Perfectionist

Hallo moeders,

Nog 2 maanden en dan zit mijn verlof incl. vakantie erop en ga ik weer aan het werk. Dood eng vind ik het om mijn dochter Sigrid achter te laten bij de oppas. Drie hele dagen ga ik haar achterlaten bij mijn moeder, schoonmoeder en tante. Met mijn moeder en tante heb ik een zeer hechte band. Ik vertrouw ze blindelings en weet ik dat ik  haar met een gerust hart kan achterlaten. Als ik met ze afspreek hoe ik het graag wil hebben en hoe laat ze voedingen ect. nodig heeft, weet ik dat ze het op mijn manier doen. Ik ben een echte perfectionist op mijn werk, in het huishouden en dus ook met mijn kleine meid.
Bij mijn schoonmoeder is dat echter een ander verhaal. De ene keer kan ik het erg goed met haar vinden, maar de andere keer wou ik dat ze niet bestond.  Ze heeft een heel andere kijk op de opvoeding en verzorging.  Tijdens mijn eerste kraamweek had ze het continu over vroeger.  Vroeger deden we het zo, vroeger mocht dat niet, vroeger, vroeger, vroeger... Ik ben toen een keer aardig uit mijn slof geschoten en gezegd dat we nu in 2005 leven en niet in 1972  (het geboortejaar van mijn man). Je had haar moeten zien kijken. Maar goed, mijn man wilde haar niet passeren wat betreft het oppassen. Dit omdat ze al bijna 7 jaar alleen is en hij ( en ik natuurlijk ook)  gunt haar  ook een band met haar kleindochter.  Ze heeft nog een kleindochter, maar die is al bijna 10. Dus het is ook een hele tijd geleden dat ze voor een baby gezorgd heeft.
Wie kan mijn tips geven hoe ik dit het beste kan aanpakken??? Ik wil graag dat ze het mijn op manier doet en niet anders....  
 
 
dat is inderdaad moeilijk. Mijn schoonmoeder past ook op 1 dag in de week, ze heeft een andere manier dan wat ik heb maar ik vertrouw haar wel en zit er ook niet zo mee.   Maar goed, ik kan wel begrijpen dat je gewoon sommige dingen op jouw manier wilt hebben, en dat moet ook zo zijn. Jij bent tenslotte de moeder. Kan je niet met haar erover praten? Ze  zal dat toch ook wel begrijpen ze is tenslotte ook een moeder met een  baby geweest.

Succes he!
Lia  
 
hoi,
het is ook best eng om je kindje bij iemand anders te laten.
maar je schoonmoeder heeft zelf ook kinderen grootgebracht en zo te horen is je man goed terecht gekomen toch??
en ook je moeder en tante zullen ieder een eigen aanpak hebben, en dat is denk ik ook goed.    niemand is het zelfde, en zo leert je kind al vroeg met verschillende mensen om te gaan.  
geef je schoonmoeder een voedingsschema en slaapschema en leg haar uit dat dit belangrijk is omdat jij anders de volgende dag met de problemen zit.
hou haar goed op de hoogte van veranderingen in schema's en wat je kindje wel mag eten.
het is moeilijk, dat vond ik ook, maar tot nu toe gaat het bij ons hardstikke goed.
het belangrijkste blijft toch dat het kind liefde krijgt en volgens mij zit dat wel goed...
succes
groetjes
 
mijn dochters gaan 1 dag per week naar mijn moeder, en ik geef ze dan een schriftje mee. Hierin schrijf ik hun schema van eten en slapen, maar ook wat ze bijvoorbeeld thuis hebben meegemaakt.   Mijn moeder schrijft kort op wanneer en hoeveel ze hebben gegeten en de slaaptijden etc. en wat ze bij haar hebben meegemaakt.
Niet alleen nu heel handig, maar ook leuk voor later.
Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het een stap is om ze naar je schoonmoeder te brengen (mijn schoonouders wonen helaas te ver weg, dus daar logeren ze af en toe een nachtje).   Maak goede afspraken, maar accepteer dat ze bepaalde dingen toch anders doet. Heb ik zelfs met mijn eigen moeder, dat ze dingen anders doet.
Ik zou het proberen, en als je je er na een tijdje niet lekker bij voelt (of je kindje) , moet je dat eerlijk kunnen zeggen en een andere oplossing zoeken.
Succes ermee !
 
