PDS en gestopt met pil

<p>Hallo allemaal,<br /><br />Op 14 juni heb ik na 14 jaar mijn laatste pil ingenomen. Binnenkort willen wij voor een eerste kindje gaan. Omdat ik 14 jaar de pil heb geslikt, ken ik mijn eigen lichaam zonder pil dus eigenlijk helemaal niet. Dat brengt mij op het volgende.<br /><br />Als het gaat zoals het zou moeten gaan, wordt ik 16 juni ongesteld. Ik heb Prikkelbaar Darmsyndroom, wat inhoudt dat ik van 7 dagen in de week zo'n 3 á 4 dagen buikpijn heb. Mijn darmen reageren overal op. Omdat de soort en de locatie van de pijn bij PDS verschilt, weet ik nu niet meer wat ik voel. Daarom mijn vraag aan jullie;<br />Hoe herken ik het verschil tussen krampen vanuit mijn baarmoeder en darmkrampen? <br />Gister had ik de hele avond erg last van mijn onderbuik en ik kon niet bedenken wat het nou was. Ik had veel lucht, steken in m'n onderbuik en zeurende pijn. Ik vond het moeilijk om te bepalen of dit nou 'as usual' darmkrampen waren of dat 't m'n baarmoeder was die zich aan het klaarmaken was om ongesteld te worden.<br /><br />Zijn hier mensen met ervaring en kunnen jullie me hier meer over vertellen?<br /><br />Groetjes, FB<!--/data/user/0/com.samsung.android.app.notes/files/clipdata/clipdata_190713_124905_989.sdoc--></p>

Hoi FryskBlomke,
Ik kan je helaas niet echt vertellen hoe je het verschil voelt, maar misschien helpt het om te weten dat er nog iemand (en waarschijnlijk velen met mij) is met hetzelfde probleem. Ik heb een darmafwijking en ook PDS en soms weet ik gewoon niet wat ik voel en waar de pijn vandaan komt. Tijdens mijn menstruatie heb ik het idee dat de krampen/steken toch duidelijk wat lager zitten. Maar daarbuiten vind ik het vaak ook lastig inschatten. Zeker op de dagen dat ik vermoed dat mijn eisprong is. En door alle spanning en onzekerheid reageren je darmen waarschijnlijk ook weer heftiger waardoor je niet echt uit het cirkeltje komt.

Hi FryskBlomke & Sandra,

Hier nog een lotgenoot. Ik heb ook PDS en dat maakt met aanvoelen van signalen in de buik echt super lastig! Als je dan weer op de wachtbank zit voor een NOD is het ook verwarrend omdat misselijkheid en krampen dan gewoon door mijn darmen komen, en je dan stiekem toch gaat hopen. Maakt het extra teleurstellend. Wel merk ik dat ik mijn eisprong echt voel. Die steken zitten steeds op dezelfde plek, en inderdaad ook wat lager, maar dit herken ik pas echt goed als het gebeurt. Dus als dat heb denk ik oja zo was het, maar dat neemt niet weg dat ik ook nog steeds vaak in de war ben over wat ik nou precies voel. Super irritant. De afgelopen dagen ook weer last van steken, maar negatieve ovulatietesten, dus dat waren toch mijn darmen denk ik. Hopelijk dat ik met de tijd beter het verschil leer herkennen...of dat het niet nodig blijkt te zijn natuurlijk ;)

Hier ook iemand met PDS! Het is inderdaad erg lastig om te voelen, maar voor mij voelde menstruatiekrampen toch wel echt een beetje anders. Op een of andere manier voelde de plaatsing dan anders en de manier van krampen of zo. Toen ik stopte met de pil zijn mijn darmen even wat meer bezig geweest, maar toen mijn lijf eenmaal gewend was aan het zelf regelen van de hormonen werd dat ook rustiger. Sowieso waren mijn darmkrampen gelukkig al een tijd rustiger. Vroeger heb ik er veel meer last van gehad, soms zelfs zo erg dat ik er niet van kon lopen. Ik ben blij dat het met de jaren rustiger wordt! Sinds ik al een keer zwanger ben geweest, voel ik de verschillen tussen darmen en baarmoeder ook beter, maar dat komt dus puur door ervaring. Gelukkig heb ik er met mijn zwangerschappen niet al te veel last van gehad, je hoort namelijk ook wel eens dat sommige vrouwen dan juist meer last van hun darmen krijgen. Dat was bij mij niet het geval, wellicht omdat de hormonen al vrij snel zo hoog waren dat mijn lijf niets anders kon hebben dan baarmoederkrampen? Mijn hCG is namelijk heel snel vrij hoog - zorgt echter wel voor andere vervelende dingen zoals extreme misselijkheid en overgeven en daardoor dus in het ziekenhuis opgenomen moeten worden wegens uitdroging bij een zwangerschap. Maar goed, mijn darmen zijn in ieder geval een stuk rustiger, haha. 

Terug
Bovenaan