Perineummassage

Hoi,

even een vraagje : is er iemand van jullie die aan perineummassage doet ? Het schijnt uitscheuren te (kunnen) voorkomen. Ik heb zelf  (hard) littekenweefsel overgehouden aan de knip bij mijn eerste bevalling en daardoor is de kans op scheuren nu groter. Misschien helpt het om met die speciale olie die massage te doen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
Ik heb het overigens bij mijn eerste zwangerschap niet gedaan.

Groetjes
Bibi

Ha bibi, ik ga het zelf wel doen en hoor en een hoop goede verhalen over!!
maar weet niet hoe dat zit als je al eerder ingeknipt bent, want dit is natuurlijk gevoeliger dan.......maar baat het niet dan schaad het niet toch?

liefs Daantje

Ik heb nu geen last van het plekje dat is ingeknipt (nou ja, plekje  8 dubbele hechtingen), maar ik weet niet hoe dat is als er spanning op komt te staan bij de bevalling. Ik denk dat ik het ook maar ga doen, inderdaad baadt het niet schaadt het niet.
Weet jij hoelang je dit moet doen, Daan  ? Vanaf welke week ofzo ?

Bibi, heb even de gebruiksaanwijzing erbij gepakt ik heb dus de perineum olie van Weleda.
vanaf week 34 kan die gebruikt worden (dus nog even wachten) 3-4 maal per week gedurende 5-10 minuten.
mmm jij hebt een flinke knip gehad dan zeg, heb je daar veel last van gehad?

liefs Daantje

Okee, Daan, bedankt voor het kijken. Ik moet het nog kopen, maar Weleda is wel de bekendste volgens mij. Dus daar ga ik ook maar voor.
Ja, het was best een grote knip, ik had 8 hechtingen binnenwaarts en 8 hechtingen buitenwaarts. Ik had er in zoverre last van dat het natuurlijk erg gevoelig was en dik. Ik mocht ook niet op zachte stoelen zitten, alleen op van die harde houten eetkamerstoelen, want dan zou door de druk van mijn bovenlijf het ophopende vocht in de wond vanzelf afdrijven. Maar dan zit je niet echt lekker, kan ik je vertellen. Ook met lopen voelde ik het bij iedere stap trekken. De hechtingen gingen er na een paar dagen uit (wat ook niet echt een lekker gevoel was) en dat scheelde meteen, ik kon weer normaal lopen en zitten, was echt een verademing.

Hoi Bibi,

Dan ben je idd behoorlijk ingeknipt zeg.
Ik was bij onze oudste ook behoorlijk uitgescheurd. Er was een adertje gescheurd, dus inwendig gehecht. Tijdens de zwangerschap van de tweede heb ik veel last gehad van 'mijn onderkant' ook erg bang voor uitscheuren, maar heb niet gemasseerd ofzo.
Tijdens de bevalling was ik wel vreselijk bang om uit te scheuren, dat is helemaal niet gebeurd en viel me dus achteraf mee. Maar alleen al voor mijn zelfvertrouwen voor het laatste stukje denk ik er wel over om het nu wel te doen.
groetjes lize

Hoi Lize, uitscheuren is ook geen pretje, dat gaat zijn eigen weg, zeg maar.
Ik ga er nu inderdaad ook voor, net wat je zegt, al is het maar voor je zelfvertrouwen. Anders ben je toch meer gespannen tijdens de bevalling en dat bevordert de ontsluiting dan weer niet echt. Het vervelende bij die knip was trouwens wel dat ze ook mijn bekkenbodemspier hebben doorgeknipt, die is dan ook wel weer gehecht, maar die is er wel minder sterk van geworden. Ik heb, nu de druk weer op de onderkant staat, veel last van licht urineverlies, bij niezen bijvoorbeeld, en dat komt echt doordat ik die spier gewoon niet meer zo makkelijk kan aanspannen. Dat is wel heel lastig. En nu bestaat er weer een grote kans dat ze op dezelfde plek moeten knippen zei mijn vk, dus ik wil eigenlijk niet weten hoe het daarna gaat met die spier. Hoop niet de rest van mijn leven aan de Tena Lady vast te zitten.

Terug
Bovenaan