Pasgeborene en afvallen

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben bevallen van een aardig grote zoon met 38 week, getest op suiker maar was gelukkig niet zo. Hij is de afgelopen dagen aardig wat afgevallen, 7prc. Gister zat hij tien gram boven het gewicht van 7prc dus ik was blij dat het de goede kant op ging. Nu zat hij vandaag 60 gram onder die 7 prc, dus weer aardig afgevallen (en bijna naar de 10 prc). Kraamzorg zegt dat ik mij geen zorgen moet maken maar iemand ervaring? Drinken, plassen en poepen gaat goed. Baby nog niet heel actief maar soms wel. Zijn nu dag 6 na geboorte.</p>

Ik zou me geen zorgen maken als er goed wordt gedronken, gepoept en geplast. Je kraamverzorgster is er om eea goed te checken, no worries!

Ach meid, dat had onze kleine meid ook. De eerste dagen viel ze af. Ze had moeite met aanhappen. Toen we eenmaal met fingerfeeding waren begonnen en uiteindelijk wilde ze wel live aan de borst, ging het langzaam beter, dat was op dag 5. De kraamverzorgende zei dat aardig vaak voorkomt dat een kindje afvalt na de geboorte. (ze verbruiken de eerste dagen ook veel energie, op temperatuur blijven enzo) Als je kindje na een week nog steeds blijft afvallen dan sturen ze je door naar de kinderarts. Komt het kindje in de tijd wel aan dan is het oké. Als de kraamverzorgster zich geen zorgen maakt, waarom zou jij dan wel? Ik begrijp je zorgen heel goed hoor, maar de kraamverzorgende is een expert. Als zij denkt dat het goed komt, want je geeft aan dat je kindje wel is aangekomen dan komt het toch goed? Ik zou het zeker in de gaten blijven houden, hebben wij ook gedaan, de 8ste dag naar het consultatiebureau om te wegen en alles was toen was alles goed.  

Hier iemand met iets minder vertrouwen  in de kraamverzorgster helaas... ook ons mannetje was meer dan de 7 procent afgevallen. Borstvoeding lukte niet goed bij mij waardoor hij zowel bij mij dronk, daarna een klein beetje afgekolfde melk en dan soms nog wat kv kreeg via fingerfeeding om genoeg binnen te krijgen. Maar viel dus wel nog steeds af. Kraamverzorgster is verplicht dit dan door te geven aan je verloskundige en die trok meteen aan de rem: max 10 minuten aan de borst proberen en daarna meteen 1 flesje ipv fingerfeeding, warm inpakken, muts op, kruik in zn bed. Alles om energie te besparen zodat hij die energie kon steken in aankomen. En binnen 1 dag 100gram (echt) aangekomen!Vanaf toen huilde hij ook veel minder (had waarschijnlijk gewoon continu honger) en hadden we een tevreden mannetje die het nu nog super goed doet.Ik was dus vooral blij met de expertise van de verloskundige en minder in het kunnen van de kraamverzorgster, helaas ook op andere gebieden is ze echt tekort geschoten... 

Bij ons viel ons zoontje, 22 april 2018, ook alleen maar af. Hij werd geboren met 4040 gram, 55 cm maar wel wat flink dus. Ze wogen niet elke dag, dus op dag 3 schrok de kraamzorg wel. Hij is al met al 11 % afgevallen. Pas op dag 10 kwam hij wat aan. De norm is 10%, hij zou daarom naar het ziekenhuis moeten moeten maar omdat hij wel redelijk dronk en alert was hoefde dat uiteindelijk niet. Verloskundige overlegde wel met ziekenhuis. Ik zou je dus geen zorgen maken. Vanaf daarna groeide hij goed en haalde het weer in. Uiteindelijk bleek ons zoontje wel erge reflux te hebben, in de kraamweek al veel spugen en kokhalsen, en koemelk allergie. Maar dat had daar niets mee te maken. Als je baby het goed doet, zal het wel goed zitten!Gefeliciteerd en geniet van je pasgeboren kindje!! 

Terug
Bovenaan