Papa missen

Onze dochter van 2.5 heeft ineens het besef dat papa weg gaat om te werken. Hij is chauffeur dus snachts eruit en savonds pas thuis als ze al in bed ligt. Daardoor ziet ze papa meestal alleen in het weekend. En als hij toch een keertje optijd is door de weeks is het natuurlijk feest voor haar. Nu is het probleem eigenlijk het naar bed gaan op zondagavond. Ze weet dan dat papa de volgende dag gaat werken, maar ze weet niet hoelang ze hem niet ziet. Ik breng haar altijd naar bed, maar ze blijft dan huilen en zeggen dat ze papa mist. Totdat papa even komt, dan gaat het iets beter. Als papa niet thuis is wanneer ze naar bed gaat, gaat ze eigenlijk zonder gedoe slapen.

Hebben jullie tips of is dit een fase? We hebben doordeweeks al eens videobellen geprobeerd, maar zodra we dan ophangen raakt ze helemaal overstuur en dat kan gerust een paar uur duren. Dan helpt ook helemaal niks om haar weer rustig te krijgen.
Door papa naar bed brengen of dat papa mee gaat naar bed brengen is geen optie. Ze weet dat ze bij hem wat meer mag, dus dan is het alleen maar lol en niet luisteren. Daarom breng ik haar altijd alleen naar bed.
 
Weet je van tevoren wanneer hij thuis komt? Misschien een stickerkaart maken met het aantal nachtjes en steeds de dag benoemen dat hij weer thuis komt?

Mijn oudste dochter ging vanaf 2.5 jaar een beetje snappen welke dagen er in de week zaten. Ze snapte nog niet dat dinsdag na maandag komt bijvoorbeeld, maar als ik zei: op zaterdag gaan we naar het zwembad, dan vroeg ze elke dag wanneer het zaterdag was en als het vrijdag was snapte ze heel goed dat het de volgende dag wél zaterdag was. Ze kreeg zo een beetje tijdsbesef en snapte beter hoe de week en activiteiten in elkaar staken.

Misschien kun je er iets mee. Succes, het lijkt me erg lastig als het elke week zo terug komt. Voor je kindje, maar ook voor jou en je man. Lastig ook dat video bellen het juist moeilijker maakt!
 
Je zou een kleuren kalender kunnen maken; 7 vlaggetjes in 2 kleuren. 1 kleur voor de dagen dat papa er ‘s avonds wel is en 1 voor de dagen dat hij er niet is. Met een knijper kun je aangeven welke dag het is, deze kan ze zelf elke ochtend een vlaggetje opschuiven, zodat ze kan tellen hoeveel nachtjes nog tot papa er weer is. Zo wordt ze onderdeel van het proces en overkomt het haar wat minder.
 
Misschien kun je iedere dag een knutseltje met haar maken, die ze dan in het weekend aan pappa kan geven. Dat maakt de tijd die hij weg is voor haar ook leuker
En misschien een foto van pappa op haar kamer, bij de Ikea hebben ze lijstjes met een plastic "glas", dus niet gevaarlijk. 
 
We weten niet van tevoren of hij thuis komt. Dat kan sochtends nog zo zijn dat hij niet optijd is en smiddags kan het zo ineens dat hij wel optijd is. Een stickerkaart of dat met vlaggetjes vind ik een erg goed idee. Ga ik morgen eens even mee aan de slag.

Een foto op haar kamer kan ik ook wel proberen.
Ze heeft nu een mannelijk duplopoppetje mee naar bed, dat is papa. En als ze dat poppetje een kusje of knuffel geeft dan krijgt papa die ook hebben we gezegd. Dat helpt wel iets. Maar ze vraagt idd elke dag of papa al bijna thuis komt. En soms gaat ze ook naar buiten kijken en dan zegt ze dat ze op papa wacht. Dus het is vooral zielig voor haar en soms wat lastig voor ons.
 
Ja echt heel sneu... mijn vriend is ook chauffeur geweest dus ik weet de lange dagen die gemaakt worden... 
Misschien zou pappa ook een hele mooie knuffel voor haar kunnen kopen en deze op zaterdagochtend aan haar kunnen geven, met de boodschap dat hij dan altijd een beetje bij haar is. Dan heeft ze iets zachts om mee te kroelen, wat ze ook nog van pappa heeft gekregen (misschien een weekje met pappa laten slapen, zodat de knuffel ook de geur van pappa krijgt)
 
Hoi! Wat lief dat ze papa zo mist. Misschien doe je dit al maar wat je nog zou kunnen proberen is haar niet alleen uitleggen dat papa werken is maar misschien ook wat meer haar emoties benoemen, zoals: wat jammer dat papa er morgen niet is he? Was hij maar altijd bij jou. Verder heel goed idee om een knuffel te geven die van papa komt (naar papa ruikt?). Het probleem zit hem waarschijnlijk in de onzekerheid dat het onduidelijk is wanneer papa terug komt. Misschien probeer je dit ook al maar het is denk ik goed om te benadrukken dat het misschien onduidelijk is wanneer hij terugkomt maar dat het wel zo is dat hij altijd weer terug komt. Succes!!
 
Knuffel is een goed idee! M'n man begon al over een fotoknuffel dus daar gaan we mee aan de gang. Hebben van de week een bord gemaakt met de vlaggetjes en ze snapt nu wanneer papa thuis komt. Dus heel erg bedankt voor de goede tips!
 
Terug
Bovenaan