PCOS en medisch traject starten

<p><span style="caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;">Dag dames,</span><br style="box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; text-rendering: optimizeLegibility; transition: width 0.2s ease, height 0.2s ease, margin 0.2s ease; caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;" /><br style="box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; text-rendering: optimizeLegibility; transition: width 0.2s ease, height 0.2s ease, margin 0.2s ease; caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;" /><span style="caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;">Ik ben nieuw hier dus ik zal me even heel kort voorstellen.</span><br style="box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; text-rendering: optimizeLegibility; transition: width 0.2s ease, height 0.2s ease, margin 0.2s ease; caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;" /><span style="caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;">Mijn naam is Larissa en ik ben 28 jaar. Mijn vriend en ik hebben binnenkort ons eerste gesprek bij de gyn. Ik weet sinds 2018 dat ik aan 1 eierstok PCOS heb maar desondanks het aan 1 eierstok is heb ik ontzettend onregelmatige menstruaties en ook dat ik een aantal maanden helemaal geen menstruatie heb. Daarom zijn wij dus doorgestuurd naar de gyn.</span><br style="box-sizing: border-box; -webkit-font-smoothing: antialiased; text-rendering: optimizeLegibility; transition: width 0.2s ease, height 0.2s ease, margin 0.2s ease; caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;" /><span style="caret-color: #090909; color: #090909; font-family: 'Helvetica Neue', Helvetica, Arial, 'Lucida Grande', sans-serif; -webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0); -webkit-text-size-adjust: 100%;">Ik heb internet al goed doorzocht wat de eerst mogelijke stappen zijn voor medicatie en ik kom uit op Clomid. Ik heb een sterk vermoeden dat ik hier zelf ook aan zal moeten beginnen. Wat waren jullie ervaringen met dit middel en hebben jullie nog tips voor mij?</span></p>

Hoi Larissaa, Wat vervelend dat je een medisch traject moet gaan starten, maar ook fijn dat er zoveel mogelijkheden zijn. Ik heb geen PCOS (wel onregelmatige cyclus), maar door onverklaarbare onvruchtbaarheid van zowel mij als mijn partner een IUI traject met hormoonstimulatie achter de rug. Hieraan vooraf heb ik verschillende onderzoeken gehad en heb ik ook 6 maanden Clomid geslikt. Clomid kan wel je cyclus regelmatiger krijgen en zorgen voor een maandelijkse eisprong, mits je ook de goede dosering voor hebt gevonden. In de eerste maand heb ik daarvoor ook cyclusmonitoring gehad met inwendige echo's om te kijken of er inderdaad follikelstimulatie was en of er later in de cyclus ook een ovulatie is geweest. Meestal beginnen ze met 50 mg. Bij mij heeft dit uiteindelijk niet geresulteerd in een zwangerschap en heb ook heel erg veel last van bijwerkingen gehad, maar dit verschilt natuurlijk erg per persoon. Bij mijn IUI traject ben ik Gonal-f in combinatie met Pregnyl gaan gebruiken, dit moet je dan bij jezelf prikken en daar ging ik gelukkig wel heel goed op. Ik weet niet of je bij PCOS standaard begint met Clomid, soms geven ze dit ook in combinatie met Pregnyl om de eisprong te stimuleren. Er zijn vast nog andere vormen van medicatie die bij PCOS gebruikt worden, maar daar ben ik zelf niet bekend mee. En natuurlijk zijn er, in tegenstelling tot mijzelf, genoeg vrouwen die wel baat hebben bij Clomid. Ik wil je heel veel succes wensen in het traject!

Hoi Mootje!
Bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad wel spannend ook omdat ik niet weet wat te verwachten.
Dank voor je ondersteunende woorden, dar doet me goed.
Ik kon niet uit je verhaal halen of je al zwanger bent? Zo niet wens ik jou ook nog heel veel succes!

Ja dat was misschien handig geweest om even te vermelden haha, maar ik ben na 9 IUI behandelingen zwanger geraakt. Inmiddels 15+2 weken. Wij hebben bijna 3 jaar in het medisch traject gezeten.

Hoi Larissa, vervelend dat je PCOS hebt en dat je een traject gaat starten. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden zoals Mootje ook al zei! Ikzelf heb ook PCOS en mijn menstruatie bleven vaak 5 maanden uit, ben toen ook een fertiliteitstraject gestart met Provera om menstruatie op te wekken en daarna met Letrozol om je eitjes te laten rijpen, waardoor je dan dus een eisprong krijgt. Letrozol werkt hetzelfde als Clomid, alleen heeft Clomid schijnbaar echt meer bijwerkingen. Ik heb van Letrozol geen last gehad, hier zou je eventueel naar kunnen vragen. Letrozol werkte uiteindelijk niet voldoende bij mij (je hebt hier ook verschillende doseringen van net zoals Clomid) en ben toen overgestapt op Ovaleap injecties! Wij zijn nu iets meer dan 2 jaar bezig, waarvan 1 jaar in het medische traject, maar nog geen zwangerschap helaas! Heel veel succes met het traject! ?

Hoi! 

Ik weet sinds nov19 dat ik PCOS heb nadat ik 11 maanden niet ongesteld ben geworden na het stoppen van de pil. 

Ik ben eind dec begonnen met clomid 50mg. Ik heb geen bijwerkingen bij deze hoeveelheid ervaren. Helaas heeft deze niet aangeslagen. Ik zit nu weer aan een Provera kuur en start daarna met clomid 100mg. 

ik schrijf zelf in een ander topic: https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/start-clomid-eind-2020-begin-2021/

Ik ben nu 17 weken zwanger na 1 ronde clomid! Ik heb weinig tot geen bijwerkingen gehad van de clomid. Ik heb het als een prettige behandeling ervaren.

Hey!
Ik ben 3 januari gestart met mijn eerste ronde clomid 50 mg wegens pcos.
Ik heb ondertussen al 2 echos gehad waarop 2 mooie eitjes groeide. Morgen een echo om te kijken of de eisprong al is geweest.
Ik heb weinig last gehad van de clomid enkel opvliegers.
Ik lees ook veel verschillende verhalen, het is per lichaam verschillend. Spannend he allemaal! Ben benieuwd hoe jij de clomid ervaart als je hiermee gaat starten.

Terug
Bovenaan