Toevallig zelf een koortslip gehad van de week (en nog herstellende) en een zoontje van 8 weken.. heb de huisarts gebeld en het schijnt dat je als moeder antistoffen meegeeft wanneer je zelf al eens een koortslip hebt gehad voor/tijdens de zwangerschap. Je kan hierdoor je kindje zelf minder snel aansteken. Toch raadde ze aan om voorzichtig te zijn. Ik heb koortslip pleisters geplakt in de periode van blaasjes (meest besmettelijk) tot het korstjes werden en zoen mijn zoontje nu even niet. Boeren doe ik aan de kant waar geen koortslip zit. Met borstvoeding moest ik in de gaten houden of ik blaasjes had daar, maar dat geef ik niet dus was makkelijk..
een ander dan de moeder is besmettelijker, maar vooral de eerste maand is het het gevaarlijkst voor een baby.. daarna is het nog wel uitkijken geblazen, maar is het ergste gevaar voorbij. Zij raadde aan om zo nodig even niet te voeden/knuffelen. Wat natuurlijk lastig is voor een vader, maar alles om een kindje te beschermen zou ik denken. Voor mijzelf was die afstand nemen onmogelijk omdat ik overdag alleen ben, maar voor alsnog lijkt m’n zoontje nergens last van te hebben. Denk dat signaleren van symptomen belangrijker is nog, omdat je tegen een besmetting weinig meer kan doen dan niet zoenen/even minder knuffelen en goed je handen wassen..
Ik werd trouwens doorverwezen naar thuisarts.nl voor betrouwbare informatie erover..