Herkenbaar! Ik had al tijden "plankenkoorts" bij grotere groepen mensen en binnenruimtes, waardoor er geen frisse lucht was. Dit was achteraf gezien een voorbode van mijn burnout, die tegelijk met mijn zwangerschap tot uiting kwam. Bij mij zijn de paniekaanvallen dus wel heel heftig geweest tijdens de zwangerschap, maar kwamen vooral door de combinatie hormonen en burnout.
Na de zwangerschap ook nog heel veel last ervan,bang om publiekelijk achter de kinderwagen flauw te vallen, of over te geven. God wat heb ik me beroerd gevoeld. Op den duur kwam ik er achter dat heftige en minder heftige perioden zich afwisselen en gekoppeld waren aan mijn cyclus. Ik ben daardoor mijn teunisbloemolie op gaan hogen en uiteindelijk ook monnikspeper erbij gaan slikken. Sindsdien heb ik er nagenoeg geen last meer van. Het enige wat me echt niet lukt is het dragen van een mondkapje, ik krijg geen lucht en raak zwaar in paniek.
Maar schijnbaar zijn paniekaanvallen na de bevalling een soort onbekend zusje van een postnatale depressie. Mocht je dat straks ervaren, zorg dat je je hormonen in balans krijgt. En voor nu, probeer jezelf zo min mogelijk te stressen. Met je kindje komt het allemaal wel goed.
Mijn zoontje was in het begin erg gespannen en voelde mij feilloos aan, maar door hem te leren ontspannen, echt naar hem te luisteren en te zorgen dat ik me zelf weer beter voelde, is het nu een heel sociaal, ondernemend en ondeugend jongetje van 17 maanden.
Heel veel sterkte... ik weet wat je doormaakt en het is pittig.. maar uiteindelijk komt het echt goed