een deel ervan?

Ik had het sowieso bij het voeden en later ook bij het kolven. Vooral aan de linkerkant en dan met name het onderste deel van de tepel (echt de tepel zelf, dus niet de tepelhof). Dit werd donkerpaars en heel erg pijnlijk. Zelf had ik het vooral ná het kolven en daarna ging het jeuken. Het schijnt met de doorbloeding te maken te hebben... soms kan de tepel ook juist wat kleurloos worden. De lactatiekundige keek met een blik van herkenning, maar ik ben er verder nooit mee naar de dokter geweest. De kolf wat minder zwaar instellen heeft bij mij geholpen en ook minder vaak kolven gaf verlichting.

Hoe vaak kolf jij nu?

X
 
Dat klinkt inderdaad als waar ik last van heb. Inderdaad niet het tepelhof maar de tepel zelf en vooral na het kolven. Ik kolf nu 6 keer per dag, dus elke 4 uur. Ik heb een avent kolf, puur eigenlijk een budget keuze... Met deze moet je met de hand een ritme aangeven, maar er is niet echt een hard of zachtstand.

Xxx
 
Terug
Bovenaan