PDS + zwanger = pijn! Herkenbaar?

<p>Lieve allemaal,</p><p>ik heb echt járen geleden de diagnose PDS (spastische darmen) gekregen. Eigenlijk was het de laatste tijd erg rustig met vrijwel geen klachten. Tot ik zwanger werd. Ik ben nu 5,5 week en heb al een week enorme buikpijn en krampen. Soms zo erg dat de tranen over m’n wangen rollen van de pijn. Ik heb (gelukkig) geen last van obstipatie, maar ben inmiddels radeloos wat ik hier tegen kan doen. Ik durf bijna niet meer te eten, want telkens zo’n 2 uur na een maaltijd begint de pijn, wat vervolgens ongeveer een uur tot anderhalf uur duurt waarna het weer zakt. En dat dus 3x per dag. Ben al aan het experimenteren met eten, maar tot nu toe nog niet veel uitkomst daar van. Zuivelproducten gebruikte ik al amper en daar ben ik nu helemaal mee gestopt. Heb het idee dat ik ook slecht reageer op havermout (ontbijt) en brood (lunch). Vet eten zoals friet gaat ook echt niet! </p><p><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Heeft iemand hier ook ervaring mee? En tips misschien? </span></p><p>Liefs, Laura</p><p> </p>

Hi
Heel herkenbaar! Had ik de eerste paar weken ook. Bij mij hielp warmte (kruik, douche bad) erg goed. Na een aantal weken nergens meer last gelukkig. Zelfs eigenlijk helemaal geen last van de pds meer, kan nu opeens weer eten wat ik wil (te veel zuivel en tarwe kreeg ik vaak last van).
Hopelijk wordt het bij jou ook snel beter :)

Erg herkenbaar... Ben nu 38w4d,  hou niets meer binnen en zit al onder mijn " startgewicht".
At al niet veel, maar nu dus niets meer. Vlees, alles van granen en vet gaan er sneller uit dan dat ze erin gaan.... 

Ik had ook PDS, maar afgezien dat m’n darmen nu wat meer onder spanning staan heb ik gelukkig geen last. Ik heb bij een mesoloog gecheckt welke voedingsmiddelen/ eetpatroon voor mij het beste is en daar is oa uitgekomen dat ik  lactose en tarwe niet goed verteer. Verder slik ik lijnzaadolie (eetlepel) of doe het over sla oid. Ik merk dat ik daar heel goed op reageer, maar dat kan voor iedereen anders zijn. Hoop dat je er gauw minder last van gaat krijgen! 

Hoi, 
Je kan natuurlijk altijd even langs je huisarts gaan. Ik ben nu 8 weken zwanger en begon met 1 a 2 zakjes laxeer per dag, deze week zelfs 3. Het is een algemeen feit dat je vaker last gaat krijgen van je darmen, maar gelukkig mag je dus wel gewoon laxeermiddel nemen. 
Wat betreft dat je geen obstipatie hebt; laat het toch even controleren door je huisarts.. ik bleek alweer voor de helft vast te zitten. 
Met buikpijn helpt het mij om na het eten op mijn linkerzij te gaan liggen met wat kussens zodat je schuin omhoog ligt.  Zodoende kan alle valse lucht er uit. Ook kan een kop thee  (niet te heet want dan ga je slurpen --> valse lucht) erg goed helpen omdat je maag en darmen dan wat minder verkrampen. 
Heel veel succes, ik hoop dat het snel beter gaat. 

Dankjewel allemaal! “Gelukkig” ben ik dus niet de enige... Inmiddels blijf ik thuis van mijn werk, omdat de momenten wanneer ik een aanval krijg gewoon niet te doen zijn. Ik heb inderdaad ook het gevoel dat ik ‘vol’ zit maarja, wel dagelijks ontlasting. Het positieve is, dat ik gisteren een controle echo heb gehad en we het hartje hebben zien kloppen! Dat was in ieder geval een hele opluchting! Verder hoop ik heel erg dat als ik eenmaal door de 12 weken heen ben, het eustig wordt. Duimen jullie mee? Sterkte voor degenen die er ook zo’n last (of nog erger) van hebben!

Terug
Bovenaan