pas 2e keer naar bed willen

hee,
wij hebben een dochter van ruim2 jaar! en als we het bed ritueel doen,douchen, tanden poetsen en dan lezen en naar bed begint ze direct te huilen en wil ze niet naar bed. nemen we haar even 10 min mee naar beneden en daarna weer naar bed gaat het wel goed. gek toch? nu vind mijn man dat we te makkelijk zijn en hebben we haar gisteren gewoon laten huilen, dit duurde dus een dik half uur daarna is ze wel in slaap gevallen maar wat vinden jullie is dit de goede manier. misschien moet ze er idd even doorheen maar vind het verschrikkelijk om maar zo overstuur in bed te leggen!
Liefs
 
Onze dochter (9 okt 2008) doet dit ook. Ik wacht dan gewoon na het op bed leggen even een minuutje achter de deur. Dan kom ik binnen, geen haar een extra kusje. Soms heeft ze nog wat te vertellen waar ik dan antwoord op geef.
Daarna gaat ze eigenlijk altijd meteen lief slapen.
Volgens mij kan ze gewoon erg moeilijk afscheid van de dag nemen en wil ze net even die extran bevestiging dat het echt bed tijd is.....

Mee naar beneden neem ik haar alleen als ze wakker wordt nadat ze geslapen heeft, dus bij een enge droom of ziekte/pijn.....
 
onze dochter is van 5 okt 2008 ;-) ja heb ik geprobeert maar ze is gewoon heel boos en gaat dan direct staan in bed; en zegt; uit bed uit bed!
nu tussen de middag slaapje helemaal geen probleem, ben benieuwd hoe het vanavond weer gaat!
 
dat is hier ook wel is hoor. Dat ze boos wordt, gaat huilen en staan. Ik loop dan gewoon weg alsof ik het niet door heb en kom als ze iets kalmeert (maar maximaal 5 minuten) weer terug. Dan een kusje (of 2) en dan is het vaak toch wel weer goed.

Volgens mij is het een moeilijke leeftijd hihi ;)
 
Niet aan toegeven hoor. Als ze het goed doorkrijgen gaan ze vanalles proberen om tijd te rekken. Zeg alvast beneden wat je gaat doen: douchen - tanden poetsen - lezen - naar bed - liedje - nog een paar kusjes - dan gaat mama weg en komt niet meer terug.... en zeg erbij dat jullie dus niet weer naar beneden gaan.

Een paar keer laten huilen kan echt goed helpen, zeker als je het ritueel goed hebt afgehandeld.... na een paar dagen went ze er aan dat ze niet meer naar beneden gaat. Onze dochter heeft zo ook een tijdje geprobeerd om ons aan haar bedje te krijgen. Steeds huilen als we haar 's avonds in bed legden. we zijn toen de eerste avond om de 5 minuten gaan kijken, maar we kwamen er al snel achter die avond dat dit het gedrag in stand hield. Als we binnen kwamen was ze stil en zodra ik 1 pas zetten begon ze weer. Het duurde zo verschrikkelijk lang voor ze wilde gaan slapen. De avonden erna hebben we haar 'gewoon' laten huilen.... de eerste avond duurde het 45 minuten.... (met korte stille tussenpozen), de avonden erna werd dit steeds korter en na 5 dagen was het helemaal over.

Een paar maanden daarna heeft ze het nog eens geprobeerd, maar toen hebben we haar gelijk laten huilen, 2 avonden duurde het maar en toen was het al over!

laat je niet gek maken, jij bent de baas! Het huilen is vaak een middel van hen om jouw medelijden op te wekken zodat je doet wat zij willen. Dat weten ze heel goed! Het is dus beter om er niet op te reageren.

Succes!
 
O heel herkenbaar! Onze zoon (alias neuroot) heeft een strak ritueel waar je je als ouders maar aan hebt te houden. Vindt ie. Dan heeft hij inderdaad af en toe pech gehad! We weten dat dan de hele avond een voorstelling wordt opgevoerd, soms wel tot 21:30... Gisteren vonden we hem om 22:30 met de lamp aan, slapend op de grond met zijn boek. Tja. Wij konden er wel om lachen. :)
We proberen wel heel concequent met z'n tweeën afspraken te maken zodat Neuroot weet waar hij aan toe is. Hij mag het proberen, maar als wij al iets hebben gezegd, wijken we daar niet meer van af. Zodra je daaraan begint weet je dochter donders goed hoe ze jullie kan bespelen!

Succes!

O ja, wat ik altijd in mijn achterhoofd hou: "Vind ik dit normaal gedrag als ze 16 is? Nee? Dan ga ik het haar nu ook niet aanleren!"
 
Terug
Bovenaan