Partner is alcoholist

<p>Hallo,  Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, mijn vriend is alcoholist en wil mijn hart even luchten/ om advies vragen. Mijn zwangerschap is een "ongelukje", maar we zijn er beide dolgelukkig mee.  Mijn partner is een zogenaamde high functioning alcoholic. Dit betekent voor hem dat hij full-time werkt en de alcohol zijn leven niet laat stilstaan. Ik werk niet.  Ik ben inmiddels 35 weken zwanger en heb gedurende de zwangerschap, maar ook daarvoor (de alcohol is al lange tijd een probleem) vele gesprekken met hem gevoerd, ook met professionele hulp erbij. Hij zegt vaak dat hij wil stoppen, maar dit lukt hem niet.  Ik wil mijn kind niet opvoeden in een gezin waar dit in voorkomt, maar ik weet ook dat ik het enorm moeilijk zou vinden om bij hem weg te gaan (ik hou heel veel van hem). Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of advies?  Ik wou wel even zeggen: Hij is niet agressief met alcohol op.    </p>
 
Mijn vriend dronk eerder ook echt veel. Zeker 3-4 keer per week en dan echt flessenwhiskey en vodka leeg. Hij vind zichzelf helemaal geen alcoholist want ‘een alcoholist drinkt elke dag en hii niet’ maar sinds onze dochter er is is het wel minder geworden. Hii mag vanmij niet thuis komen als hij dronken is en doet dat ook niet omdar ik echt heel boos bn geworden toen hij 1x wel dronken thuis kwam. Ik hb niet echt advies voor je behalve dat het misschien wel iets verbeterd als jullie kindje er is en misschien okk zeggen dat ie er nier mag zijn als hij dronken is. Ik hb dat gedaan omdat dronken mensen toch niet 100% zijn straks laat hij dr vallen? 
 
Wat Rooslii heeft gedaan vind ik een hele goede manier om hem te laten afkicken: wil je bij je kind zijn? Dan moet je nuchter zijn. Gaat zeker wel ruzie veroorzaken maar blijf bij je standpunt en denk aan de veiligheid van je kind. Je vriend is een volwassen man en kan zelf keuzes maken. 
 
Bedankt voor de reacties, mijn vriend gaat alleen de deur niet uit om te drinken. Dat doet hij thuis. Ik heb er al over nagedacht om geen alcohol meer toe te laten in ons huis, maar ik ben bang dat hij dan stiekem gaat drinken. 
 
Als kind van een high functioning  alcoholist kan ik je alleen maar waarschuwen. Nee hij wordt niet agressief en hij werkt gewoon en voor de buitenwereld lijkt er niet zoveel aan de hand te zijn. Maar de impact binnen een gezin is vaak veel groter. Er is immers, volgens de persoon zelf, geen reden om hulp te zoeken. Verbieden, regels opstellen werkt alleen maar averechts. En juist omdat het voor jou ook een ‘normale’ situatie is ga je steeds minder zien dat het niet klopt. De alcohol werkt hoe dan ook op zijn gemoedstoestand en het ontbreken van alcohol al helemaal. Dat hij lijkt te functioneren maakt het niet veilig voor jullie kindje. En dan heb ik het nog niet eens over de psychische kant van het verhaal. Als dit de situatie is waarin jullie als gezin gaan leven dan gaat dit jullie kind blijvend beïnvloeden. Verslavingsgedrag kan worden overgenomen of het besef dat er iets niet klopt komt zo hard binnen dat het kind er niet mee kan omgaan. Misschien klinkt dit nu als een doemscenario, maar helaas is dit vaak de realiteit voor kinderen van zogenaamde high functioning alcoholisten. Bedenk goed of dit de situatie is waarin je een kindje wil grootbrengen. En wees anders heel duidelijk. Één kans voor hem om te bewijzen dat hij kan veranderen en als dat niet lukt is het meteen klaar. Ga die strijd ook niet alleen aan, maar zoek hulp van mensen die niet direct betrokken zijn bij jullie als gezin. 
 
Koot81, ik ben me er van bewust dat het verbieden en verwijten niet werkt, ik heb ook veel op internet gekeken en mijn vriend heeft een begeleider waar ik mijn zorgen ook kan uiten, maar het blijft lastig, soms wordt ik zo kwaad en verdrietig, dan reageer ik het toch af op hem. Waarom kan hij niet gewoon van die stomme alcohol afblijven. Ik weet dat de alcohol maar een deel van het probleem is, en het een gevolg is van een dieper liggend iets.Hij ontkent zijn alcohol misbruik overigens niet, en ze zeggen wel dat dit de eerste stap is. Ik weet alleen niet hoe ik verder moet. In het verleden zou hij al de stap zetten om contact op te nemen met een instantie. Dit is nooit gebeurd. Ook heeft hij geprobeerd om te minderen, in de zin van geen speciaal bier meer drinken. Dit heeft hij een tijdje volgehouden en ik was trots op hem, maar langzaam aan toch weer begonnen met speciaal bier. Is het verstandig als ik, in overleg, zelf contact opneem met een instantie? Ik heb hem wel al duidelijk gemaakt dat ik mijn kind niet wil opvoeden in een gezin waar alcohol zo'n groot probleem is. En volgens mij WIL hij ook wel dat er wat veranderd, maar vind hij het enorm moeilijk om die stappen te zetten. 
 
Terug
Bovenaan