PCOS, maar huisarts weigert doorverwijzing

<p style="text-align: left;">Hallo allemaal,</p><p>10 jaar geleden ongeveer heb ik van de gynecoloog de diagnose PCOS gekregen. Ik ben al vanaf mijn 13e, toen ik voor het eerst ongesteld werd, nooit regelmatig ongesteld geweest. Meestal duurt mijn cyclus zo'n 6 tot 8 weken.</p><p>Ik heb 5 jaar geleden wel op de natuurlijke manier een zoon gekregen. Hij was een supermooie verrassing omdat de gyn dus had gezegd dat zwanger worden niet makkelijk zou gaan en dat ik maar langs moest komen als ik wel zwanger wilde worden. </p><p>Nu zijn we al een jaar bezig voor een tweede kindje, maar er gebeurt helemaal niks. Omdat ik in maart bijna 3 maanden geen menstruatie had gehad was ik toen naar de huisarts gegaan. Zij zei toen dat ik na een jaar proberen terug mocht komen voor een doorverwijzing naar de gynaecoloog, als het nog niet gelukt zou zijn. </p><p>We zijn nu dus ong. een jaar verder. Vandaag had ik een belafspraak met een andere arts (wel van dezelfde praktijk) voor die doorverwijzing. Helaas dacht deze arts daar dus anders over. Zij zei dat als ik nog wel ongie word, en dus een eisprong heb, ik geen PCOS kan hebben. Daarom moest ik nu maar een half jaar ovulatietesten gaan doen en dat mijn man zijn sperma moet laten testen. Als we dan steeds rond de juiste tijd klussen en nog niet zwanger zijn mag ik terug komen. Zij vond ook dat de gynaecoloog hetzelfde van me zou vragen en dat tot 2 jaar proberen normaal is. Daarom is ze niet van plan me nu een doorverwijzing te geven. </p><p>Mijn vraag is nu of er meer vrouwen hier zijn die tegen deze muur zijn aangelopen. Wat ik hier nl. steeds lees is dat de dames met PCOS eigenlijk zonder veel moeite worden doorverwezen en van de gun. meteen mogen beginnen met chlomid e.d. </p><p>Ik ben echt best wel van slag door het gesprek met de huisarts en hoop op antwoorden van jullie. Zodat ik kan nagaan of het wel normaal is hoe ik behandeld ben. </p><p>Groetjes Lianne</p><p> </p>

Ik kan me goed voorstellen dat je van slag bent. Heel vervelend hoe het is gegaan.
Onze ervaring is inderdaad anders. Wij waren nog net geen jaar bezig, maar een cycles van >100 dagen. Door de huisarts gelijk doorverwezen naar het fertiliteitscentrum. Daar bleek PCOS, Clomid gekregen en toen snel zwanger geraakt.
Met PCOS is het ook niet zo dat je sowieso geen menstruatie hebt, dus dit is wel erg kort door de bocht van de huisarts. 
Ik zal maandag toch opnieuw bellen en een afspraak maken om dit te bespreken....
Succes!

Kan je niet gewoon een afspraak maken bij de gynaecoloog die de diagnose pcos heeft gedaan? Als je daar al bekend bij bent heb je toch geen doorverwijzing meer nodig? 
Idd wel vreemd van de huisarts dat ze jullie niet willen doorverwijzen. 

Vind het eerlijk gezegd een hele rare reactie van die huisarts. Het is gewoon zo dat je na een jaar proberen een verwijzing krijgt voor een fertiliteitsarts/gynaecoloog. Het is niet eens van belang dat zij vindt dat de gynaecoloog hetzelfde zou zeggen, want dat moet díe dan maar zeggen. It’s not her call to make, zegmaar. Ik zou maandag nog een keer bellen en desnoods vragen of je een andere huisarts kan spreken (bijv die je een paar maanden terug sprak?) voor de verwijzing. Heb je recht op!
Overigens kun je met PCOS echt wel ongesteld worden, alleen is er geen pijl op te trekken soms. Dus nogal een zwart-wit conclusie vind ik van die huisarts.

Ik denk dat je een nieuwe afspraak met je eigen huisarts moet maken. En dan gewoon voet bij stuk houden. Want wat die aan de telefoon zegt had bij mij een officiele klacht opgeleverd. PCOS zorgt niet voor totaal geen eisprong. Volgens mij weet iedereen hier dat zelfs zonder een lange moeilijke studie. 

Hier wordt je ook na een jaar proberen door gestuurd. Ja ze vragen natuurlijk wel vooraf of je iets van ovulatietesten gebruikt hebt, en bijv. bijgehouden hebt wanneer je eisprong wel was. Daarom zijn wij na 6 maanden met ovulatietesten begonnen. Uiteindelijk was het niet nodig om doorgestuurd te worden gelukkig. Maar mijn huisarts zei ook "na een jaar stuur ik je door als het niet lukt". 

Goedenmorgen allemaal, 
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Toch erg fijn om te lezen dat ik niet gek ben en dat dit een nogal speciale aanpak was van die arts. Ik ga maandag met de huisartsenpraktijk bellen voor en second opinion en ik denk voor de zekerheid ook met de gyneacologiepoli. Ik weet natuurlijk niet wat de assistente me daar mag en kan vertellen, maar ga toch vragen wanneer zij inderdaad doorgaans de doorverwijzingen binnenkrijgen.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik me gisteren tijdens die belafspraak een soort van moest gaan verdedigen en aan die arts moest gaan uitleggen dat je bij PCOS wel nog ongesteld kan worden. Toen ik dat deed ging ze ook heel kortaf doen. Ik zit nu ook te twijfelen om wat dat betreft een klacht o.i.d. in te dienen. 
Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties en als jullie het leuk vinden kan ik jullie wel via deze thread op de hoogte houden of het me toch nog lukt om een doorverwijzing te krijgen :) 

Terug
Bovenaan