Paling gegeten

<p>Hallo,</p><p>Hierbij weer zo’n typisch “oh nee ik heb ... gegeten en nu?!”.</p><p>Ik at gister in een sterrenrestaurant en uiteraard aangegeven dat ik zwanger ben. Ik kreeg op een gegeven moment een (best flink) stukje paling. Dit heb ik bijna helemaal opgegeten, twijfelde al of ik het mocht hebben maar min gezelschap zei dat ik zo’n restaurant wel zou moeten kunnen vertrouwen. Maar m’n gevoel klopte want had ergens van mijn eerste zwangerschap opgeslagen dat het idd niet mocht vanwege de metalen enz. Heb m’n kindje van 1,5 jaar die erbij zat ook twee kleine stukjes gegeven.</p><p>Als ik Google afstruin met mijn hormonen dan krijg ik het idee dat ik ons ongeboren kind hersenschade heb gegeven. Voel me nu enorm schuldig. Kan iemand me laten relativeren?</p>

Wat vervelend! Je zou inderdaad zeggen dat ze het in een restaurant zouden moeten weten... dan hier het stukje relativeren; volgens het voedingscentrum, waarvan ik de app gebruik, staat er bij paling dat er schadelijke stoffen in kúnnen zitten. Het is dus niet zeker weten zo. Dus het kan heel goed zijn dat er niks aan de hand was met dat stukje paling. 
Daarnaast denk ik dat het al genoeg zegt dat je je er zo'n zorgen over maakt; je wil overduidelijk het beste voor je baby en hebt dit écht niet expres gedaan. Je zult zien dat je kindje door alle goede dingen die je tijdens de rest van de zwangerschap doet gewoon hartstikke gezond is!
Denk ook maar aan de vrouwen die (net als ik!) in het begin een aantal weken nog niet weten dat ze zwanger zijn, dan alcohol drinken of gerookte zalm eten, en vervolgens gewoon een kerngezond kindje ter wereld brengen.  Ik huiver ook nog wel eens bij de gedachte dat ik alcohol heb gedronken die eerste prille weken (je bent dus ook zeker niet de enige die het naar vindt) maar zet nu alles op alles om een gezonde levensstijl erop na te houden voor de kleine en dan komt het vast goed! 

Ik heb tijdens de zwangerschap van m'n oudste dochter meerdere keren paling en andere verse vis gegeten die volgens het Voedingscentrum niet zouden mogen. Heb een gezonde dochter van bijna 3 en ze heeft geen hersenschade o.i.d. Dus dat beetje wat jij gegeten heeft kan geen kwaad hoor.

Bofferd, lekker uiteten! En dan ook nog eens goede hapjes eten, heerlijk. Paling is (bereid) vooral ‘schadelijk’ vanwege de verhoogde hoeveelheden metalen die in roofvissen worden gevonden. Als je ongeboren kind daar teveel van binnenkrijgt, kan dat ongezond zijn. Een stukje paling een keer is echt geen ramp, de hoeveelheid zal niet meteen veel te hoog zijn. Niet teveel zorgen maken dus!

Overal waar te bvoor staat is niet goed kijk vis en rouwe vlees huis super markt die jiet maar verde vis verse filet Amerikanen kan wel heb ik ook gedaan en gewoon af en toe

Als je internet afzoekt zie je dat het schadelijke stoffen KAN bevatten. Tijdens mijn zwangerschap heb ik ook wel eens iets gegeten waarvan achteraf bleek dat het niet verstandig was. Toch heb ik een gezond en vrolijk kindje.

Bedenk ook dat bijvoobeeld jouw moeder vroeger verteld was dat ze alleen geen rood vlees mocht eten tijdens de zwangerschap. De rest at ze toen ook. Dit kreeg ik altijd van mijn moeder te horen toen ik steeds zei: dit mag ik nu niet. Jij bent er ook goed vanaf gekomen.

Je hoeft je er niet zo bezorgd om te maken. Ik zou het alleen niet nog een keer eten. Zelf maakte ik gebruik van de gratis app Zwangerhap. Perfecte app om te weten wat je wel of beter niet kan eten.

Als het kweekpaling is valt het wel mee. Meestal is het kweekpaling in Nederland. Ik heb zelf in de eerste weken tonijn gegeten. Ik had geen idee tot ik het op tv zag. Tja… als je maar niet te veel en te vaak eet zal het wel meevallen. Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook een kattenbak moeten verschonen en in Frankrijk rauwe dingen gegeten die niet rauw zouden mogen zijn (ei in chocolade mouse en na 3x vragen nog steeds roze vlees). Uiteindelijk een heel gezond en blij kindje. Niet stressen om wat je hebt gedaan, maar leer ervan en je weet nu dat je het beter even kan checken voordat je iets eet.

Terug
Bovenaan