Partner…

Ik zit hier echt mee ..
Mijn man die niks doet (oftewel amper!)
Alles wat ik vraag om voor ons kindje te doen is hem teveel en heeft hij weer een lang gezicht ..
Ik doe eigelijk alles het huishouden zorgen voor ons kindje terwijl ook mijn energie begint op te raken…
Iemand hier ervaring mee?
Of is het normaal dat mannen zo zijn het eerste jaar?

Nee is niet normaal. Stoppen met het huishouden doen. Of in elk geval 'zijn' huishouden. Alleen kleding wassen van jezelf en je kind, eten koken voor jezelf. Etc.. 
Dan leert hij wellicht voor zichzelf te zorgen. Een volwassen man die dat niet kan is behoorlijk onaantrekkelijk. Je hebt al een kind. Zorg daarvoor, die vent van je mag laten zien dat ie een grote jongen is en voor zichzelf kan zorgen. 

Het is niet normaal maar helaas lees ik het heel vaak hier. Het is niet okr en ik zou echt het gesprek met hem aangaan

Nee is niet normaal en ook niet oké. We zijn hier natuurlijk geen therapeuten maar ik zou wat meer op m'n strepen gaan staan. Of plan iets leuks voor jezelf en laat de baby bij hem. 

Inderdaad, zoals anderen ook al zeggen: het is niet normaal, maar gebeurt helaas wel veel, als ik de berichten op dit forum lees. 
Even verplaatsen in je man: Grote kans dat hij eigenlijk geen flauw idee heeft hoeveel tijd en energie en heeft om voor een baby te zorgen, huishouden te doen etc. Mannen denken vaak dat jij 'lekker thuis bent'. (je schrijft niet expliciet of jij ook buiten de deur werkt of niet, dus is beetje interpretatie..). En wellicht valt het hem ook allemaal wel zwaar en is een baby hebben allemaal een stuk minder romantisch dan hij had gedacht.. 
Ik zou zeker een gesprek aangaan met hem. Wellicht helpt het hem om een keer een dag voor jullie kindje te zorgen en jij weggaat, zodat hij zelf ervaart hoe dat is.
Bovendien helpt het veel mannen om concrete opdrachten/taken te krijgen. Dus niet alleen zeggen dat je er doorheen zit, maar bijv: het zou mij heel erg helpen als jij 2x per week kookt/1x per week de badkamer schoonmaakt/het afval voor je rekening neemt/in het weekend een stofzuiger door het huis haalt. Etc. Ik merk dat dit bij mijn man heel erg helpt. Ook al helpt hij vanaf het begin heel erg mee, soms ziet hij gewoon niet wat er moet gebeuren en heb ik dat overzicht wel. Dus zo kan ik hem helpen mij te helpen.
Succes! 

Terug
Bovenaan