Parttime gaan werken

Gisteren heb ik bij mijn baas aangegeven graag parttime te willen gaan werken zodra de kleine er is. Hij was er niet bepaald blij mee en zou er nog wel even over nadenken....Ben er behoorlijk zenuwachtig voor dat hij zegt dat ik niet parttime kan gaan werken en dat ik dus vervolgens wat anders kan gaan zoeken of dat hij wellicht (heel kinderachtig zou dat wel zijn) flink gaat korten in mijn salaris (precies pro rato dus..)

Meer toekomstige mama's met deze problemen?
 
dat probleem heb ik niet, ben namelijk een thuisblijvende moeder, maar misschien vind je het fijn om heel zeker in je schoenen te staan bij een vervolggesprek met je baas. Ik zou zeker eens op zoek gaan naar je rechten. Volgens mij mag je baas het niet weigeren als jij na de bevalling minder wil gaan werken. Maar goed, zoek het eens op op internet. Succes ermee. Enne, niet te veel zenuwen ervoor hoor, dat helpt niemand.
 
Bedankt voor je reactie.

Ben gisteren inderdaad gelijk gaan uitzoeken waar ik recht op heb. Helaas heb je alleen recht op parttime werk als je meer dan 1 jaar in dienst bent (ik ben 5 jaar in dienst dus dat is geen probleem), maar er moeten ook meer dan 10 werknemers in dienst zijn bij het bedrijf. Wij zijn maar met 6, inclusief meneer de baas. Maar goed, heb geen andere keus dan rustig afwachten.
 
Ik heb gelukkig dat probleem niet ik werkte al parttime
Maar heb vorig jaar wel 4 dgn gewerkt ipv 2 nu ben ik terug gegaan naar 2 halve dgn en 1 hele dag werken.

In eerste instantie hadden ze het ook liever niet maar ons komt het beter uit ook met de oudste we hoeven nu maar 1 dag een oppas te regelen.

Ik hoop voor je dat je baas toch een compromis met je kan sluiten dat je parttime kan gaan werken,vind in deze tijd maar eens een nieuwe baan.

Heel veel succes metafwachten.
 
heb het bij m'n eerste gehad, werkte ook fulltime maar wilde na m'n verlof parttime terug komen. was allemaal prima zeiden ze met als gevolg, dat ik 1 week na mijn verlof m'n ontslag kreeg. heb gelukkig wel een andere baan gevonden, waar ik vorige maand een jaar verlenging kreeg, het kan dus wel! succes!
 
Ik werkte zelf altijd via uitzendbureau en doordat ik zoveel duizelig was in begin (wat schildklier is) heb ik eigenlijk niet echt meer gewerkt. Gelukkig verdient mijn vriend genoeg (internationaal chauffeur alleen de afgelopen maand nationaal omdat als hij in Italie zit of wat je niet zo makkelijk weg kan). Mijn zus heeft half jaar terug het zelfde gehad en die kon gelukkig wel partime aan werken maar dat was ook omdat ze onderwijsassistent is op een kleine basisschool.
 
Pittig hoor, kleintje onderweg en je financiele toekomst onzeker.
Dat je minder verdient als je minder werkt - ok. Ik kan me ook voorstellen in zo'n klein bedrijf meer hebt aan een fulltime kracht dan aan 2 parttimers. Toch voelt het natuurlijk klote als je je al jaren inzet voor zo'n bedrijf - dat er dan zo weinig begrip is voor je persoonlijke situatie.
Je bent wel een vaste kracht die veel weet van het bedrijf, een nieuw persoon zou helemaal weer ingewerkt moet worden en dan moet nog maar blijken of die het werk net zo goed doet als jij. Ervaring is ook veel waard.
Je moet voor jezelf beslissen wat je wil - bij het bedrijf blijven of gaat je prive leven voor en zoek je ergens anders een partime baan. moeilijk hoor.
Ik zou je wel aanraden om dit vooraf goed uti te zoeken. de tijd na de bevalling is best druk en emotioneel, ook als je weer gaat werken - kan een pittige periode zijn. Als je dan nog toestanden op je werk meemaakt lijkt me niet fijn.
 
Een vriend van me is (toekomstig) jurist en die heeft me het één en ander uitgelegd over arbeidsrecht. Een werkgever moet met hele goede argumenten komen wil hij een parttime dienstverband na een zwangerschap weigeren.

Gelukkig konden er gisteren al weer geintjes over gemaakt worden. Ze gingen van de serverruimte wel een kinderkamer maken.
 
Terug
Bovenaan