pas geboren baby ritme

Hallo mijn zoontje is nu twee weken oud. we proberen zijn ritme te ontdekken en goed in zijn behoeften te voorzien. tot nu toe  is hij elke middag vanaf ongeveer drie uur erg onrustig. hij wil dan alleen maar aan de borst liggen. zodra ik hem daarvan afhaal wordt hij wakker (als hij al slaapt) en gaat hij huilen. pas  rond 20.30 uur neemt hij zijn laatste slokjes en dan valt hij om 21.00 uur als een blok in slaap.  's nachts slaapt hij goed en komt hij 'gewoon' om de drie uur. hij slaapt dan in zijn eigen bedje in zijn eigen kamer. na de voeding van 6.00 uur wil hij niet meer zo graag in zijn eigen bed slapen. dat kost steeds meer moeite. tot 15.oo uur dus dan krijg ik hem echt niet meer in zijn eigen bed in slaap. ik hoor graag hoe ik voor meer regelmaat kan zorgen en ik mijn kind 'gewoon' netjes en rustig in zijn eigen bedje kan laten slapen. mag/moet ik een kind gewoon in bed leggen en laten huilen tot het vanzelf in slaap valt. of moeten we de eerste weken gewoon heel veel knuffelen en het kind bij ons houden als het daar behoefte aan heeft, en hoef ik me nog geen zorgen te maken over rust en regelmaat? ik hoor graag van jullie/

 
hallo koosjeq,
nog gefeliciteerd met je zoon!
ik zou als ik jou was me nog niet druk maken over een ritme of 'verwennerij'.
als je zoon bij je wil zijn moet je dat gewoon doen hoor. ik vond het heel belangrijk om mijn kindje te laten weten dat hij bij mij mocht zijn als ze dat wilde. dus pakte ik haar lekker als ze niet naar bedje wilde. wel deed ik haar in bed als ze moe werd, dus gapen, in oogjes wrijven enz. demi sliep ook vrijwel meteen dan.
over een ritme: tja, dat heeft zo'n kleintje echt nog niet! ze komen wanneer ze honger hebben of een luier volhebben of graag bij je willen zijn. als ze komen omdat ze honger hebben moet je je zoon lekker voeden hoor! (geef je bv of kv?)

probeer mee te gaan met je zoon zijn 'ritme'. dat werkt voor jou en je zoon het beste!!

s6 er mee,
groetjes martine
(demi is 9 weken)
 
nog ff over aan de borst liggen: het kan ook zijn dqat hij zuigbehoefte heeft.
dus als hij de borst loslaat of als je merkt dat hij begint te sabbelen kun je hem je pink geven of de speen!
want om nou van 15 tot 21 met hem aan de borst te liggen...;)
en vergeet dus ook die vraag van mij over kv of bv...lekker gelezen weer:)
 
Hoi. Zeer zeker heel herkenbaar hoor dat "probleem".. Ik ben 3 weken geleden voor de 2e keer moeder geworden en had hetzelfde. Jesse kwam best heel vaak voor een voeding,en zeker vanaf een uur of 11 's morgens. Dan kon ie gerust ieder half uur aan de borst.. Ik werd daar ook heel onzeker van. En zeker omdat het 's avonds rond 7 uur ook zo was. Nu heb ik het een paar dagen in de gaten gehouden, en hij doet dat eigenlijk iedere dag hetzelfde. Rond 11 uur tot een uur of half 2 komt ie heel vaak, en valt dan als een blok in slaap (in de box of kinderwagenbak beneden). Dan komt ie rond 4 uur voor een voeding en is dan gelijk weer vertrokken. Rond 7 uur wordt ie dan weer wakker en wil ie weer vaak eten. Dit tot een uur of 10 en dan valt ie weer in slaap, en gaat ie naar zijn bedje. Vervolgens komt ie 's nachts gewoon om de 3 of 4 uur..
Ik denk dat dat voor nu zijn ritme is, en ik pas me daar maar gewoon aan aan...
Ze zoeken gewoon hun eigen ritme zie je wel.
Ik zou me nog geen zorgen maken of verwennen of zo, ze hebben nog zoveel geborgenheid nodig nu.. Heerlijk hoor om ze die te kunnen geven!!
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse ( 3 weken)
 
Je hoeft je pas druk te maken over eventueel verwennen (en zelfs dan loopt het zo'n vaart nog niet!) als je kindje ouder dan 6 maanden is. Het alle belangrijkst is dat je kindje in zijn eerste levensjaar leert vertrouwen op zijn ouders, dat je aan zijn behoeftes voldoet en hem aandacht geeft als hij er om vraagt. Dus reageren op huilen is heel belangrijk, ik zou hem echt lekker knuffelen, hoor. Misschien heeft hij inderdaad veel zuigbehoefte (speen bood bij ons echt uitkomst!) of zo genoemde huidhonger (behoefte aan lichamelijk contact met mama). Bovendien hoor je van bijna alle moeders hier dat de meeste kindjes in late middag en avond veel aandacht vragen. Wij moesten Christian ook de hele avond op schoot houden, terwijl hij in de ochtend wel tevreden in de box kon liggen.

Regelmaat wil zeggen dat je dingen in dezelfde voorspelbare volgorde doet, dus bijvoorbeeld eten, verschonen, boeren, kroelen, slapen. Dit betekent niet dat de tijd die je met die dingen kwijt bent telkens evenlang moet zijn of op een specifiek tijdstip.

