paroxetine en zwangerschap

Ik ben nu 5 a 6 weken zwanger en ik slik al 6 jaar paroxetine, de dokter wil dat ik ermee stop maar ik heb het er erg moeilijk mee, Wie heeft er hier ervaringen mee? En is het echt wel zo slecht voor je kindje? Een vriendin van mij is juist begonnen met het slikken van paroxetine toen ze zwanger was en ze heeft een heel gezond kindje.
 
mijn ex vriend slikte ook paroxetine, en nu zal hij natuurlijk niet zwanger raken maar ik heb in de tijd van onze relatie wel heel veel forum contacten gehad met mensen die het ook slikten. wat ik van die vrouwen altijd begreep is dat de stof die je lichaam te kort aan maakt en wordt aan gevuld met parox, juist door de euforie, en blijdschap gedurende de zwangerschap wel voldoende door het lichaam werd aan gemaakt. verder lijkt een anti depressiva waar parox onder valt mij niet goed tijdens een zwanger schap. ik mag mijn pillen tegen ADHD niet eens slikken. je kunt misschien op gerichtere forums ook info inwinnen. Ik hoop dat je des ondanks een heele fijne zwangerschap mag hebben.
 
Staat dit niet in de bijsluiter? Zo niet, even contact opnemen met je huisarts of apotheek. Er zijn in het algemeen maar erg weinig middelen die je nemen mag tijdens je zwangerschap.
 
Ik slikte ook paroxetine, maar ben ruim voordat we probeerden zwanger te worden begonnen met afbouwen, omdat het voor de baby toch beter is. Ongeveer vier maanden voor we echt gingen proberen, was ik helemaal van de medicijnen af. Het gaat nu prima met mij en ik ben zo blij dat ik met de paroxetine gestopt ben! Als je het blijft doorslikken moet je kindje na de geboorte 48 uur ter observatie in het ziekenhuis blijven (en je mag ook niet thuisbevallen) omdat hij/zij ontwenningsverschijnselen kan krijgen.
Het afbouwen zorgt ook wel voor lichte ontwenningsverschijnselen, kun je nagaan wat dat ontwennen is voor zo'n klein babylichaampje!

Het is overigens niet onmogelijk om paroxetine te slikken tijdens je zwangerschap. Het is altijd nog minder erg dan dat de moeder zwaar depressief en gestresst is... Ik zou er eens een goed gesprek over voeren met je huisarts! Hij heeft wel gelijk dat het beter is om geen paroxetine te slikken. Dat je vriendin een gezond kindje heeft betekent niet dat het 'goed' is voor je kindje om het gewoon maar door te slikken. Er zijn genoeg mensen die roken en/of drinken tijdens de zwangerschap zonder dat je daarna iets aan het kindje merkt. Maar misschien zijn er op de lange termijn wel degelijk schadelijke gevolgen. De gezondheid van je baby is het allerbelangrijkst!!!
 
Ik sluit me aan bij wat Elin zegt. Als het niet anders kan zal je antidepressiva moeten blijven slikken. Maar beter is het om het niet te doen. Voor de baby is het beter om geen medicijnen te slikken.
In Amsterdam is er een poppoli speciaal voor vrouwen met psychische klachten tijdens de zwangerschap. Als je googled op poppoli Amsterdam kan je al veel informatie vinden.
 
Ik heb ruim een jaar paroxetine geslikt i.v.m. postnatale depressie na mn 1e zwangerschap.

Daarbij werd geadviseerd om niet zwanger te worden met deze medicatie omdat de kans aanwezig is (hoeveel procent weet ik niet) dat het kindje een aangeboren hartafwijking zou kunnen ontwikkelen door deze medicatie.
De meeste hartafwijkingen die voorkomen zijn problemen/ afwijkingen aan het tussenschot tussen de linker kamer/boezem en de rechterkamer/ boezem.
Ook is er een vergrote kans op een miskraam gedurende de hele zwangerschap.
Je kindje zal na de bevalling 2 tot 6 weken nodig hebben om af te kicken van de medicatie met afkickverschijnselen die daarbij horen zoals ernstig trillen, misselijkheid en braken, overgevoeligheid voor omgeving, slecht zien, overgegeprikkeld en daardoor veel huilen.

Het is de afweging of je echt zonder ad kan en voornamelijk of je het ook wil en als je het wil daarbij wel evt therapie en hulp uit je omgeving kan krijgt.
Persoonlijk zou ik zeggen, bouw het af, je hebt dan wel last van de afkickverschijnselen maar als het niet goed kan je er altijd weer aan beginnen en heb je met 2 -4 weken ook weer een spiegel opgebouwd.

Wens je heel veel wijsheid toe om tot een beslissing te komen waar je zelf!! vrede mee hebt en laat je daardoor niet van de wijs brengen met meningen over goed en slecht door anderen.
Jij weet wat je nodig hebt en wat je kan.

Veel sterkte ermee!
 
hoi hoi,

Ik heb ook Paroxetine geslikt en ben nu 38 weken zwanger.
Ik slikte normaal 10 mg per dag. In de bijsluiter staat wel iets vermeld over hartafwijkingen geloof ik.....maar dat zou je moeten nakijken.
Ik merkte tijdens het vorderen van mijn zwangerschap dat ik de medicatie niet meer elke dag nodig had. Ik slikte alleen nog een tabletje als ik de ontwenningsverschijnselen kreeg. Nu ben ik 38 weken zwanger en ik denk dat ik nu nog eens in de 3 weken een tabletje neem. Dan voel ik me ook weer wat beter. Ik ben ook zeker weer van plan om na mijn bevalling te starten met Paroxetine, maar ik heb het niet echt heel erg gemist of nodig gehad tijdens mijn zwangerschap. (alleen om de ontwenningsverschijnselen tegen te gaan.)

Succes ermee!

Groetjes Asjepoester
 
Terug
Bovenaan