PCOS, wie kan er meer vertellen?

Ha meiden,

Vandaag zijn mijn man en ik voor onze eerste afspraak in het ziekenhuis geweest bij de fertiliteitsarts. Op basis van mijn grillige en lange cyclus en de inwendige echo denkt de arts dat ik PCOS heb.
Er wordt nu 3 december bloed afgenomen om te kijken of ik deze cyclus een ovulatie heb (gehad). 13 december hebben we dan de vervolgafspraak, waarin we de resultaten bespreken. Ook de resultaten van het zaadonderzoek.
Ben erg benieuwd.

Maar, volgens mij zijn hier meer mensen met PCOS. Ik heb wel een brochure meegekregen, maar ben benieuwd naar jullie (praktijk)ervaringen. Wanneer krijg je bijvoorbeeld Clomid? Al meteen na de definitiefe diagnose, of pas na een tijdje proberen?

Ik hoop dat jullie mij vanuit jullie eigen ervaringen wat kunnen vertellen.

Bedankt vast!

Groetjes, Marieke

Hallo Marieke,

Bij mij is in augustus 2010 PCOS geconstateerd aan de hand van mijn (ontbrekende) cyclus, inwendige echo en bloeduitslagen. Ik ben vervolgens direct gestart met clomid 50 mg en heb dit 2 maanden gebruikt. De 2e maand kreeg ik hierop een allergische reactie en heb ik moeten stoppen met clomid.

Vervolgens ben ik in overleg met de gynaecoloog gestart met een GNRH-pompje, ookwel lutrelef-pompje. Dit pompje is langzaam opgehoogd, maar gaf zelfs in de hoogte dosering geen follikelgroei.

Inmiddels ben ik bij de (laatste) optie aangekomen, het spuiten van FSH (gonal-F). Je begint hierbij met een startdosering en deze kan afhankelijk van de echo's opgehoogd worden na 2 weken. (ik zit nu in mijn 2e week en er is nog geen follikelgroei, dus mogelijk gaat hij deze week omhoog).

Enerzijds vond ik het schrikken om te horen dat ik PCOS heb, anderzijds is er nu wel een oorzaak voor het niet zwanger worden. Daarnaast verklaart dit ook mijn huidproblemen (die overigens met de diane-35 vrijwel verdwenen waren).

Mocht je meer ervaringsdeskundigen willen spreken, er is ook een PCOS-hyve waarop je met andere PCOS-meiden kunt praten en ervaringen kunt uitwisselen.

Veel succes met het wachten op alle uitslagen, hopelijk weet je snel meer een kun je er mee vooruit!

Hoi Marieke,

Ook ik heb PCOS. Bij mij is dit in februari 2010 geconstateerd. Terwijl ik het waarschijnlijk al vanaf mijn geboorte heb (je kunt het ook op latere leeftijd ontwikkelen, door bv. overgewicht), had ik al twee kinderen en 2 miskramen gehad (allen zwangerschappen spontaan).
Ik zou na de laatste afspraak beginnen met clomid om een eisprong op te wekken, maar daarvoor zou ik eerst een bloeding moeten hebben om weer een 1e dag van je cyclus te hebben. Die bloeding opwekken zou gebeuren met het slikken van provera. 10 Dagen heb ik dit moeten doen en dan zou er tussen de 4 en 7 dagen na het slikken van de laatste pil een bloeding op moeten treden. Na 9 dagen was dit nog niet het geval en bleek ik (toch weer) spontaan zwanger te zijn.
Inmiddels ben ik 38 weken zwanger.

Ik wil je hiermee laten weten dat het niet altijd een probleem hoeft te zijn om met PCOS zwanger te worden.
Hoewel je kansen kleiner zijn wanneer je PCOS hebt, hoeft het maar net op de juiste tijd raak te zijn.
Maar de vraag blijft wel altijd wanneer dat is.

Ik denk wel dat je na een bloeding direct mag gaan starten met clomid.

Heel veel succes!!

he meis, bij mij is het september geconstateerd dat ik pcos heb, we hebben al een dochter van 2 maar de arts zei omdat het toen ook al moelijk ging dat ik het dus al vanaf me geboorte zeg maar heb, en dat het gewoon een lucky shot was. op dit moment heb ik nog niks gehad vanwege dat ik een kijkoperatie krijg omdat ik misschien ook endometriose heb( baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder)

dus met clomid heb ik nog geen ervaring mee.

s6

Ha meiden,

Bedankt voor jullie reacties! Altijd fijn om 'praktijkervaringen' te lezen. Natuurlijk hebben we in het ziekenhuis een brochure meegekregen, maar de vragen poppen bij mij altijd pas achteraf op (als we het ziekenhuis al lang en breed weer hebben verlaten...).
Fijn om van jullie te horen. Ik ben benieuwd of we na onze vervolgafspraak op 13 december inderdaad meteen Clomis meekrijgen. Ik hoop het maar.

