Paracetamol gebruik

<p>Mijn zoontje van 8 maanden voelt zich al een paar dagen niet lekker. Bij het minste of geringste huilen en grijpen naar de bovenkant van zijn hoofdje. Vandaag precies 17 dagen geleden heeft hij een ochtend gespeeld met een meisje die tijdens het spelen opeens de 1e waterpokken kreeg. Ik verwacht dan ook dat dit eraan zit te komen. Na het geven van paracetamol (sinds vrijdag) knapt hij wel op. Zijn temperatuur schommelt tussen de 35.0 en 38.0 graden. Hij drinkt en eet goed (behalve de warme hap),  heeft genoeg plasluiers en is met paracetamol ondernemend genoeg. Hij heeft ook geen luierpijn of vlekjes. Paracetamol geef ik de dosering van zijn leeftijd en gewicht en max 2 a 3 per dag. Maar al wel sinds vrijdag. Als het morgen onveranderd is wil ik hem denk wel voor de zekerheid na laten kijken door de huisarts.</p><p>Hoe staan jullie tegenover paracetamol gebruik? En hoe lang geven jullie het? </p><p>Zo lastig als die kleintjes nog niet kunnen laten merken waar ze echt last van hebben...</p>

Ik geef het ook wel eens een paar dagen als er bijv weer tandjes doorkomen. Dan zit ze steeds aan dr oren en veel huilen/hangerig. Ze knapt er dan ook echt wel van op. Meestal met 2 a 3 dagen is het dan weer voorbij. 
Als je morgen nog het idee hebt dat hij ergens last van heeft, kun je altijd even de huisarts bellen om hem na te laten kijken. Dan weet je ook meteen of hij ergens last van heeft. 

Ik ben wel terughoudend in het gebruik van paracetamol, omdat het toch een medicijn is wat het lichaam moet verwerken. Ik gebruik het niet als voorzorg maar alleen als hij echt niet lekker is/pijn heeft en er baat bij heeft, daarbij komt dat je vaak eerst nog een spiegel moet opbouwen, dus als je geeft kan je beter een paar x/paar dagen achterelkaar geven dan maar eentje wat niet zoveel doet maar wel dus door het lichaam verwerkt moet worden.

Ik merk dat ik er dubbel in sta. Aan de ene kant vind ik inderdaad dat paracetamol een medicijn is wat het lichaam moet verwerken, aan de andere kant denk ik dat het onnodig is om een kleintje met pijn (niet lekker), te laten rondlopen als hij er wel van opknapt.
Zelf pak ik ook alleen een paracetamol als ik chagrijnig wordt van pijn, als het te doen is, liever zonder. Maar ja, zo klein kunnen ze nog niet aangeven hoe erg het is. 
Ik vind ook dat na 2 a 3 dagen, hij toch wel opgeknapt moet zijn met paracetamol. Langdurig gebruik is niet goed. Maar waar ligt die grens?

Ik sta er net als degene boven mij een beetje dubbel in. Ik wil het niet te vaak en te lang geven, maar vind het ook niet nodig om m'n zoontje zich onnodig niet lekker te laten voelen. 
Bij koorts geef ik paracetamol als hij er echt last van heeft. Is 'ie nog lekker aan 't spelen, dan geef ik het niet. Is hij huilerig, dan wel. 's nachts geef ik het dan vaak wel, omdat we allemaal opknappen van een goede nacht slaap als je je niet lekker voelt. 
Met het doorkomen van z'n eerste tandje heb ik het wel regelmatig gegeven. Hij dronk namelijk amper melk, omdat ie er zo'n last van had. 
Ik zou morgen eens de huisarts bellen voor advies. Die kunnen ook aangeven wat wenselijk is met paracetamol. 

Terug
Bovenaan