PAP score

dat zijn baarmoederhalskankercellen. Ik had namelijk in het begin van mijn zwangerschap best een hoge score maar aan het einde weer heel laag. Moet binnenkort weer voor controle. Was benieuwd of er meerdere waren die zoiets gehad hebben......

Hoi,

Ik weet wel dat een uitstrijkje tijdens zwangerschap, een verwarde uitslag kan geven.
Ik ben namelijk de 30 gepasseerd en moest eigenlijk een uitstrijkje halen tijdens mijn zwangerschap.
De huisarts en het GGD hebben het mij afgewezen, en het gaat namelijk om het volgende:
Tijdens de zwangerschap is er een cel(deling)-groei bezig in een bepaald tempo (snel dus)
Om kankercellen op te sporen wordt er met een uitstrijkje gekeken naar hoe snel er cellen aan het delen zijn.
Het tempo van celdeling tussen de groei van het kind en kanker-cellen gaat met dezelfde snelheid. Ze kunnen dus niet "zien" om welk soort cellen het gaat.

Ik ga nu pas (het is 5 maanden na geboorte) een uitstrijkje laten maken.
Hopelijk heb je hier wat aan, en ik vind het wel raar dat ze jou dit niet hebben verteld,uitgelegd?? of wisten ze niet dat je zwanger was??

Succes!!

Toen het uitstrijkje gemaakt werd wist ik niet dat ik zwanger was maar toen ik de uitslag kreeg wel. Ik ben toen doorgestuurd naar de gynaecoloog en die vertelde dat zwanger zijn en een verhoogde PAP-score los van elkaar staan. Zo hoor je weer heel verschillende verhalen...........pff

Hallo,

Ik hoor ook wisselende verhalen, maar weet wel dat ik niet mijn jaarlijkse uitstrijkje hoefde te doen bij de huisarts omdat ik zwanger was. Dit ivm verstoorde uitslag. Ik moest terug komen als ik niet meer zwanger was. Maar de vervangend huisarts bij wie ik het uitstrijkje laat doen binnenkort dacht dat ik alleen maar geen uitstrijkje kon doen in mijn zwangerschap ivm verhoogde kans dat de baarmoedermond open ging staan. (zij is huisarts in opleiding, dus ik hecht meer waarde aan de eerste uitleg van mijn eigen huisarts) Maar ja, je verwacht dat een gynecoloog er nog meer vanaf weet.

Ik zou dus na je zwangerschap meteen gaan voor een uitstrijkje ter controle. En als de uitslag echt te hoog is, dan moet je goed navragen of het weggehaald kan worden als je zwanger bent of dat je beter kan wachten.

(Ik had PAP 3A en er is een klein stukje weggehaald toen ik 22 jaar was. En ik sta sindsdien elk jaar onder controle. Gelukkig is er daarna bij mij nooit meer wat gevonden. Het is een langzaam groeiend soort kanker. Dus als je je elk jaar laat controleren zou dat in principe voldoende moeten zijn.)

Terug
Bovenaan