Peet-oom, Peet-tante

Hoi allemaal

Is het nog traditie om een peetoom en peettante te vragen? Ik weet zelf niet zo goed wat ik moet doen. Ik ging er altijd vanuit dat een peetoom en peettante voornamelijk worden gevraagd voor het dopen. Of heb ik het mis? Hoe doen jullie het? En voor welke redenen vragen jullie ze? Ik heb namelijk zelf 1 broer en mijn vriend ook en beiden zijn niet getrouwd, dus geen peettante in familie. Nu dacht ik om in dit geval 2 peetooms te vragen, maar volgens de traditie mag dit? Misschien is dit een domme vraag, maar ik zit er toch wel een beetje mee. Hoop op jullie reacties...

groetjes Yamila
 
Ik heb geen idee hoe het zit, maar volgens mij gaat het erom dat je met deze mensen afspreekt dat, mocht jullie wat overkomen, zei voor jullie kind(eren) zorgen. Het moet dus iemand zijn die jij je kind toevertrouwd en waarvan je zeker weet dat hij/zij het aankan en wil natuurlijk, het moet dus niet je broer zijn omdat het je broer is. Of het nou een man of vrouw is maakt denk ik niet uit.
 
Hoi Yamilia,

Ons kindje wordt niet gedoopt, maar we hebben wel al een peettante uitgekozen, de peetoom moeten we nog vragen. Ik zie een peettante of oom meer als een speciaal iemand in mijn leven die ik een speciaal plekje wil geven in het leven van mijn kind. Tradities zijn zo vaak veranderd in het verleden, daar zou ik me niet druk over maken. Als jij twee peetooms wilt vragen moet je dat gewoon lekker doen :)

groetjes, Jane
 
Hoi als jij dit wilt moet je het doen ,maar normaal doe je dit als je katholiek bent en dan nemen deze mensen de verantwoording om voor jou kind te zorgen als jullie wat overkomt.
ook volgens de traditie geven de ppeeetoom en tante extra andacht aan jullie kind door extra kadootjes en extra dingen met ze te doen, meestal worden deze mansen gevraagd om peetoom of tante te worden als je kind gedoopt wordt.Normaal doe je dit niet , tis echt katholiek. Wel kan je mensen vragen om de zorg van jullie kind op zich te nemen als julie wat overkomt maar dat moet je dan wel vastleggen bij de notaris.
 
Terug
Bovenaan