En natuurlijk ook fijn om te lezen dat PCOS geen belemmering hoeft te zijn om zwanger te worden! Ik hoop natuurlijk ook dat het snel spontaan gebeurt. We houden de moed erin ;-)

XX Marieke

Heyy Marieke,

Eind augustus heb ik mijn spiraaltje laten verwijderen. In oktober nog geen menstruatie gehad en toen toch maar naar de huisarts. Die heeft me meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis.

Hoe blij ik was dat de huisarts ons al heeft doorverwezen naar het ziekenhuis, zo teleurgesteld ben ik nu...

Het verwijderen van het spiraaltje is niet vlekkeloos verlopen. Na een doktersbezoek en een bezoekje aan de gynecoloog is het er met een kijkoperatie uit gehaald. Nu dus weer op naar het ziekenhuis.

Daar geweest en het is me zwaar tegengevallen. Nu heb ik dus ook PCOS. Dan is de optelsom snel gemaakt: geen eisprong, geen menstruatie en dus ook geen zwangerschap.
Aangezien is aan de zware kant ben kunnen ze ook niks voor me betekenen. Ik moet eerst maar een kilo of 12 afvallen en dan kunnen ze het misschien gaan stimuleren met pillen of spuiten etc..
Natuurlijk wist ik dat mijn gewicht niet bevorderend zou zijn, maar dit had ik niet vervwacht. Moet eerst een goede BMI hebben.
Het enige wat ze me kon aanbieden is dat ik mag mee doen in een onderzoek. Dan gaan ze vrouwen met een kinderwens en overgewicht een half jaar begeleiden met afvallen en zodra je 10% bent afgevallen mogen ze je medicatie gaan geven voor een zwangerschap te bevorderen. Of ze gaan meteen starten met medicatie en kijken dan wat de resultaten zijn.

Moest het me allemaal maar laten bezinken en over 2.5 week moet ik terug en mijn keuze laten weten. Nou ja keuze... je wilt een kind dus die keuze is gemaakt. Dus dan gaan we ook dat onderzoek maar in. Baat het niet dan schaad het niet en als we wat afvallen dan is het mooit meegenomen.

Het zaad van mijn vriend moet nu ook nog onderzocht worden en dan mag ik 1 december terug voor de loting van het onderzoek en wordt er ook meteen begonnen met de behandeling.

Het is spannend, maar wordt erook zo kwaad van. Ik zie zo veel dikkere mensen om me heen. Waar ikzelf bij wijze van spreke 2 keer inpas en die hebben wel gewoon kinderen.

Alsof ik ervoor gekozen heb ik ruim 110 + te wegen??? Heb er al vanalles aangedaan en niks heeft mogen helpen. Heb het idee dat ik er alleen maar dikker van geworden ben. Merk dat ik er wel wat depri van wordt.

En dan een ziekenhuis wat je eigenlijk aan je lot overlaat. Heb het geluk dat dat onderzoek nu loopt...

Veel succes meid!!

Hoi Marieke,

Bij mij is in maart PCOS geconstateerd. Omdat dit pas na twee voldragen zwangerschappen tot uiting kwam, werd me aangeraden om eerst wat af te vallen. Dit omdat er een goede kans in zat dat mijn cyclus daarna weer regelmatig zou worden.
Nadat ik negen kilo kwijt was en ik nog steeds niet regelmatig was, ben ik in augustus/september begonnen met 50mg Clomid.
Mijn cyclus werd daardoor meteen regelmatig; ik kreeg keurig op dag 17 een eisprong.
En... de tweede ronde in oktober was het meteen raak!
Helaas kreeg ik vorige week met zes weken een spontane miskraam (de 4e in totaal).
Naast deze teleurstelling heb ik wel weer hoop, doordat met de Clomid ik tenminste elke maand weer een kans heb en ik niet 3 maanden moet afwachten of er überhaupt een eisprong is.

Dus er is hoop!

Liefs,
Maaike

@ Missykip: wat balen allemaal zeg. En zoals je zelf al zegt... er is niet echt een keuze, want je wilt gewoon graag zwanger worden. Zelf was ik tot vorig jaar ook iets te zwaar en ik ben gaan Sonja Bakkeren. Ik ben er 8 kilo mee afgevallen en ben nu keurig op gewicht met een prima BMI. Misschien een tip voor jou? Of heb je dat al geprobeerd? Ik ben er erg enthousiast over en het is prima vol te houden.
Ik ga voor je hopen dat het afvallen goed lukt, maar natuurlijk vooral dat je snel toch zwanger wordt.

@ Maaike: oh, wat een teleurstelling zeg. En de 4e, dat is wat zeg! Wordt er dan onderzocht hoe dat al vier keer heeft kunnen gebeuren of is het dan 'gewoon pech' (hoewel, gewoon pech... het is natuurlijk vreselijk).
Toch kreeg ik wel hoop na het lezen van jouw verhaal. Ik hoop dat ik ook snel Clomid krijg en dat dat resultaat geeft (een regelmatige menstruatie én een zwangerschap). Bedankt dat je dit wilde delen en ik hoop dat het snel weer raak is. Sterkte!

Liefs, Marieke

Terug
Bovenaan