Hoi Hoi,
een 2 weken oude baby heeft nog niet echt een vast ritme, het kan wel zo zijn dat ze 'ons' dag en nachtritme omgooien, dus overdag langer achter elkaar slapen dan snachts. Dat komt door dat ze dat in de zwangerschap gewend zijn.
Regelmaat komt vanzelf de kleine weet precies wat hij nodig heeft. Het is voor ons mama ´s alleen soms moeilijk om er achter te komen, waarom hij nu huilt, maar dat komt allemaal als je eraan gewend bent.
Vertrouw op je moederinstinct.
Het lang aan de borst laten drinken(sabbelen) is niet z ´on goed idee, ze moeten effectief drinken om de borstvoeding op peil te houden. Als hij heel moe is wordt hij van het zuigen nog meer moe. Maar is het voor zijn zuigbehoefte dan kun je of je pink of een speen geven. Net wat jij wil, maar hij moet dan wel het drinken uit de borst onder de knie hebben, anders krijg je tepel speen verwarring.
Regelmaat en eenduidigheid doen het heel goed bij babies.
Dus bijvoorbeeld slapen, wakker worden ,drinken, knuffelen, alleen vermaak (bv in de box) en dan bij de eerste tekenen van moe zijn in bed leggen (dus bij oogjes wrijven ,gapen, jengelen, maar ze kunnen ook juist drukker worden).
snachts slapen in eigen bedje en overdag ook of een andere vaste slaapplaats, liever niet de box, want dat is eigenlijk hun speelplaats. Dat kan dan verwarring geven.
Houd ook in je achterhoofd dat babies zeker als ze jong zijn veel slapen. Het kan best dat ze na een uurtje wakker zijn alweer moe zijn, leg de kleine dan gewoon in zijn bedje. Hij mag dan best even huilen, soms hebben ze dat nodig.
Dat jou zoon savonds als een blok in slaap valt kan ook komen doordat hij overdag (of misschien die tijd aan je borst) te weinig slaapt en dan zo moe is dat hij daarom als een blok in slaap valt.
Je kunt de kleine nu nog niet verwennen, maar wel gewennen. Dus als hij gewend is om aan jou borst te slapen, snap ik best dat hij dan niet graag in zijn eigen bedje slaapt. Maar knuffelen is natuurlijk heel goed, dat vinden ze ook fijn, maar als hij ´gewoon ´moe is kun je hem beter te slapen leggen. Oja het is belangrijk dat je hem wakker in bed legt, hij moet zelf in slaap vallen.
Dit alles heeft heel goed bij mijn zoontje gewerkt (nu18 weken). Ik heb onlangs het boek gelezen van Ria Blom ´regelmaat en inbakeren` voorkomen en verhelpen van huilen en onrust. Heel goed boek en duidelijk. Het inbakeren hoeft niet altijd maar kan soms toch wel een oplossing zijn.
Sorry voor mijn lange verhaal ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik je probeer te zeggen.
Succes en vooral geniet van je zoontje want de tijd gaat heel snel!
Liefs,