PCOS, Overgewicht & traject

Hallo lezers,

Ik ben 23 jaar en ik heb PCOS. Dit weet ik al een aantal jaren. Ik ben door PCOS best wel wat aangekomen, wat ook aanleiding was destijds om mij te onderzoeken (ik ben altijd een sportief en slank persoon geweest tot ik diep in de puberteit kwam). Hieruit kreeg ik dus de diagnose PCOS mee. Mijn BMI is op dit moment 32 en ik ben 1.65. Ik hou mijn gewicht sinds de diagnose goed stabiel, ondanks dat ik niet veel afval ben ik al jaren niet meer aangekomen en ik hou vast aan een gezonde leefstijl.

Nu ben ik er samen met mijn vriend meer dan klaar voor om ouders te worden en in augustus ga ik naar de huisarts om te vragen voor een verwijzing naar een gynaecoloog. Ik ben echter echt bloednerveus dat ik wordt afgeschreven voor mijn gewicht, dat ik niet eens mag beginnen met OI. Ik wil niet na jaren van opletten en sporten mijn grootste droom niet afgewezen worden...

Ik zou graag jullie ervaringen willen lezen, wellicht om gerustgesteld te worden, maar ook wat jullie als advies werd meegegeven. Dat zou me enorm goed doen.
 
OI is af te raden met een bmi boven de 32. Als zij jouw bmi ook vaststellen op 32 is het denk ik de vraag of ze ermee akkoord gaan of dat ze het zo’n grensgeval vinden dat ze het voor de veiligheid van de eventuele zwangerschap niet doen. Hopelijk zit je er toch net onder en mag je beginnen
 
Hi, wat vervelend dat je ook met pcos te maken hebt. Ik ben zelf niet bekend met het overgewicht stukje ervan. Ik durf je niet te zeggen wat ze wel en niet aan gaan wat betreft OI. Maar ik zou je verhaal gewoon voorleggen aan je huisarts. Het ziekenhuis zal ongetwijfeld verder kijken naar je leefstijl en andere omstandigheden voordat ze iets kunnen beslissen? Wellicht heeft dat ook nog iets te maken met of je helemaal geen cyclus hebt, of nog wel enigszins? Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar hopelijk anderen hier wel! Hoe dan ook, ik wens je succes en hoop natuurlijk dat jullie binnenkort een traject mogen starten!
 
Hi!

Volgens mij raden ze het af en doen ze het niet bij een bmi van 32. Misschien ( i know kut antwoord) maar toch proberen die bmi iets omlaag te krijgen? Dan ga je er ook gelijk met een fijn gevoel in.

Succes!
 
Ik heb zelf niet met zulk overgewicht bij de poli gestaan destijds, maar heb toch zeker ook wel verhalen gehoord van vrouwen met een bmi dat zelfs nog wat hoger was die toch geholpen werden. Vaak wel nadat ze eerst nog een tijdje naar huis gestuurd zijn met begeleiding van een (ziekenhuis)dietist om toch te proberen nog wat af te vallen. Maar hoewel een BMI van ongeveer 30 dus vaak een grens is, is het zeker niet altijd een harde grens, en bovendien verschilt het per ziekenhuis waar die grens precies ligt. Ik denk echter wel dat het realistisch is om te verwachten dat je op z'n minst op je gewicht aangesproken gaat worden en dat dat vervelend en frustrerend kan zijn, zeker omdat jij (net als de meeste vrouwen met overgewicht en een kinderwens die niet vanzelf gaat) er heus al aan geprobeerd hebt te werken, en je wel een lager bmi zou hebben als het allemaal zo makkelijk was.
Het kan sowieso helpen om voor jezelf al op een rijtje te zetten wat je allemaal al geprobeerd hebt (zeker als dat onder begeleiding van een dietist of coach oid was), zodat mogelijk een stukje herhaling van zetten voorkomen kan worden. 

Hopelijk mag jullie droom binnenkort in vervulling gaan! 
 
Ik heb ook pcos dit weet ik sinds m'n 23e en mijn gynaecoloog wou ook dat ik eerst 10 kilo ging afvallen. Met een dieet en fysio is dat gelukt daarna zijn we begonnen met iui. Helaas ging de relatie naar de eerste iui over. Nu 9 jaar na het begin van het traject spontaan zwanger met overgewicht, ben nog nooit zo zwaar geweest als dat ik nu ben. Ik ga niet zeggen dat het makkelijk gaat zijn, het is zwaar zowel lichamelijk als mentaal. Maar geloof in je lichaam en laat de teleurstellingen die je tijdens een traject mee maakt over je heen komen en verwerk ze. Vertrouw je arts.
 
Hoi, 
ik weet ook sinds mei dat ik PCOS heb. Ik heb ook overgewicht en zit bovendien ook op dat "randje" van een BMI van 32.
Bij mij is er nog nooit gesproken over m'n gewicht. Ik mocht gewoon meteen starten met clomid. 
is dit misschien anders omdat ik in België woon?! Dat weet ik niet.
ik ga zeker en vast niet ontkennen dat er een verband is. Maar aangezien het geen issue is voor m'n dokter, probeer ik er ook geen issue van te maken en hoop ik dat clomid werkt voor mij. 


Maar ik kan ook wel bevestigen dat ik meer met m'n levensstijl bezig ben, alsook met m'n gewicht. Het is zelfs m'n bedoeling om wat gewicht te verliezen. En het is me al wat gelukt ook. Maar het is niet makkelijk, hoor! ik probeer m'n lichaam trouwens niet te forceren. Geen gek dieet en gekke sport. Zal m'n cyclus helemaal niet beter van worden. Maar ik probeer toegevoegde suikers te vermijden, eet meer groentjes en ga iedere avond een half uurtje wandelen. 


ik ga ervan uit: ookal zegt de dokter niets van, slecht zal het niet zijn als ik wat afval. 


Trouwens, toen ik 15 was had ik ook de hele zomer geen menstruatie. De dokter had toen geen diagnose gesteld (stom maar ja...). Dus ik weet niet goed of ik pcos heb door overgewicht of overgewicht door pcos?! Moeilijk! 
 
Terug
Bovenaan