Periodes van veel slapen peuter

<p>Mijn dochter van bijna 3 jaar slaapt met periodes (nu al een aantal maanden) erg veel en is dan enorm prikkelbaar, is dit herkenbaar? Ze sliep voorheen 1,5 uur tussen de middag en sloeg zelfs af en toe slaapjes over. Inmiddels slaapt ze weer ruim 3 uur tussen de middag en volledige nachten. Maak me toch wel zorgen, de huisarts heb ik al geraadpleegd maar die wuift het weg. Dus misschien weten jullie als ervaringsdeskundigen hoe dit ineens kan? (Ijzer etc is goed)</p>
 
Klinkt bekend. Onze dochter wordt volgende maand 3 jaar en wil helaas niet heel veel meer slapen dan dat ze deed terwijl ze het heel goed zou kunnen gebruiken! Ik merk namelijk dat ze snel moe en heel prikkelbaar is. Tot voorkort deed ze geen middagslaapje meer, probeer haar nu wel echt iedere middag een uur of anderhalf op bed te krijgen. Wellicht een groeispurt of ontwikkeling waar ze in zitten. Van die vermoeidheid wordt ze opstandig en een beetje lamlendig dus zou willen dat ze er wat meer aan toe zou geven en wat meer sliep.
 
[quote quote=10420242]Klinkt bekend. Onze dochter wordt volgende maand 3 jaar en wil helaas niet heel veel meer slapen dan dat ze deed terwijl ze het heel goed zou kunnen gebruiken! Ik merk namelijk dat ze snel moe en heel prikkelbaar is. Tot voorkort deed ze geen middagslaapje meer, probeer haar nu wel echt iedere middag een uur of anderhalf op bed te krijgen. Wellicht een groeispurt of ontwikkeling waar ze in zitten. Van die vermoeidheid wordt ze opstandig en een beetje lamlendig dus zou willen dat ze er wat meer aan toe zou geven en wat meer sliep.[/quote]
 
Hier is ze tussen die mega slaapjes door ook erg prikkelbaar, eigenlijk is niets goed behalve bij mama zijn (samen spelen, op schoot, tillen etc). Vraag me heel erg af waar dit dan vandaan komt ineens weer.
 
Is er iets nieuw in haar leven? Broertje/zusje? Peuterspelen? Zindelijk? Nieuwe vaardigheden? 
Dan zouden haar hersenen zomaar wat meer rust kunnen gebruiken en is ze tussendoor nog steeds van slag, omdat het verwerken overdag gewoon doorgaat.
 
[quote quote=10421157]Is er iets nieuw in haar leven? Broertje/zusje? Peuterspelen? Zindelijk? Nieuwe vaardigheden? Dan zouden haar hersenen zomaar wat meer rust kunnen gebruiken en is ze tussendoor nog steeds van slag, omdat het verwerken overdag gewoon doorgaat.[/quote]
Ze is inderdaad sinds een aantal weken zindelijk geworden. Maar verder is alles als vanouds ?. Zo had ik er idd nog niet over nagedacht
 
Terug
Bovenaan