Per keer 1 borst geven?

Beste allemaal,

Mijn zoontje Jasper is nu drie en een halve week oud. Tot nu toe had hij per voeding precies genoeg aan 1 borst, maar sinds gisteren drinkt hij heel erg onrustig en merk ik dat hij als de borst (bijna) leeg is, nog meer wil. Ik geef hem dan wel een beetje van de andere borst. Ook krijg ik sinds gisteren niet meer die heerlijke voldane blik van hem als hij gegeten heeft. Heeft iemand hier ervaring mee?

Weten jullie ook wanneer mijn borst weer helemaal gevuld zou moeten zijn? Kortom: hoe weet ik of er weer voldoende melk in mijn borst zit om hem weer te voeden?

Vandaag is hij al de hele dag ontroostbaar. Ik denk dat het iets met de voeding te maken heeft, maar hij heeft ook rode uitslag over zijn hele lijfje. Ik heb gisteren aardbeien gegeten, dus daar zou het aan kunnen liggen. Weet iemand dat?

Verder heb ik gisteren prei in mijn eten gegeten en kunnen het ook krampjes zijn. Ik ben echt even radeloos. Hij ligt nu net in zijn bedje te slapen, maar vanaf vannacht wilde hij af en toe alleen op mijn buik slapen en verder was hij wakker en moest ik hem blijven troosten. Dit is de eerste zware dag en ik blijf maar gissen naar de oorzaak. Moeilijk, hoor!

Nog 1 vraag: weet iemand wanneer de regeldagen zijn en hoe je merkt dat je een regeldag hebt?

Groetjes,
Maudy
 
Hoi,

Het kan inderdaad zijn dat je zoontje een regeldag heeft. Volgens mij had mijn kleintje dat ook rond die tijd.Ik zou hem gewoon flink laten drinken totdat je borst echt goed leeg is. Heeft hij daarna nog dorst,  de andere ook nog geven. Mijn ervaring is dat binnen een dag of twee  weer normaal gedronken wordt.
Ook moet je er voor zorgen dat je voldoende drinkt. Bij mij was de bv  een week na de bevalling  te weinig doordat ik door hoge koorts bij griep zoveel zweette dat er geen vocht meer over was om bv te maken. Anderhalve liter water op 1 avond gedronken en veel aangelegd en de volgende dag weer  melk in overvloed.....  
Je weet zelf het beste of evt. te weinig rust, stress of te weinig eten een rol kan spelen.

Ik weet niet hoe het met die aardbeien en vlekjes zit. Misschien nog een keer uitproberen?
Bij mijn zoontje heb ik het idee dat er niet zo'n sterk verband is tussen mijn eten en zijn krampjes. (Brullen de dag na het eten van sla met brood en geen kik na een gekruide maaltijd...)  

Groetjes en veel succes!

Gea
 
Hi Gea,

Dank je voor je reactie. Ik wist niet dat er zo'n direct verband zat tussen mijn drinkgedrag en de voeding, maar nu kan ik het terughalen. Vrijdag heb ik weinig gedronken en was het een heel onrustige dag en vervolgens was hij van slag. Gisteren was het nog drama en vandaag gaat het weer goed. Gelukkig maar, want ik kan eindelijk ook weer wat in huis doen. Ik ga direct weer wat drinken, want daar moet ik aan blijven denken.

Groetjes,
Maudy
 
Hallo Maudy,



De regel dagen zijn rond de 4 weken, mijn zoontje wou toen bijna de
hele dag drinken aan mijn borst. Ik heb het boek "oei ik groei" daar
staat in wanneer de sprongen zijn (regeldagen).



Bij mij was er wel een verband tussen wat ik at en de reactie van mijn
zoontje. Ik heb een keer in een week heel veel manderijnen gegeten
(manderijnen tijd). Hij had toen heel veel en dikke bultjes op zijn
gezicht. Toen ben ik gestopt met de manderijnen en de bultjes gingen
weg en zijn ook niet meer terug gekomen.