Christian kon overdag slecht in zijn eigen bedje slapen, maar sliep wel in de box. Dus ben ik opgehouden hem in bed te leggen. Persoonlijk vond ik dat geen probleem, zolang als hij in de nacht maar in bedje sliep en dus goed dag/nacht van elkaar kon onderscheiden. Heeft hier prima gewerkt.

Veel succes!

Karin

PS ritme komt meestal pas bij 7-9 weken...
 
Hey gefeliciteerd met je zoontje.
Geniet er maar lekker van, het is echt een wonder he?

Over je vraag van ritme, wil ik dit zeggen.
Hij is nog veel te jong voor een ritme.
Ik zou zeggen kijk het eerst even aan. Hij moet echt nog aan alles wennen, alles is nieuw voor hem.
En misschien komt er zelf wel een ritme in.
Elke keer dat ik wilde proberen er een ritme in te krijgen,werkte dat averechts. Alsof hij het voelde.

Mijn zoon is nu 17 weken, hij heeft geen vast ritme. Maar ik vind dat dat ook niet hoeft.
Wij eten ook niet altijd op hetzelfde tijdstip. En soms hebben we ook eerder honger, of dorst. Dat heeft hij ook.
Mijn zoon gaat wel elke avond rond het zelfde tijdstip naar bed, maar dat lukte me ook pas na 3 maanden. De ene dag slapen ze overdag heel veel, de andere dag minder.
Ik weet ook dat hij s'ochtends rond half 10, 10 uur wil drinken en daarna spelen. Rond 11 uur zie ik dat hij wil slapen. Dit is het enige vaste ritme dat we hebben.
Maar hij is lekker vrolijk en groeit goed, dus ik hou het zo aan.

Het lang duren aan de borst, komt omdat hij nog zo jong is.
Dat hij gewoon moe wordt van het zuigen, en dan in slaap valt.
Dit gaat met de tijd steeds sneller maak je geen zorgen.
Dan gaan ze sneller en meer in een keer zuigen.
In het begin duurde een nachtvoeding van mij bijna een uur.
Maar nu niet meer, hooguit 10 minuten kwartier

Het is  een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes!
 
 Hoi Hoi,

een 2 weken oude baby heeft nog niet echt een vast ritme, het kan wel zo zijn dat ze 'ons' dag en nachtritme omgooien, dus overdag langer achter elkaar slapen dan snachts. Dat komt door dat ze dat in de zwangerschap gewend zijn.
Regelmaat komt vanzelf de kleine weet precies wat hij nodig heeft. Het is voor ons mama ´s alleen soms moeilijk om er achter te komen, waarom hij nu huilt, maar dat komt allemaal als je eraan gewend bent.
Vertrouw op je moederinstinct.
Het lang aan de borst laten drinken(sabbelen) is niet z ´on goed idee, ze   moeten effectief drinken om de borstvoeding op peil te houden. Als hij heel moe is wordt hij van het zuigen nog meer moe. Maar is het voor zijn zuigbehoefte dan kun je of je pink of een speen geven. Net wat jij wil, maar hij moet dan wel het drinken uit de borst onder de knie hebben, anders krijg je tepel speen verwarring.
Regelmaat en eenduidigheid doen het heel goed bij babies.
Dus bijvoorbeeld slapen, wakker worden ,drinken, knuffelen, alleen vermaak (bv in de box) en dan bij de eerste tekenen van moe zijn in bed leggen (dus bij oogjes wrijven ,gapen, jengelen, maar ze kunnen ook juist drukker worden).
snachts slapen in eigen bedje en overdag ook of een andere  vaste slaapplaats, liever niet de box, want dat is eigenlijk hun speelplaats. Dat kan dan verwarring geven.
Houd ook in je achterhoofd dat babies zeker als ze jong zijn veel slapen. Het kan best dat ze na een uurtje wakker zijn alweer moe zijn, leg de kleine dan gewoon in zijn bedje. Hij  mag dan best even huilen, soms hebben ze dat nodig.
Dat jou zoon savonds als een blok in slaap valt kan ook komen doordat hij overdag (of misschien die tijd aan je borst) te weinig slaapt en dan zo moe is dat hij daarom als een blok in slaap valt.
Je kunt de kleine nu nog niet verwennen, maar wel gewennen. Dus als hij gewend is om aan jou borst te slapen, snap ik best dat hij dan niet graag in zijn eigen bedje slaapt. Maar knuffelen is natuurlijk heel goed, dat vinden ze ook fijn, maar als hij ´gewoon ´moe is kun je hem beter te slapen leggen. Oja het is belangrijk dat je hem wakker in bed legt, hij moet zelf in slaap vallen.
Dit alles heeft heel goed bij mijn zoontje gewerkt (nu18 weken). Ik heb onlangs het boek gelezen van Ria Blom ´regelmaat en inbakeren` voorkomen en verhelpen van huilen en onrust. Heel goed boek en duidelijk. Het inbakeren hoeft niet altijd maar kan soms toch wel een oplossing zijn.

Sorry voor mijn lange verhaal ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik je probeer te zeggen.

Succes en vooral geniet van je zoontje want de tijd gaat heel snel!

Liefs,
 
Terug
Bovenaan