Hoi,

Dit is misschien niet het antwoord wat je wilt horen maar wat jij omschrijft was voor mij de reden om geen gebruik te maken van mijn schoonouders. Ik wil er volledig achter staan waar mijn dochter naar toe gaat en dat had ik bij een gastouder. Mijn dochter gaat daar 2 dagen per week naar toe en 1 dag is mijn man thuis. Dit gaat prima, iedereen is gelukkig met de situatie. Mijn schoonouders vonden het wel erg maar wij hebben het erop gegooid dat we liever een echte opa en oma hebben dan de ene keer de oppas en de andere keer opa en oma. Daarbij wist ik en dat is zo langzamerhand wel bevestigd dat ik oorlog zou krijgen met mijn schoonouders. Dat was geen succes geworden. Succes met je keuze, ik hoop dat je tot een goed compromis komt. Wat eerder werd omschreven lijkt me zeker bruikbaar. Goede afspraken maken, gewoon met z'n 3-en om tafel: zo wel en zo niet. In een schriftje schrijven en in het schriftje bijzonderheden noteren. Ik hoop dat jullie dingen kunnen uitspreken en dat daar wat mee gedaan wordt.
 
Hoi Zeevis,
wat een herkenbaar   verhaal zeg, ik had het zo zelf kunnen schrijven...
mijn zoontje is inmiddels 8 maanden en mijn moeder, tante  en schoonmoeder passen ook op hem als ik moet werken. ik heb zelf dezelfde problemen gehad met mijn schoonmoeder als jij beschrijft. het begon al toen ik nog zwanger was, was ik lekker wezen shoppen voor de kleine en liet ik vol trots zien wat ik allemaal had gekocht, dan viel haar oog alleen op de speentjes ("nou als ik kom oppassen dan gebruik ik die niet hoor, dat hadden we vroeger ook niet en het is geen gezicht als een kind met een speen loopt"). ik zag hele taferelen voor me hoe mijn kleine baby de hele dag zou huilen....
nou, om een heeeeel lang verhaal kort te maken. praat met haar!!!!!heb ik uiteindelijk ook gedaan, huilend aan de telefoon, dat ik zo niet wilde gaan werken. ze schrok er heel erg van dat ik er zo mee bezig was. het is voordat ik aan de slag ging uitgesproken en zo kon ik een stuk geruster aan het werk. het is niet makkelijk, dat weet ik, maar het is jou kind en jou opvoeding (en natuurlijk ook van je man).
ik begrijp dat kennismaken met andere manieren ook belangrijk is voor zo'n kleintje, maar moeten ze niet al genoeg......alles op zijn tijd hoor!!!
ik heb ook alles op papier gezet qua eten, drinken en slapen en geloof me, je wordt echt makkelijker, je moet eigenlijk wel anders wordt je gek van jezelf. ik ben ook een perfectionist dus ik weet echt waar ik het over heb!!!
ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt,  al is het maar dat je niet de enige bent met dit probleem!! succes!!!!
 
Bedankt  voor jullie reacties! Ik heb er zeker wat aan. Eerst ga ik alles met mijn man bespreken zodat wij goed op een lijn zitten. En dan zullen we samen met mijn schoonmoeder om de tafel gaan zitten. Hopelijk komen we er uit. Mocht het niets zijn, kan ik inderdaad altijd nog overstappen op een andere oppas. Want ik wil wel graag met een gerust hart op mijn werk zitten.

Groetjes, Zeevis
 
Terug
Bovenaan