PCOS echo vraagje.

<p>Hoi allemaal.</p><p>Laatst ben ik bij de huisarts geweest omdat mijn cyclus steeds langer wordt (nu al rond de 8week) na het stoppen van de pil. Ik moest een bloedonderzoek doen en sommige waardes waren te hoog wat dus kan wijzen op PCOS, volgens de huisarts. Ik heb ook overgewicht (bezig met afvallen). Maar een echo kreeg ik niet omdat ik op dit moment nog geen kinderwens heb, daar willen we nog een jaartje mee wachten. Maar ik ben wel onzeker nu. Zijn er meer vrouwen met PCOS die ook geen echo hebben gehad?</p>

Ik heb ook PCOS, vastgesteld door echo en bloedname. Bij mij was het net andersom, op echo vastgesteld en bloedname was voor de zekerheid. Je kan dan op je eierstok zien dat er veel kleine blaasjes zijn.
Wat maakt je juist onzeker? Gaat het dan specifiek over je kinderwens of eerder de PCOS zelf?

Ah oké, dat lees ik inderdaad vaker. Het maakt me vooral onzeker omdat de huisarts het zo niet 100% zeker kan weten zonder een echo. Denk ik.
Ik ben nu wel bezig om af te vallen en ik weet dat je zelf niet echt veel aan PCOS kan doen, maar ik zou het toch wel graag zeker willen weten en niet pas volgend jaar. 

Het klopt volgens mij dat PCOS alleen vastgesteld kan worden middels een echo, al dan niet in combinatie met een bloedtest. Ik kreeg zelf een (inwendige) echo en heb daarna nog een bloedtest gehad. Ik heb deze echo gekregen zonder dat ik ter sprake heb gebracht dat ik een kinderwens heb. Ik had een lange cyclus en werd gelijk doorverwezen. Nu lees ik wel dat dit echt heel erg kan verschillen per huisarts. 
Als je echt pcos hebt lijkt het me fijn om te weten. Het is dan beter om anticonceptie te gebruiken tot jullie klaar zijn om aan kinderen te beginnen (als je dat niet gebruikt). Ik zou toch proberen om bij je dokter aan te geven dat je een echo wilt omdat je zeker wilt weten of je pcos hebt.

Terug
Bovenaan