paracetamol bij koorts voor t slapen... niet doen!

Ik lees van een aantal mama's van heel zieke kindjes dat ze voor het slapen gaan een paracetamol geven. Ik heb hier iets over gehoord van een mevrouw die in het ziekenhuis werkt.
's avonds en ' s nachts loopt bij baby's vaak de temperatuur omhoog. Vooral wanneer ze koorts hebben. Hij kan dan ook koortsstuipen krijgen. Wanneer je  je kindje voor t slapen  een paracetamol geeft, kan het zijn dat je kindje niet goed wakker wordt van de koortstuipen en dat jij het niet in de gaten hebt... met alle gevolgen van dien.
Dus die mevrouw raadde mij aan dit niet te doen.
Het was ons buurvrouwtje op de camping deze zomer en ze kwam gewoon betrouwbaar over.
Ik weet ook niet of ik het verhaal zo goed heb uitgelegd. Anders 'check' even bij de huisarts/apotheker.
Heel veel beterschap met jullie kindjes.

Groetjes Kirsten

Ps ik wil echt niet betweterig zijn hoor. Ik heb dit zelf ook al vaker bij Tyche gedaan maar na dit gehoord te hebben doe ik het niet meer.

Hey hey.

Paracetamol is juist om koortsstuipen tegen te gaan.
Dus het lijkt mij bull-chitt dat het gevaren met zich mee brengt, als je een
Paracetamol toedient bij het slapen gaan.
Je hebt het toch over een zetpil??
Als dat echt zo was dan zou de Huisarts en Appotheek het er wel bij gezegd hebben, van het voor schrijven van Paracetamol
Het voorkomt juist stuipen, ik zou er niet aan moeten denken dat Joëlla koorststuipen zou krijgen als ik niks had gegeven, en ze heeft hoge koorts.
En ik weet uit eigen ervaring dat de koorts juist zakt wanneer Joëlla een zetpil heeft gehad, en als hij uit gewerkt is komt de koorts net zo hard weer terug.

Zo denk ik er over, meer niet.

Groetjes Sabina Mama van Joëlla.

Hoi,

Wat jij zegt, zou ik dus een paar maanden geleden ook gezegd hebben en ik hoor dus ook verschillende verhalen.
Ik hoop hiermee dus te bereiken dat die mama's misschien even bij hun huisarts checken want ik ben ook geen arts natuurlijk.
Maar als iemand dit gedaan heeft (gecheckt bij de ha) laat het dan even weten wat hij zei. Ben benieuwd.
Niet dat ik gelijk wil hebben hoor echt niet maar ik wordt er zo ook wel verward van.

Groetjes Kirsten

Ben eigenlijk van het najaar-forum maar wilde even reageren.
Het klopt wel wat jij zegt hoor. Als je een zetpilletje geeft, zakt de koorts. maar als de zetpil is uitgewerkt kan de koorts in 1keer heeel snel weer omhoog gaan waardoor ze koortsstuipen kunnen krijgen.
Toevallig bij het zoontje van een kennis gebeurd, dus ik weet eigenlijk zeker dat het klopt of in ieder geval kan gebeuren.
Ik heb dit eens nagevraagd bij de apotheek, maar die zeiden weer dat het  geen kwaad kon om er 1 te geven voor het slapen gaan, maar dat je dan wel het beste na 6 uur (6 uur is het toch??) even een nieuwe kunt gaan geven, zodat de koort laag blijft.

Ik heb in overleg met de ha eens een 'spiegel' moeten opbouwen van paracetamol om de koorts te temperen. Dat betekent idd dat je om de 6 uur een zetpil moet geven. Als je kind hoge koorts heeft is daar een oorzaak voor.

Wil je eerst niet weten wat er is? Ik wel dus temp veel en ga met die gegevens naar de ha. Ik geef mijzelf altijd 24 uur en niet meer. Ik hou dan alles bij, van de luiers tot voeding, slaap en dus de temp. Ik weet dan dat de ha mij goed kan helpen met een diagnose.  
Hee ervaring he, kan je wel merken haha.

Het verhaal van koortsstuipen is mij ook verteld dus vandaar die spiegel, zo sluit je het uit voor zover dat kan. Het is een zuiver lichamelijke reactie op de hoge temperatuur van het lichaam. En zorg altijd   dat de warmte weg kan!!!!! Dus deken weg en lauwe doekjes hoofdje, nekje af doen. Als het even kan je kind in je buurt houden om in de gaten te kunnen houden hoe ze reageren. Als ze sloom worden en eten en drinken weigeren direct hulp zoeken. Dit is niet overdreven hoor. Niet denken dat het niet zo'n vaart zal nemen......

Genoeg gewaarschuwd, je moederhart weet het altijd het beste!!
Renske

Oh ja je had dus gelijk met je verhaal. We hebben toch verpleegkundigen onder ons? Volgens mij weten zij helemaal hoe het zit. Dit is mijn verhaal en ervaring. Dit heb ik dus van onze ha die ook zelf kinderen onder de 5 heeft.

Ik begrijp wat jullie bedoelen.
De kan bestaat natuurlijk altijd dat je koortsstuipen kunt krijgen ook al heb je een zetpilletje gegeven.
Maar de kans op koortsstuipen zonder een zetpil verhoogd de kans natuurlijk meer.
En toen Joëlla koorts had (een paar dagen) heb ik haar iedere avond voor het slapen gaan een zetpil gegeven, tot dat de koorts eindelijk niet meer steeg.
De eerste avond dat Joëlla koorts kreeg heb ik haar na 5 uurtjes er weer een gegeven, zodat je de koorts niet een keer weer terug laat komen.
Aan  elke geneesmiddelen of medecijnen zitten risico's aan verbonden, daarom moet je er niet te veel bij stil staan.
Je gebruikt het wel of niet!

Groetjes Sabina Mama van Joëlla.

Koortsstuipen komen met name voor bij kindjes tussen de 0-6 jaar. Het komt door schommelingen in temp. Dus eenmalig een zetpil geven (temp zakt) dit niet herhaling temp stijgt na het uitwerken en dit kan stuipen veroorzaken. Als je kindje dus hoge koorts heeft kun je hem beter na een uur of 6 weer een zetpil geven zodat je niet ineens een erge stijging krijgt.
Kinderen kunnen het tussen hun 0-6 jaar vaker als 1 keer meemaken, waarom de 1 het wel krijgt en de ander niet is niet bekend. Wel is bekend dat als vader of moeder het in het verleden ook hebben meegmaakt het kindje meer kans heeft.
(ik werk als ambu pleeg en kom het dus met regelmaat tegen)

Groeten Harmke

Terug
Bovenaan