Als ik iets met scherpe kruiden gegeten had, had mijn zoontje daar last van.



Wat je idd moet doen is veel drinken en goed eten.



Groetjes Marije


 
Hallo Maudy,

Ik las je verhaal en vond het heel herkenbaar. Ik heb met mijn zoontje ook dit soort vragen gehad en mijn ervaring is dat je bv bijzonder snel weer wordt aangemaakt. Hij dronk bij mij vaak beide borsten helemaal leeg en in die beginperiode (ook rond vier weken) was hij gewoon nog niet voldaan. Dus heb ik hem maar weer de eerste borst gegeven en toen was het goed. (hij had blijkbaar nog een paar slokjes nodig) Er was echt alweer melk aangemaakt dus het gaat razendsnel. Ik denk dat het vaak meer te maken had met mijn eigen stress (oh jee wat nu als ik niet genoeg heb) Terugkijkend naar die periode ben ik van mening dat er vaak veel te moeilijk wordt gedaan. gewoon de kleine aanleggen als hij honger heeft (of troost en geborgenheid nodig heeft). hij is nu bijna 7 maanden en ik geef nog steeds bv, en ik ben nu nog blij dat ik die eerste vijf ontzettende moeilijke en pijnlijke weken doorgezet heb. Het is cliche maar ik had het voor geen goud willen missen.

Heel veel succes, volg je gevoel en regeltjes zijn er om soms aan je laars te lappen.
groetjes, Lia
 
In principe passen je borsten  zich aan aan de behoefte van je kindje. Je kunt hem met een gerust hart ook de andere borst geven. (Mijn zoontje wil nu ook mee eten trouwens.)

Ja hij kan ook last hebben van de prei en de aardbeien. Let wel op dat  je niet de  zuigbehoefte verward met honger! Kun je testen door hem een speentje of je pinkje te geven, als hij dan ontevreden blijft is het honger.

Bij bv is het in principe heel makkelijk: je voedt op verzoek dus je mag hem altijd aanleggen. Zit er echter minder dan 2/3 u tussen de voedingen dan geef je de borst die je het laatst hebt gegeven, de "lege" dus (alweer in ong. een half uur/uur vol hoor).

Zelf vind ik deze sites erg informatief: http://www.oudersonline.nl/vborstvoeding.htm  en evt.  http://www.borstvoeding.nl/  om alle sites bij elkaar te hebben.

Sterkte en succes!!
 
Hallo Maudy,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.

over borstvoeding..... te veel of te weinig....zoals je weet kunnen we nooit zeggen hoeveel onze kleine op heeft. Het is heel goed dat je een borst tegelijk geeft, dan krijgt hij de voormelk en de achtermelk...melk waarvan ie groeit binnen.
je kan  een weegschaal  huren en een paar daagjes wegen om te kijken of je zoontje niet te veel achteruit gaat. Maar als ie nog lekker vol voelt/ziet is het vaak ook oke.

Regeldagen vaak rond de 10e dag, rond 6 weken oud, en rond 12 weken oud vertelde mijn kraamhulp.
Rond deze dagen kan de kleine huiluurtjes krijgen, niet willen eten, of vaker om eten vragen omdat ie meer gaat bewegen en gaat groeien natuurlijk, minder gauw slapen. willen spelen..kroelen, Maar dit gaat vaak binnen 2 a 3 dagen over...en neemt daarna zijn oude ritme vaak aan.

Lieve Maudy, vergeet niet dat de baby alleen maar kan reageren door te huilen. De ene keer is het ik heb honger, andere keer ik wil slapen, andere keer ik wil spelen....

Als je echt nog bijzondere vragen hebt kun je het beste je verloskundige effe bellen, anders de consultatiebureau, en anders de verloskundige afdeling van je ziekenhuis.

Heeel veel geluk met je baby,

Liefs Dondu april mama
mama van Kamelya.

 
Terug
Bovenaan